| <<<Strona: 2 / 2 strony: 1[2] |
Akumulator żelowy | |
| | sq7hje | 12.12.2012 10:21:27 |
Grupa: Użytkownik
QTH: jo92va
Posty: 34 #1070084 Od: 2008-8-16
Ilość edycji wpisu: 3 | Od jakiegoś czasu popularna jest metoda ładowania impulsowego akumulatorów ołowiowych. Podobno ma to zbawienny wpływ na żywotność ładowanego w ten sposób akumulatora. Sam użytkuje kilka akumulatorów zamkniętych w tym jeden "prawdziwy" żelowy do zasilania awaryjnego C.O . Z racji , że był to mój najdroższy akumulator zakupiłem do niego dedykowaną ładowarkę impulsową. Z pomiarów wychodzi , że max napięcie ładowania to 14,6 V. Po całkowitym naładowaniu ładowarka ta utrzymuje napięcie podtrzymania 13,05 V. Użytkuję także inną ładowarkę która to może ładować tradycyjne "mokre , otwarte " i "żelowe , zamknięte" akumulatory. W trybie "mokrym" max napięcie ładowania dochodzi do 15,9 V natomiast w trybie dla akumulatorów żelowych nie przekracza 14,5 V. Co do maksymalnej temperatury pracy akumulatorów żelowych i AGM (płynny elektrolit uwięziony w matach szklanych) to w dokumentacji widnieje magiczna wartość 20 stopni C. Akumulator użytkowany w wyższej temperaturze będzie miał mniejszą żywotność i krótszy czas gwarancji. U mnie w pracy jest kilka potężnych upsów i dla każdej akumulatorowni (96 sztuk akumulatorów żelowych 12V jak dobrze pamiętam 90Ah) jest dedykowana "klimatyzacja" właśnie w celu utrzymania optymalnej temperatury.
SP1AP: Akumulatory "samochodowe" służą tylko do rozruchu i głębsze cykle rozładowania im nie służą (następuje szybki opad masy czynnej z płyt). Wyładowany do cna taki akumulator na pewno traci już swoje parametry. Minimalne napięcie pod obciążeniem nie powinno być mniejsze niż 10,5 V (dla 12V) Jazda bez włączonych świateł itp niczemu nie pomaga bowiem wydajność alternatorów jest wystarczająca do zasilania wszystkiego co potrzeba w samochodzie jak i do doładowania akumulatora. Prawdą jest , że na początku po odpaleniu samochodu płąd ładowania będzie bardzo duży ale myślę , że po 15 minutach spadnie do akceptowalnej wartości. _________________ Darek , QTH Rogóźno k.Domaniewic | | | Electra | 22.11.2024 07:15:16 |
|
| | | sq7rtr | 12.12.2012 10:37:39 |
Grupa: Użytkownik
QTH: KO01OK
Posty: 139 #1070095 Od: 2010-6-11
Ilość edycji wpisu: 2 | Koledzy! Strasznie teoretyzujecie Akumulator żelowy 7Ah parametry ładowania: - cyklicznie 14,4 do 15,0V - cały czas: 13,5 do 13,8V max. prąd ładowania: 2,1A
Wymyślanie innej ładowarki niż zasilacz stabilizowany i szeregowa żarówka, to imho przerost formy nad treścią. Chyba, że nie mamy zasilacza i żarówki :-) Żarówkę proponuję większej mocy niż 21W, albo odłączać (zwierać) ją pod koniec ładowania. _________________ OP:Rafal QTH: Radom rafael(at)tkdami.net |
| <<<Strona: 2 / 2 strony: 1[2] |
Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!! |
|