NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » RADIO RETRO » CW W SAMOLOTACH

Przejdz do dołu stronyStrona: 1 / 1    strony: [1]

CW w samolotach

  
SP5XMI
20.10.2014 15:05:30
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Warszawa

Posty: 3443 #1964074
Od: 2012-12-16
Telegrafia w lotnictwie jest już dawno przeszłością, poza bardzo nielicznymi wyjątkami. Jednym z nich są rosyjskie samoloty wojskowe. Drugim jest.. Air Koryo.
Na pokładzie Iła 18 jest bowiem stara radiostacja telegraficzna. Oto i ona, z dołączonym kluczem.
Obrazek
Zdjęcie z onetu, artykuł ze zdjęciami jest tutaj
Jak widać, nawigator w tym samolocie linii Air Koryo nadal ma do dyspozycji radiostację CW i ma podłączony klucz telegraficzny. Sądząc po gałce - ten klucz jest często używany. Czy komuś z Was udało się odebrać taką transmisję?
_________________
Sent from Marconi Oceanspan with 3x807 in the finals.
Pozdrawiam, SP5XMI Marcin
  
Electra25.04.2024 14:16:46
poziom 5

oczka
  
SP9RQA
20.10.2014 15:15:47
poziom 6

Grupa: Użytkownik

QTH: KN09NP

Posty: 1231 #1964078
Od: 2010-3-23
Nie wiem jak teraz, ale w latach 80-tych radiolatarnie nadawały kryptonim lotniska na falach średnich, tak że pilot dostrajając się radiokompasem słyszał w słuchawkach z którego lotniska pochodzi sygnał. Więc i pilot musiał znać CW.
_________________
Krzysztof, Gorlice
http://www.kawalek-nieba.pl/?p=5840
Gorlicki Klub Krótkofalowców SP9KGR
  
sq5abg
20.10.2014 15:45:46
poziom 4

Grupa: Użytkownik

Posty: 348 #1964087
Od: 2011-9-20
Na początku 1971 roku stworzona w MON taki twór jak PED (Powietrzny Element Dowodzenia). Był on na Antku i na MI-8. Jako członkowie załogi latali tam łącznościowcy : szyfrant, spec od TI i fonista - telegrafista. Nazywali nas "pedałami" a myśmy żartobliwie nazywali to ustrojstwo Air Force One. :-))
  
sp7fll
20.10.2014 16:39:50
poziom 3

Grupa: Użytkownik

QTH: Piaseczno/Kielce

Posty: 178 #1964117
Od: 2007-5-11
    SP9RQA pisze:

    Nie wiem jak teraz, ale w latach 80-tych radiolatarnie nadawały kryptonim lotniska na falach średnich, tak że pilot dostrajając się radiokompasem słyszał w słuchawkach z którego lotniska pochodzi sygnał. Więc i pilot musiał znać CW.


Każdy nadajnik sygnału nawigacyjnego, czy średniofalowego - NDB, czy VHF - VOR/LOC/ILS, nadaje swój trzy literowy identyfikator za pomocą M-CW. Od pilotów nie wymaga się znajomości alfabetu Morse'a, na każdej mapie nawigacyjnej kody identyfikacyjne są rozpisane również graficznie. Procedura jest taka, że każdą radiopomoc wstrojoną na odbiorniku trzeba zweryfikować przez odsłuchanie jej identyfikatora. Co nowocześniejsze przyrządy/systemy pokładowe potrafią same wyświetlać odebrany identyfikator na ekranie obok ustawionej częstotliwości.

Co do IŁa-18 na zdjęciu, do łączności z kontrolą ruchu lotniczego - na pewno już nie. Natomiast do łączności "wewnątrz firmowej" - całkiem możliwe, każda linia latająca na większe odległości utrzymuje taką łączność lub przynajmniej umożliwia jej nawiązanie w razie konieczności.
  
SP5XMI
20.10.2014 17:21:04
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Warszawa

Posty: 3443 #1964126
Od: 2012-12-16
    sp7fll pisze:

    Co do IŁa-18 na zdjęciu, do łączności z kontrolą ruchu lotniczego - na pewno już nie. Natomiast do łączności "wewnątrz firmowej" - całkiem możliwe, każda linia latająca na większe odległości utrzymuje taką łączność lub przynajmniej umożliwia jej nawiązanie w razie konieczności.

Właśnie myślałem o łączności kompanijnej. Zachodnie linie lotnicze korzystają w tym celu z łączności satelitarnej oraz SSB na krótkich. Niestety nie udało mi się znaleźć częstotliwości kompanijnych Air Koryo. Wątpię też czy udałoby mi się to zrozumieć, gdyż na bank nie gadają po angielsku, ale posługują się jakimś systemem zapisu ideogramów języka koreańskiego. Niemniej sam fakt używania CW w lotnictwie wydaje się interesujący.
_________________
Sent from Marconi Oceanspan with 3x807 in the finals.
Pozdrawiam, SP5XMI Marcin
  
sq5abg
20.10.2014 17:56:56
poziom 4

Grupa: Użytkownik

Posty: 348 #1964149
Od: 2011-9-20
Jeden z kolegów krótkofalowców opowiadał mi o łączności prowadzonej z samolotem rządowym na którego pokładzie na Kubę leciała delegacja jak to się wtedy określało partyjno - rządowa. Była cały czas skuteczna. aniołek
  
hummer130
20.10.2014 19:23:59
poziom 5



Grupa: Użytkownik

QTH: Sosnowiec / JO90NF

Posty: 712 #1964209
Od: 2011-7-5
Trochę odbiegając od tematu bo cw na razie pozostawiam "na później" , bardziej w stronę artykułu o lotnictwie zobaczcie cytat: "oraz sa­molo­ty wy­pro­du­ko­wa­ne w po­ło­wię ubie­głe­go stu­le­cia"... I nie spadają (przynajmniej o tym nie wiemy)nie mają awarii uniemożliwiających start lub lądowanie (pod warunkiem odpowiedniego serwisowania)... W 97" pierwsze skoki w woju miałem z antka 2 (maszyna nie upiększana itp.; typowy wojskowy sprzęt)i byłem w szoku że to może polecieć... Wszystko proste i przejrzyste w przypadku awarii kilka procedur i da radę. Teraz prosty przykład z CB: Koledzy mam nową Scanie i zapaliła się jakaś niebieska kontrolka; mogę jechać? Odp. Możesz. Za 5 min:. Koledzy mam nową Skanie i zapaliła mi się jeszcze jakaś żółta kontrolka.Odp. Możesz jechać... W między czasie było jeszcze kilka pytań o ten ciągnik;. Po chwili któryś z kierowców nie wytrzymał i poszło:... K... jeżdżę Scanią 20 lat i wszystko się nieraz pali na desce i jeżdżę... oczko
_________________
Audi, vide, tace, si vis vivere in pace
Marcin SQ9KRI.
  
sq6ade
20.10.2014 19:56:44
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: Wrocław (Breslau) Party-n

Posty: 15112 #1964237
Od: 2008-3-21
A jak taka wajcha mechaniczna CW (sztorc) reagowała na turbulencje ?
_________________
Wiosna się budzi w całej naturze
Witana rzewnym słowików pieniem,
W zielonym gaju, ponad strumieniem,
Kwitną prześliczne dwie róże.

Obrazek
  
sp4jfr
20.10.2014 20:20:27
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: KO04RA, Nakomiady, Mazury

Posty: 1743 #1964265
Od: 2011-8-12
    sq6ade pisze:

    A jak taka wajcha mechaniczna CW (sztorc) reagowała na turbulencje ?


Tak jak załoga i inny sprzęt ruchomy. oczko
_________________
VY 72&73
Bolek

K2 QRP + PA, anteny: druty + HexBeam
  
SP5XMI
20.10.2014 21:02:30
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Warszawa

Posty: 3443 #1964290
Od: 2012-12-16
Radiooficerowie na statkach podczas tęgiego sztormu mieli tak samo albo nawet gorzej. Dawali radę. Oczywiście w rozsądnym tempie.
_________________
Sent from Marconi Oceanspan with 3x807 in the finals.
Pozdrawiam, SP5XMI Marcin
  
SQ5LNU
20.10.2014 23:41:17
poziom 3



Grupa: Użytkownik

Posty: 136 #1964390
Od: 2010-11-12
A czy bystre oko Kolego zwróciło uwagę na fakt, że na wypadek np. ułamania się klucza w czasie turbulencji, obok stoi drugi? Redundancja to podstawa!
_________________
Karol - SQ5LNU
  
Electra25.04.2024 14:16:46
poziom 5

oczka
  
sq5abg
21.10.2014 07:55:24
poziom 4

Grupa: Użytkownik

Posty: 348 #1964439
Od: 2011-9-20


Ilość edycji wpisu: 2
cytuję : -"Trochę odbiegając od tematu bo cw na razie pozostawiam "na później" , bardziej w stronę artykułu o lotnictwie sa­molo­ty wy­pro­du­ko­wa­ne w po­ło­wię ubie­głe­go stu­le­cia"... I nie spadają (przynajmniej o tym nie wiemy)nie mają awarii uniemożliwiających start lub lądowanie (pod warunkiem odpowiedniego serwisowania)... W 97" pierwsze skoki w woju miałem z antka 2 (maszyna nie upiększana itp.; typowy wojskowy sprzęt)i byłem w szoku że to może polecieć... Wszystko proste i przejrzyste w przypadku awarii kilka procedur i da radę"

Polecam lekturę o locie na Antku dookoła świata:
http://dlapilota.pl/wiadomosci/dlapilota/antkiem-dookola-swiata-czyli-czlowiek-musi-wiedziec-czego-chce

Wydawany był tez specjalny dyplom dla krótkofalowców z tej okazji przez Tadeusza SP7L (sk). W planach był przelot Antkami przez obydwa bieguny a w wyprawie mieli uczestniczyć krótkofalowcy. Było już nawet spotkanie w Kancelarii Prezydenta na ten temat ale sprawa się rozmyła. Chodziło też między innymi o to żeby zdobyć wschodni rynek produkowanymi silnikami i częściami zapasowymi do Antków w Mielcu.aniołek

Przejdz do góry stronyStrona: 1 / 1    strony: [1]

  << Pierwsza      < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » RADIO RETRO » CW W SAMOLOTACH

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!

TestHub.pl - opinie, testy, oceny