| |
SP5XMI | 20.10.2014 15:05:30 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Warszawa
Posty: 3445 #1964074 Od: 2012-12-16
| Telegrafia w lotnictwie jest już dawno przeszłością, poza bardzo nielicznymi wyjątkami. Jednym z nich są rosyjskie samoloty wojskowe. Drugim jest.. Air Koryo. Na pokładzie Iła 18 jest bowiem stara radiostacja telegraficzna. Oto i ona, z dołączonym kluczem.
Zdjęcie z onetu, artykuł ze zdjęciami jest tutaj Jak widać, nawigator w tym samolocie linii Air Koryo nadal ma do dyspozycji radiostację CW i ma podłączony klucz telegraficzny. Sądząc po gałce - ten klucz jest często używany. Czy komuś z Was udało się odebrać taką transmisję? _________________ Sent from Marconi Oceanspan with 3x807 in the finals. Pozdrawiam, SP5XMI Marcin |
| |
Electra | 14.01.2025 10:10:07 |
|
|
| |
SP9RQA | 20.10.2014 15:15:47 |
Grupa: Użytkownik
QTH: KN09NP
Posty: 1251 #1964078 Od: 2010-3-23
| Nie wiem jak teraz, ale w latach 80-tych radiolatarnie nadawały kryptonim lotniska na falach średnich, tak że pilot dostrajając się radiokompasem słyszał w słuchawkach z którego lotniska pochodzi sygnał. Więc i pilot musiał znać CW. _________________ Krzysztof, Gorlice http://www.kawalek-nieba.pl/?p=5840
|
| |
sq5abg | 20.10.2014 15:45:46 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 348 #1964087 Od: 2011-9-20
| Na początku 1971 roku stworzona w MON taki twór jak PED (Powietrzny Element Dowodzenia). Był on na Antku i na MI-8. Jako członkowie załogi latali tam łącznościowcy : szyfrant, spec od TI i fonista - telegrafista. Nazywali nas "pedałami" a myśmy żartobliwie nazywali to ustrojstwo Air Force One. :-)) |
| |
sp7fll | 20.10.2014 16:39:50 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Piaseczno/Kielce
Posty: 181 #1964117 Od: 2007-5-11
| SP9RQA pisze:
Nie wiem jak teraz, ale w latach 80-tych radiolatarnie nadawały kryptonim lotniska na falach średnich, tak że pilot dostrajając się radiokompasem słyszał w słuchawkach z którego lotniska pochodzi sygnał. Więc i pilot musiał znać CW.
Każdy nadajnik sygnału nawigacyjnego, czy średniofalowego - NDB, czy VHF - VOR/LOC/ILS, nadaje swój trzy literowy identyfikator za pomocą M-CW. Od pilotów nie wymaga się znajomości alfabetu Morse'a, na każdej mapie nawigacyjnej kody identyfikacyjne są rozpisane również graficznie. Procedura jest taka, że każdą radiopomoc wstrojoną na odbiorniku trzeba zweryfikować przez odsłuchanie jej identyfikatora. Co nowocześniejsze przyrządy/systemy pokładowe potrafią same wyświetlać odebrany identyfikator na ekranie obok ustawionej częstotliwości.
Co do IŁa-18 na zdjęciu, do łączności z kontrolą ruchu lotniczego - na pewno już nie. Natomiast do łączności "wewnątrz firmowej" - całkiem możliwe, każda linia latająca na większe odległości utrzymuje taką łączność lub przynajmniej umożliwia jej nawiązanie w razie konieczności. |
| |
SP5XMI | 20.10.2014 17:21:04 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Warszawa
Posty: 3445 #1964126 Od: 2012-12-16
| sp7fll pisze:
Co do IŁa-18 na zdjęciu, do łączności z kontrolą ruchu lotniczego - na pewno już nie. Natomiast do łączności "wewnątrz firmowej" - całkiem możliwe, każda linia latająca na większe odległości utrzymuje taką łączność lub przynajmniej umożliwia jej nawiązanie w razie konieczności.
Właśnie myślałem o łączności kompanijnej. Zachodnie linie lotnicze korzystają w tym celu z łączności satelitarnej oraz SSB na krótkich. Niestety nie udało mi się znaleźć częstotliwości kompanijnych Air Koryo. Wątpię też czy udałoby mi się to zrozumieć, gdyż na bank nie gadają po angielsku, ale posługują się jakimś systemem zapisu ideogramów języka koreańskiego. Niemniej sam fakt używania CW w lotnictwie wydaje się interesujący. _________________ Sent from Marconi Oceanspan with 3x807 in the finals. Pozdrawiam, SP5XMI Marcin |
| |
sq5abg | 20.10.2014 17:56:56 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 348 #1964149 Od: 2011-9-20
| Jeden z kolegów krótkofalowców opowiadał mi o łączności prowadzonej z samolotem rządowym na którego pokładzie na Kubę leciała delegacja jak to się wtedy określało partyjno - rządowa. Była cały czas skuteczna. |
| |
hummer130 | 20.10.2014 19:23:59 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Sosnowiec / JO90NF
Posty: 712 #1964209 Od: 2011-7-5
| Trochę odbiegając od tematu bo cw na razie pozostawiam "na później" , bardziej w stronę artykułu o lotnictwie zobaczcie cytat: "oraz samoloty wyprodukowane w połowię ubiegłego stulecia"... I nie spadają (przynajmniej o tym nie wiemy)nie mają awarii uniemożliwiających start lub lądowanie (pod warunkiem odpowiedniego serwisowania)... W 97" pierwsze skoki w woju miałem z antka 2 (maszyna nie upiększana itp.; typowy wojskowy sprzęt)i byłem w szoku że to może polecieć... Wszystko proste i przejrzyste w przypadku awarii kilka procedur i da radę. Teraz prosty przykład z CB: Koledzy mam nową Scanie i zapaliła się jakaś niebieska kontrolka; mogę jechać? Odp. Możesz. Za 5 min:. Koledzy mam nową Skanie i zapaliła mi się jeszcze jakaś żółta kontrolka.Odp. Możesz jechać... W między czasie było jeszcze kilka pytań o ten ciągnik;. Po chwili któryś z kierowców nie wytrzymał i poszło:... K... jeżdżę Scanią 20 lat i wszystko się nieraz pali na desce i jeżdżę... _________________ Audi, vide, tace, si vis vivere in pace Marcin SQ9KRI. |
| |
sq6ade | 20.10.2014 19:56:44 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Wrocław (Breslau) Party-n
Posty: 15189 #1964237 Od: 2008-3-21
| A jak taka wajcha mechaniczna CW (sztorc) reagowała na turbulencje ? _________________ Wiosna się budzi w całej naturze Witana rzewnym słowików pieniem, W zielonym gaju, ponad strumieniem, Kwitną prześliczne dwie róże.
|
| |
sp4jfr | 20.10.2014 20:20:27 |
Grupa: Użytkownik
QTH: KO04RA, Nakomiady, Mazury
Posty: 1751 #1964265 Od: 2011-8-12
|
Tak jak załoga i inny sprzęt ruchomy. _________________ VY 72&73 Bolek
K2 QRP + PA, anteny: druty + HexBeam |
| |
SP5XMI | 20.10.2014 21:02:30 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Warszawa
Posty: 3445 #1964290 Od: 2012-12-16
| Radiooficerowie na statkach podczas tęgiego sztormu mieli tak samo albo nawet gorzej. Dawali radę. Oczywiście w rozsądnym tempie. _________________ Sent from Marconi Oceanspan with 3x807 in the finals. Pozdrawiam, SP5XMI Marcin |
| |
SQ5LNU | 20.10.2014 23:41:17 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 136 #1964390 Od: 2010-11-12
| A czy bystre oko Kolego zwróciło uwagę na fakt, że na wypadek np. ułamania się klucza w czasie turbulencji, obok stoi drugi? Redundancja to podstawa! _________________ Karol - SQ5LNU |
| |
Electra | 14.01.2025 10:10:07 |
|
|
| |
sq5abg | 21.10.2014 07:55:24 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 348 #1964439 Od: 2011-9-20
Ilość edycji wpisu: 2 | cytuję : -"Trochę odbiegając od tematu bo cw na razie pozostawiam "na później" , bardziej w stronę artykułu o lotnictwie samoloty wyprodukowane w połowię ubiegłego stulecia"... I nie spadają (przynajmniej o tym nie wiemy)nie mają awarii uniemożliwiających start lub lądowanie (pod warunkiem odpowiedniego serwisowania)... W 97" pierwsze skoki w woju miałem z antka 2 (maszyna nie upiększana itp.; typowy wojskowy sprzęt)i byłem w szoku że to może polecieć... Wszystko proste i przejrzyste w przypadku awarii kilka procedur i da radę"
Polecam lekturę o locie na Antku dookoła świata: http://dlapilota.pl/wiadomosci/dlapilota/antkiem-dookola-swiata-czyli-czlowiek-musi-wiedziec-czego-chce
Wydawany był tez specjalny dyplom dla krótkofalowców z tej okazji przez Tadeusza SP7L (sk). W planach był przelot Antkami przez obydwa bieguny a w wyprawie mieli uczestniczyć krótkofalowcy. Było już nawet spotkanie w Kancelarii Prezydenta na ten temat ale sprawa się rozmyła. Chodziło też między innymi o to żeby zdobyć wschodni rynek produkowanymi silnikami i częściami zapasowymi do Antków w Mielcu. |