| |
sp8dxz | 29.01.2017 10:09:04 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Rzeszów
Posty: 443 #2389541 Od: 2011-9-27
| Witam Krótkofalowców żeglarzy System automatycznej identyfikacji statków (AIS) pracuje na częstotliwościach morskich w kanałach 87B (161.975MHz) i 88B (162.025MHz). Pływając jachtem po Bałtyku i Morzu Północnym usiłowałem odebrać jakieś sygnały na tych częstotliwościach. Niestety, nigdy nic tam nie było słychać, nawet, gdy blokada szumów była ciągle otwarta. Korzystając z internetu widziałem w pobliżu jachtu statki nadające w systemie AIS. Niestety, na radiu nic nie odbierałem. Gdzie popełniam błąd? Pozdrawiam. Tadeusz SP8DXZ
|
| |
Electra | 28.11.2024 01:59:05 |
|
|
| |
SQ9PPR | 29.01.2017 11:39:16 |
Grupa: Użytkownik
QTH: APRS
Posty: 86 #2389572 Od: 2013-5-25
| Możliwe że przy dzisiejszej technologii, pakiety AIS statki wysyłają via GSM lub satelitą. Jest przyjęte że na UKF zasięg trzyma się do widnokręgu, więc dla statków pełnomorskich wysyłanie ramek AIS powyżej stu parudziesięciu km od najbliższego brzegu mijało by się z celem. _________________ https://www.qrz.com/db/SQ9PPR
''PPR RADIO'' na Facebooku - Przyjazny sklepik dla Krótkofalowców :)
Nie znasz mnie tak naprawdę, ale nie martw się. Wszystkiego dowiesz się od ludzi, którzy nawet ze mną nie rozmawiali. |
| |
sp9ikf | 29.01.2017 11:55:19 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO90GC, Rybnik
Posty: 1197 #2389574 Od: 2010-3-17
| witam, A jakich sygnałow oczekiwałeś? to sa z reguły dedykowane zabawki z dopuszczeniem do użytkowania. Instaluje/wymieniam takie wynalazki dedykowane do komercyjnego zastosowania - małe wycieczkowce itp. przedtem FURUNO, obecnie JRC, spotykam rózne wynalazki. rożnią się od siebie głównie wodotryskami dla nawigatorów - software daje więcej możliwości wyświetla oprócz podstawowych użytkowych informacji różne dodatkowe... co by było gdyby było...itp tu masz nieco o technice przykładowego wynalazku firmy JRC 8.2 AIS Transponder (NTE-183) 8.2.1 TRX part (1) Frequency range : 156.025 MHz to 162.025 MHz, Default channels: 161.975 MHz(CH 2087 ), 162.025 MHz( CH2088 ) (2) Channel spacing : 25 kHz (3) Frequency accuracy : Within ± 3×10-6 (4) Type of emission : G1D (F1D) (5) Type of modulation : GMSK (6) Output power : 12.5 W/1W jakby było mało tu masz link do manuala JHS183 - niestety in english http://www.telemarspa.it/Portals/0/Documenti/Vendita%20apparati%20diporto%20new/Ais/JHS-183%20instruction%20manual.pdf powodzenia w nasłuchach
jacek sp9ikf |
| |
sq2dk | 29.01.2017 11:58:51 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 28 #2389575 Od: 2012-1-6
| Dzień doby. Jak najbardzie powinno być słychać. Pakiety ze statków nadawane są w zależności od statusu i prędkości co kilka sekund do kilku minut. Czas trwania takiego pakietu jest bardzo króki (około 0,03s) - nadawane jest 256bitów z prędkością 9600 bodów, z wiązku z czym słychać tylko zmianę w szumach. Nie ma co liczyć na uszłyszenie pakietów podobnych do APRS lub coś w tym stylu. Jak najbardziej używa się jako medium transmisji podanych częstotliwości, nawet na wodach gdzie żadna lądowa stacja nie ma szans na odbiór takich sygnałow. Isnieje jeszcze coś takiego jak Long-range AIS to inna bajka, działająca niezależnie oa normalnego AIS-u.
Pozdrawiam
Jędrzej SQ2DK/mm |
| |
sp9ikf | 29.01.2017 12:28:07 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO90GC, Rybnik
Posty: 1197 #2389598 Od: 2010-3-17
| Om SQ9PPR, szkoda że nie masz imienia. ale tak bywa. pomysl do kogo i jak wyślesz ramke via GSM na pełnym oceanie. system dziala na VHF. co jest zapisane ww algorytnmie - np czestotliwosc rozgłaszania tego nie wiem. nie mniej beacon fabrycznie jest ustawiony na 60s. niektóre statki mające stelitarny internet wysyłaja od czasu do czasu ramki do serwera via satelita/internet. zasięg tzw horyzontalny to jest takie bardzie umowne pojecie. mysle ze kol. SP1ST jako nawigator lepiej to wyłozy bo jest uzytkownikiem/praktykiem. mnie interesuje wyłącznie strona techniczna czyli co z czym i jak połączyc/skofigurowac aby działało zgodnie z konwencja SOLAS. na ekranie radaru widac sygnały z AIS z odległosci srednio do 24 mm. statki słychac na duża wiekszośc odległość. widziałem już sygnały odebrane z obiektów w odległosći 40-60 mm ale nie sa one w kręgu zainteresowania nawigatorów chyba że maja duzą predkośc lub predkośc twojego statku jest duża (są takie małe katamarany pasażerskie typu CAT na m.sródziemnym, wschodnie wybrzeże kanady i australia które jeżdża z prędkościa do 40 wezłów. na moim FB jest zdjęcie takiego statku.
powodzenia
jacek sp9ikf
|
| |
SQ5AM | 29.01.2017 13:42:36 |
Grupa: Użytkownik
QTH: KO02LG
Posty: 2240 #2389627 Od: 2009-2-3
UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY
Ilość edycji wpisu: 2 | Temat jest prosty jak konstrukcja młotka.
Radio... najlepiej z wyjściem bezpośrednio z dyskryminatora, karta dźwiękowa, kabel łączący radio z kartą (lub komputerem) i ten program: https://www.coaa.co.uk/shipplotter.htm
Fajna zabawa na wieczory nad morzem podczas urlopu.
Drugim wariantem jest SDR na USB. Taki zwykły za kilka dych na allegro + do tego sterownik wirtualnego kabla no i powyższy soft. Antena na 2m i zestaw elegancko hula. _________________ Adrian |
| |
sp8dxz | 29.01.2017 15:30:04 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Rzeszów
Posty: 443 #2389676 Od: 2011-9-27
| SQ5AM pisze: Temat jest prosty jak konstrukcja młotka.
Radio... najlepiej z wyjściem bezpośrednio z dyskryminatora, karta dźwiękowa, kabel łączący radio z kartą (lub komputerem) i ten program: https://www.coaa.co.uk/shipplotter.htm
Fajna zabawa na wieczory nad morzem podczas urlopu.
Drugim wariantem jest SDR na USB. Taki zwykły za kilka dych na allegro + do tego sterownik wirtualnego kabla no i powyższy soft. Antena na 2m i zestaw elegancko hula.
Jest kilka odpowiedzi, więc postaram się jakoś to „ogarnąć”. SP9IKF. Tak, spodziewałem się, że coś usłyszę, nawet zmianę szumu. Gdybym coś takiego zauważył, wtedy zrobił bym krok nr 2, czyli podłączył radio (sygnał z za detektora) do komputera. W komputerze mam program Navigatrix z „zaszytym” w nim programem AIS Decoder. Nie zrobiłem kroku nr 2, bo nie słyszałem żadnych sygnałów. Gdybym cośkolwiek usłyszał, to próbował bym sygnał dekodować. Dziękuję za przedstawione materiały, będę się z nimi zapoznawał. SQ2DK. Tak, zgadza się. 60 sek. jest podzielone na 2250 slotów, 1 slot to czas 26.67ms i odpowiada to transmisji 256 bodów. Sądziłem że jak otworzę blokadę szumów, coś uda się usłyszeć. Niestety, cisza, brak zmiany barwy szumów. Do odsłuchu stosowałem trzy radia. Stacjonarne morskie IC M601, ręczniak na pasma morskie z którego miałem „wyciągnięty” sygnał po detektorze i poczciwy FT60. Statki które widziałem w Internecie były zakotwiczone obok mnie w porcie, lub na redzie, więc sygnał jakiś powinienem chyba usłyszeć. Czy jest więc możliwe, że moim błędem była próba nasłuchu? Moim zdanie coś jednak powinienem słyszeć. SQ5AM. Jak by to było takie proste jak konstrukcja młotka, to czemu poniosłem porażkę z AIS? Dziękuję za dotychczasowe odpowiedzi. Mam nadzieję, że jeszcze ktoś z praktyków wypowie się w tej kwestii. Następne próby będę mógł zrobić dopiero za kilka miesięcy gdy znów znajdę się na jachcie. Do tego czasu chcę się lepiej przygotować do tematu AIS. Pozdrawiam. Tadeusz SP8DXZ
|
| |
wbielak | 29.01.2017 17:15:41 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO90XB
Posty: 1030 #2389722 Od: 2011-10-27
| SQ9PPR pisze:
Możliwe że przy dzisiejszej technologii, pakiety AIS statki wysyłają via GSM lub satelitą. Jest przyjęte że na UKF zasięg trzyma się do widnokręgu, więc dla statków pełnomorskich wysyłanie ramek AIS powyżej stu parudziesięciu km od najbliższego brzegu mijało by się z celem.
Taa bo statki sobie wysyłają te sygnały AIS żeby potem wszyscy na mapce widzieli jak z pracy wracają. I żeby się radyjkiem pochwalić... A poważnie AIS służy zapobieganiu kolizjom. Nie musi być odbierany przez stacje brzegowe. Musi być odbierany przez coś z czym możesz się zderzyć.
_________________ --- SQ9PBS --- FD4, Comet CHA 250 BY SQ9KCN + drut ;) icom 746 X-Quad by WiMo na 144 MHz na rotorku conrad Kenwood TH-D72 FT-817 + LDG Z100 i druty Wouxun UV2D + SG7900
--
SOTA – krótkofalowiec, który pokonuje wszelkie przeciwności fizyczne i psychiczne, pracowicie wnosi sprzęt na wysoką górę tylko po to, by się dowiedzieć, że na KF są właśnie rosyjskie zawody i zostanie zadeptany, na WARCe nie ma anteny, a na ultrakrótkich nie ma z kim pogadać. By SP5XMI
|
| |
SQ5AM | 29.01.2017 17:47:26 |
Grupa: Użytkownik
QTH: KO02LG
Posty: 2240 #2389739 Od: 2009-2-3
UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY | Słuchając na ucho słuchać tylko "puknięcia" więc ten dźwięk nie jest tak charakterystyczny jak APRS. Nie wiem czemu nie słyszałeś. Ja bawiłem się tym koło Karwii i odbierałem statki płynące kilkanaście a nawet kilkadziesiąt kilometrów od brzegu. _________________ Adrian |
| |
sp9ikf | 29.01.2017 17:51:36 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO90GC, Rybnik
Posty: 1197 #2389743 Od: 2010-3-17
| Om SP8DXZ, myslę że RX-y których używałes nie były przystosowane do odbioru tej emisji - cyfrowa niestety (G1D). nowsze radiotelefony - marine - mają już zaimplementowane funkcje do współpracy z AIS. diabeł jak zwykle tkwi w szzegółach. ogólnie analogowe systemy łaczności w bardzo szybkim tempie odchodza do lamusa w profesjonalnej radiokomunikacji.
zycze powodzenia pozdro jacek sp9ikf |
| |
sp8dxz | 29.01.2017 18:49:22 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Rzeszów
Posty: 443 #2389767 Od: 2011-9-27
| SQ5AM pisze:
Słuchając na ucho słuchać tylko "puknięcia" więc ten dźwięk nie jest tak charakterystyczny jak APRS. Nie wiem czemu nie słyszałeś. Ja bawiłem się tym koło Karwii i odbierałem statki płynące kilkanaście a nawet kilkadziesiąt kilometrów od brzegu.
Witaj Adrian Dziękuję za informacje. Z Twoich wypowiedzi wnioskuję, że jakieś sygnały jednak słyszałeś z głośnika. Czy miałeś wtedy blokadę szumów włączoną, czy wyłączoną? Możesz coś więcej napisać na jakim sprzęcie pracowałeś? Amatorsko też pracuję emisjami cyfrowymi więc spodziewałem się, że coś tam wyłapię. Radia które używałem powinny te dane odbierać. Cóż, to było moje pierwsze spotkanie z AIS i podszedłem do tematu bez rozeznania. Program który proponujesz niestety nie jest darmowy (tylko 21 dni gratis) a temat w tej chwili bardziej traktuję poznawczo. Ze względu na to, że jachtem pływamy głównie po zimnych akwenach (np. okolice Grenlandii) więc wyprawa trwa zwykle cały sezon, więc AIS przydać by się mógł dłużej niż te 21 dni. Navigatrix posiadam, więc będę próbował go jakoś do tej pracy wdrożyć. Program o którym piszesz ściągnę i zainstaluję dopiero na kilka dni przed możliwością jego testowania. Może jeszcze ktoś podpowie coś więcej na temat AIS? Pozdrawiam. Tadeusz SP8DXZ
|
| |
Electra | 28.11.2024 01:59:05 |
|
|
| |
sp2hfh | 29.01.2017 20:00:31 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Gdańsk JO94HI
Posty: 553 #2389807 Od: 2008-10-4
Ilość edycji wpisu: 1 | Prędkość transmisji danych do plotera nawigacyjnego z odbiornika AIS nie jest przypadkiem w protokole NMEA 0183 z prędkością 38400 Baud? Ja używam PC z oprogramowaniem Open CPN (program darmowy - mapy C-Map) i port mam ustawiony właśnie na 38400. Ale korzystałem tylko z odbiornika. Transpondera nigdy nie miałem _________________ Mariusz sp2hfh
FT857 FT1000MP MARK V Field TM261 TS450SAt - long time ego ant. H422 ant. WARC- home made multiband dipol ant. Bazooka 40m - "holiday" antenna ant. Bazooka 20m - "holiday" antenna |
| |
SP1ST | 29.01.2017 21:00:31 |
Grupa: Użytkownik
QTH: kraina 44-ech wysp
Posty: 425 #2389836 Od: 2011-3-5
| sp9ikf pisze:
Om SQ9PPR, szkoda że nie masz imienia. ale tak bywa. pomysl do kogo i jak wyślesz ramke via GSM na pełnym oceanie. system dziala na VHF. co jest zapisane ww algorytnmie - np czestotliwosc rozgłaszania tego nie wiem. nie mniej beacon fabrycznie jest ustawiony na 60s. niektóre statki mające stelitarny internet wysyłaja od czasu do czasu ramki do serwera via satelita/internet. zasięg tzw horyzontalny to jest takie bardzie umowne pojecie. mysle ze kol. SP1ST jako nawigator lepiej to wyłozy bo jest uzytkownikiem/praktykiem. mnie interesuje wyłącznie strona techniczna czyli co z czym i jak połączyc/skofigurowac aby działało zgodnie z konwencja SOLAS. na ekranie radaru widac sygnały z AIS z odległosci srednio do 24 mm. statki słychac na duża wiekszośc odległość. widziałem już sygnały odebrane z obiektów w odległosći 40-60 mm ale nie sa one w kręgu zainteresowania nawigatorów chyba że maja duzą predkośc lub predkośc twojego statku jest duża (są takie małe katamarany pasażerskie typu CAT na m.sródziemnym, wschodnie wybrzeże kanady i australia które jeżdża z prędkościa do 40 wezłów. na moim FB jest zdjęcie takiego statku.
powodzenia
jacek sp9ikf
Witam, Jacek nie bardzo rozumie co chcesz konfigurować. Sygnał z urządzenia AIS podłączasz do bufora NMEA, /port RS232 lub pochodne/z którego wszystkie inne urządzenia /radar, ECDIS, Chartco, echsonda, GMDSS etc/ na mostku mogą pobierać/wysyłać i wyświetlać interesujące je informacje. AIS ma swój własny wbudowany odbiornik GPS, dlatego też z bufora pobiera tylko dane z żyrokompasu. Oczywiście w przypadku awarii może posiłkować się pozycją z innych odbiorników GPS. Jeśli chodzi o zasięg AIS sprawa jest prosta. Anteny muszą się "widzieć", oczywiście propagacja czasami pozwala odbierać sygnały z większej odległości. Do celów nawigacyjnych i bezpieczeństwa wystarcza odległość 20-40 Nm. Urządzenia AIS nie są podłączone do urządzeń satelitarnych w celu transmisji danych, /przynajmniej ja o tym nic nie wiem/ Odpowiednie satelity prowadzą ciągły nasłuch VHF i retransmitują odebrane sygnały do stacji naziemnych a te do uprawnionych instytucji. Wyjątek stanowi LR ale on wysyła za pomocą Sat C. Sygnał dociera jedynie do upoważnionych instytucji rządowych i jest całkowicie stworzony do ochrony statku.Corocznie LR jest testowany w obecności przedstawiciela Towarzystwa Klasyfikacyjnego. Sygnały AIS statków w rejonach WRA /War Risk Area/ są upubliczniane w internecie z dużym opóźnieniem. Chodzi o bezpieczeństwo.
_________________ Krzysztof, SP1ST D-STAR UZNAM Isl
|
| |
sp8dxz | 29.01.2017 21:31:41 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Rzeszów
Posty: 443 #2389855 Od: 2011-9-27
| sp2hfh pisze: Prędkość transmisji danych do plotera nawigacyjnego z odbiornika AIS nie jest przypadkiem w protokole NMEA 0183 z prędkością 38400 Baud? Ja używam PC z oprogramowaniem Open CPN (program darmowy - mapy C-Map) i port mam ustawiony właśnie na 38400. Ale korzystałem tylko z odbiornika. Transpondera nigdy nie miałem
Witaj Mariusz SP2HFH OpenCPN z mapami o których piszesz jest właśnie "wszyty" do navigatrixa i właśnie z niego miałem i mam nadal zamiar skorzystać. Ja mam wersję 2.5.0 OpenCPN z mapami C. Ciekawy jestem gdzie tam ustawiałeś port na 38400. Czy w narzędziach, ToolBox, GPS? W zakładce AIS nie ma pola do ustawiania szybkości portu. Ja mam zamiar korzystać też wyłącznie z odbiornika. Pozdrawiam. Tadeusz SP8DXZ
|
| |
SQ5AM | 29.01.2017 22:55:41 |
Grupa: Użytkownik
QTH: KO02LG
Posty: 2240 #2389888 Od: 2009-2-3
UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY | sp8dxz pisze:
Witaj Adrian Dziękuję za informacje. Z Twoich wypowiedzi wnioskuję, że jakieś sygnały jednak słyszałeś z głośnika. Czy miałeś wtedy blokadę szumów włączoną, czy wyłączoną? Możesz coś więcej napisać na jakim sprzęcie pracowałeś? Amatorsko też pracuję emisjami cyfrowymi więc spodziewałem się, że coś tam wyłapię. Radia które używałem powinny te dane odbierać. Cóż, to było moje pierwsze spotkanie z AIS i podszedłem do tematu bez rozeznania. Program który proponujesz niestety nie jest darmowy (tylko 21 dni gratis) a temat w tej chwili bardziej traktuję poznawczo. Ze względu na to, że jachtem pływamy głównie po zimnych akwenach (np. okolice Grenlandii) więc wyprawa trwa zwykle cały sezon, więc AIS przydać by się mógł dłużej niż te 21 dni. Navigatrix posiadam, więc będę próbował go jakoś do tej pracy wdrożyć. Program o którym piszesz ściągnę i zainstaluję dopiero na kilka dni przed możliwością jego testowania. Może jeszcze ktoś podpowie coś więcej na temat AIS? Pozdrawiam. Tadeusz SP8DXZ
W głośniku to jak to moja żona stwierdziła, to bardziej trzaski i przy otwartej blokadzie szumów. Te sygnały za to widać na Spectranie. Co do setupu, którego używam, to mam licencje na kilka programów produkowanych przez firmę COAA, bo fajne rzeczy robią, a 21 dni triala idealnie wystarczyło na wakacyjne nasłuchy na urlopie. Co do urządzeń, którymi słucham (wielu rzeczy poza statkami - samoloty, balony meteo itp) to jest to Yeasu FT-100D, który ma odbiornik od 500 kHz do 1 GHz bez żadnych przerw i wyjście DATA1200/9600. Do tego oczywiście SDR RTLa i komputer. Antena w zależności czego tam chcę słuchać (w przypadku statków na 2m) i odpowiedni soft. Tak to wygląda w moim przypadku. Wiesz.... ja nie specjalizuje się w statkach, bo w piątym okręgu ciężki z nimi, ale jadąc nad morze na wakacje i mając jakieś doświadczenie w innej materii stwierdziłem, że warto pobawić się w statki. _________________ Adrian |
| |
sp9ikf | 29.01.2017 23:20:24 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO90GC, Rybnik
Posty: 1197 #2389893 Od: 2010-3-17
| witam, Krzysztof, Ty wiesz swoje a ja robie swoje. to tylko tak ładnie sie nazywa protokół NMEA 0183. co do kompatybilności to mam własne jakies tam prawie 20-letnie doswiadczenie. wiele urzadzeń wymaga niestety (co wcale nie jest zabawne) ręcznego wpisywania stringów tak jak sobie producent radaru czy ECDIS zażyczył. jeden niewlaściwy znak i radar lub ECDIS wyswietla ci taka ładna komende oczywiście na czerwono - utrata komunikacji z tym czy z tamtym. z tym pobieraniem danych np GPS też jest różnie. wiele towarzystw klasyfikacyjnych wymaga aby dane GPS pochodziły z dedykowanego odbiornika GPS a nie dodatku jaki, jest wbudowany do AIS-a czy innego wynalazku. odbiorniki GPS na wielu statkach z urzędu (wymóg towarzystwa klasyfikacyjnego) MUSZA być 2 i są a nawigator ma wajche która wybiera odbiornik przekazujacy pozycje do wszystkich urzadzeń nawigacyjnych które tego sygnału wymagaja. ja tego nie wymysliłem, natowmiast dzięki takim pomysłom mam pracę. zapewne inne wymogi stawiane sa statkom cargo a inne wycieczkowcom. pracuję na tych ostatnich. poza tym nie każdy sygnał możesz podac poprzez bufor. znowu Towarzystko klasyfikacyjne ma tutaj najwiecej do powiedzenia. "moje" statki chodza na daleką północ i południe gdzie część satelitów już nie dociera. niedawno wymienialismy SSIS na innego producenta i innego satelite bo dotychczasowy satelita nie obejmował obszarów powyżej 70N i 70S. Sygnał z SSIS dociera do wyznaczonej osoby na lądzie która w firmie zajmuje sie bezpieczeństwem. ja musze wpisac tylko adres mailowy pacjenta oraz nr GSM. reszte załatwia serwer właściciela systemu SSIS czy LRIT. Nowe wynalazki (np JRC) VDR pobiera pozycje z tzw reference GPS receiver i na bieżąco nadpisuje do pławy która jest do VDR-a zapieta. sygnał do VDR-a nie może pochodzic z bufora tylko MUSI byc zapięty prosto do reference odbiornika GPS. i takie tam rózne chece. Już poza konkursem, to fascynuje mnie kwestia synchronizacji czasu w urządzeniach nawigacyjnych. w analogowych czasach tego problemu nie było. dzisiaj w epoce cyfry dzieją się różne rzeczy. wiele urządzen posiada własne zegary czasu. czy referencyjnym czasem jest to co pokazuje GPS? widziałem jak do tej pory 2 systemy ECDIS które z automatu potrafiły skorygowac własny czas pokładowy po pojawieniu sie sygnału GPS. Ale widziałem tez jeden wynalazek który wyświetlał czas GPS oraz czas z własnego wewnetrzego zegara. czas z GPS-a był opisany jako GPS. korekty dokonywało sie ręcznie. traktuje to jako ciekawostkę choc domyslam sie że może to byc jakis tam problem. SP2HFH. Nie spotkałem plottera nawigacyjnego. w wielu przypadkach predkośc transmisji ustawia sie recznie samemu - technik programujący system. wszystko co wychodzi z AIS-a do pozostałych urządzeń jest wysyłana za posrednictwem protokołu NMEA 0183. Krzysztof czy uwierzysz iż mimo posiadania 2 oddzielnych systemów ECDIS niektóre (tanie) bandery wymagają posiadania i bieżacego korygowania map papierowych!!
pozdro jacek sp9ikf |
| |
sp1jpm | 30.01.2017 06:22:02 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 284 #2389924 Od: 2013-11-7
| Sluchajcie Jacka to fachowiec, wielokrotnie korzystalem s/y Zbigniew Bolinski, piekny kecz regatowy COZ Trzebiez,ant sie gryzly ale zrobilem |
| |
sp2hfh | 30.01.2017 07:26:27 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Gdańsk JO94HI
Posty: 553 #2389935 Od: 2008-10-4
| Ploter nawigacyjny: http://www.gps-nawigacje.pl/category/morskie-i-wedkarskie-plotery Co do map papierowych - używa ich większość moich znajomych jako drugiego "systemu" do nawigowania. Ja z resztą tez. Co dwie godziny na podstawie wskazań GPS "kropka " na mapie. To tak na "czarną godzinę" _________________ Mariusz sp2hfh
FT857 FT1000MP MARK V Field TM261 TS450SAt - long time ego ant. H422 ant. WARC- home made multiband dipol ant. Bazooka 40m - "holiday" antenna ant. Bazooka 20m - "holiday" antenna |
| |
sp2hfh | 30.01.2017 18:55:21 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Gdańsk JO94HI
Posty: 553 #2390243 Od: 2008-10-4
| Jeszcze dla zainteresowanych, którzy tego nie znają :
http://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=3066&page=45 http://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=3053&page=45
Moje wersja Open CPN to 2.4.324 _________________ Mariusz sp2hfh
FT857 FT1000MP MARK V Field TM261 TS450SAt - long time ego ant. H422 ant. WARC- home made multiband dipol ant. Bazooka 40m - "holiday" antenna ant. Bazooka 20m - "holiday" antenna |
| |
sp8dxz | 30.01.2017 19:29:27 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Rzeszów
Posty: 443 #2390259 Od: 2011-9-27
| sp2hfh pisze:
Jeszcze dla zainteresowanych, którzy tego nie znają :
http://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=3066&page=45 http://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=3053&page=45
Moje wersja Open CPN to 2.4.324
Witaj Mariusz Dziękuję za cenne informacje i linki. Jednak zdecyduję się uruchomić AIS na OpenCPN. Gdy znów będę na jachcie, sprawdzę działanie. Tu, na Podkarpaciu jestem bez szans na testy. Pozdrawiam. Tadeusz SP8DXZ
|
| |
Electra | 28.11.2024 01:59:05 |
|
|