Chciałem zbudować filtr dolnoprzepustowy akustyczny do odbiornika, powiedzmy o pasmie 2.7kHz żeby szumy obciąć, ale po przeglądzie internetu to już całkiem nic nie wiem. Pojawia się jakiś rząd filtru, bieguny i dziwne nazwiska określające jakieś charakterystyki. Normalnie nie do przebrnięcia. Nie wiem co wybrać. Może mnie ktoś oświecić... _________________ Kod Q - nie mów do mnie kotku HAMie jeden!
POtwierdzam SCAF-1 na ukladach MAX295 ... opisy dostepne tak w sieci jak w ARRL HANDBOOK z lat 2000-2002 mozna tez na nowszych ukladach MAXIMA jak MAX7400, 7402 etc... opisow mnostwo. Ambitny filtr ale pasywny szukaj w SP-HM podobno sa tez do niego PCB ;-) roboty sporo ale i uklad tego filtru ambitny ;-) (opis w dziale HUSAREK hoimodyna dla kazdego) vy 73! SQ8Z _________________ test II
moj sprzet: 25 kg drutu , srubek, tranzystorow etc, ulozych wlasnorecznie w TRX i PA moje anteny: 250kg aluminium, okolo 600m drutu, troche fiberglasu, w zmienianych co jakis czas konfiguracjach.
Chciałem zbudować filtr dolnoprzepustowy akustyczny do odbiornika, powiedzmy o pasmie 2.7kHz żeby szumy obciąć, ale po przeglądzie internetu to już całkiem nic nie wiem. Pojawia się jakiś rząd filtru, bieguny i dziwne nazwiska określające jakieś charakterystyki. Normalnie nie do przebrnięcia. Nie wiem co wybrać. Może mnie ktoś oświecić...
No cóż aby jeździć samochodem nie trzeba go projektować i budować samemu. Proponuję poszukać gotowych rozwiązań.
Temat filtrów jest bardzo szeroki, myślę że masz na myśli filtry aktywne zawierające w swojej budowie tranzystory lub wzmacniacze operacyjne.
Ze względu na sposób działania filtry możemy podzielić na 5 grup: dolno-przepustowe (LP), górno-przepustowe (HP), pasmowo-przepustowe (BP),pasmowo-zaporowe (BS), wszech-przepustowe (AP)
Rząd filtru określa stromość charakterystyki amplitudowej filtru. Każdy filtr składa się z kondensatora (minimum jednego), który posiada reaktancję. Reaktancja wyraża się wzorem 1/(2*Pi*f*C). Analizując ten wzór widać, że przy dwukrotnym wzroście częstotliwości (o oktawę) reaktancja zmniejszy się dwukrotnie czyli o 6dB. Przy dziesięciokrotnej zmianie częstotliwości reaktancja również zmieni się dziesięć razy czyli o 20dB. I teraz najważniejsze: mówimy że filtr jest pierwszego rzędu jeśli charakterystyka opada lub wznosi się z nachyleniem 6dB/oktawę (20dB/dekadę) filtr jest drugiego rzędu gdy ma dwukrotnie większą stromość czyli 12dB/oktawę (40dB/dekadę) filtr jest trzeciego rzędu gdy stromość wynosi 18dB/oktawę (60dB/dekadę), kolejne rzędy wylicza się analogicznie. Określenie rząd filtru wynika z matematycznych sposobów reprezentacji charakterystyk i ma powiązanie z liczbą ogniw filtracyjnych użytych w danym filtrze. Im wyższy rząd tym więcej ogniw filtracyjnych jest wymagane.
Jeśli chodzi o rodzaje filtrów to najczęściej wyróżnia się dwa rodzaje: pierwszy z wielokrotnym sprzężeniem zwrotnym - gdy sygnał wejściowy i wyjściowy poprzez elementy RC podawany jest na wejście odwracające wzmacniacza. W sprzężeniu zwrotnym wykorzystuje się minimum 2 elementy RC. Drugi nazywany ze sterowanym źródłem napięciowym (występuje też pod nazwą Sallen-Key) gdy sygnał wejściowy i wyjściowy podawane są na wejście nieodwracające wzmacniacza. W sprzężeniu zwrotnym wykorzystuje się jeden element R lub C w zależności od konfiguracji filtru.
Co do nazwisk to od tych nazwisk badaczy/twórców wywodzą się właściwości filtru a dokładniej ich charakterystyki amplitudowej, fazowej, opóźnienia grupowego i innych. Przy czym nazwiska te nie mają nic wspólnego ze schematem ideowym takiego filtra, a jedynie określają metodologię obliczeń matematycznych dla uzyskania modelowych charakterystyk.
Najczęściej można spotkać filtry o charakterystyce:
Czebyszewa - najlepsze tłumienie w paśmie przejściowym, syfiasta charakterystyka fazowa, opóźnienie też do bani, a do tego zafalowania amplitudowe w pasmie przepustowym
Bessela - najmniej stroma charakterystyka amplitudowa, dobra charakterystyka fazowa, nieduże opóźnienie grupowe, brak zafalowań w paśmie przepustowym
Butterworth - to kompromis pomiędzy dwoma wyżej wymienionymi.
Jeśli chodzi o zastosowanie to ten ostatni jest najczęściej implementowany, Czebyszew gdy wymagamy dużej stromości charakterystyki amplitudowej a reszta parametrów nas nie obchodzi, a Bessel nadaje się do "cyfrówki" w modemach gdy istotna jest faza i kształt impulsu.
Niezależnie od nazwiska schemat filtru jest taki sam, a inne są wartości poszczególnych elementów.
Jest jeszcze jedno ważne pojecie - dobroć filtru (Q). Matematycznie jest definiowana jako częstotliwość środkowa filtru (fo) do jego pasma przenoszenia (BW)(mowa jest o szerokości pasma dla spadku lub wzrostu o 3dB) czyli Q=fo/BW
Ta dobroć wygląda identycznie jak w przypadku obwodów rezonansowych LC - im wyższa tym węższe pasmo i bardziej stroma krzywa. Powyższy wzór ma sens jedynie dla filtrów pasmo-przepustowych lub zaporowych. W przypadku filtrów LP lub HP dobroć określa skłonność obwodu do dzwonienia i powoduje powstanie podbicia charakterystyki amplitudowej w pobliżu częstotliwości granicznej czyli takiej skąd zaczyna się opadanie lub wzrost.
Dzwonienie polega na tym, że gdy przestaniemy pobudzać filtr impulsami, to on sam z siebie generuje przez jakiś czas impulsy sinusoidalne gasnące o pewnej częstotliwości charakterystycznej. To zjawisko jest niepożądane a wręcz szkodliwe. Im większa dobroć tym większa inercja filtru, czyli później pojawia się odpowiedź filtru na sygnał wymuszenia i trwa jeszcze przez jakiś czas po zaniku wymuszenia.
W praktyce dobroci filtrów nie powinny być większe niż 1.5, a często wykonuje się je z dobrociami 0.5
Jako ciekawostkę napiszę, że filtr o dobroci równej nieskończoności - jest ..... generatorem przebiegu sinusoidalnego.
Generalnie zaprojektowanie odpowiedniego filtru to jest pójście na kompromis, bo jak jeden parametr poprawiamy to kaszani się inny itd.
Jeśli chodzi o projektowanie filtrów to najprościej skorzystać z kalkulatorów zamieszczonych w internecie, bo samodzielne liczenie gdy nie zna się rachunku operatorowego i transformaty Laplace'a oraz algebry liczb zespolonych jest w zasadzie niemożliwe.
Jeśli ma to być filtr akustyczny to poszukaj kalkulatora dla filtru dolno-przepustowego Czebyszewa o dobroci około 1.3 i po problemie. Jak nie dasz rady to daj znać, policzę Ci taki filtr. U wujka googla znajdziesz full obrazków o filtrach i ich charakterystykach.
A nie lepiej dać link do literatury, tylko tyle pisać
Z filtrami SCAF jedna bardzo istotna uwaga. Otóż te filtry mocno szumią (w każdym razie w porównaniu z pasywnymi). SCAF ma za to zaletę, że może pracować na dużych amplitudach. Dlatego SCAF'a najlepiej podłączać w miejscu gdzie poziom sygnału audio jest już duży - na pewno nie przed - przedwzmacniaczem.
Antek, nie napisałeś też zbyt wiele do jakiego urządzenia ten filtr. Przydatna by też była informacja gdzie ten filtr chcesz montować - czy już po wyjściu audio, czy w środku, przed układem wzmacniacza m.cz.. Trzeba to wiedzieć, żeby wiedzieć na jaką impedancję ten filtr projektować. Jeśli ten filtr ma być do jakiegoś prostego TRX'a, o niezbyt wygórowanych parametrach, to mógłbyś się nawet pokusić o zrobienie pasywnego filtru m.cz. na dławikach z AVT (100mH). Dobroć będzie "średnia" ale filtr zadziała
Poświęcony czas i sposób przygotowania wpisu zasługuje na uznanie! Godne uwagi jest rownież to, że wpis pozostaje w kontraście z większością forumowych "wstawek" TNX
Chciałem zbudować filtr dolnoprzepustowy akustyczny do odbiornika, powiedzmy o pasmie 2.7kHz żeby szumy obciąć, ale po przeglądzie internetu to już całkiem nic nie wiem. Pojawia się jakiś rząd filtru, bieguny i dziwne nazwiska określające jakieś charakterystyki. Normalnie nie do przebrnięcia. Nie wiem co wybrać. Może mnie ktoś oświecić...
No cóż aby jeździć samochodem nie trzeba go projektować i budować samemu. Proponuję poszukać gotowych rozwiązań.
Ale jaka radość jak już się zbuduje i da się nim jechać. Dzięki za opis kolego sp6vxs, zwięzły jest i dość obrazowy. Spróbuję skorzystać z takiego oprogramowania, najważniejsze, że wiem jaki typ filtru zastosować. Chciałem poprawić parametry swojego odbiornika, który trochę szumi i nie jest zbyt selektywny. _________________ Kod Q - nie mów do mnie kotku HAMie jeden!
Spać nie mogę to se pisze. Jeśli uważacie, że to błąd, to mogę nie pisać Skopiować z googla każdy umie, ale tak już coś od siebie to ciężko...
Z wielkim zaciekawieniem przeczytałem Twój wpis na temat filtrów BP,LP itp. Pisz proszę częściej na tematy techniczne bo widać, że potrafisz dobrze przekazywać wiedzę. W google są na ogół bardziej suche wiadomości a to nie to samo. W każdym razie myślę, że nie tylko mnie wykład się podobał... dziękuje serdecznie
Polecam SCAF-1.Używam takiego z RBM1 i innymi radiami.Proste w wykonaniu a działa super.Scalaki dostępne na Allegroszu _________________ Bartek.Kontakt 144.775 MHz
Choć zna to zagadnienie to bardzo !!!!! mi się podobał przekaz i tłumaczenie do tego trzeba mieć talent,nie zrażaj się byle wpisami i przekazuj wiedzę dla tych co chcą czytać i coś robić.Mam filtr do CW na trzech uA741 w szeregu każdy ogranicza o inną wartość pasmo 1)1.8KHz 2) 500Hz 3)około 100Hz wyraźnie obcina szumy i to nie tylko lekko podbija sygnał . _________________ http://sp6ix.pl.tl
W pieniaczej ziemi jest miasto Pysków. Tam jęzorami robi się wszystko, męstwo w jęzorze, siła w jęzorze, jęzor tam miele, piele i orze.
antek polecam też zastosowanie korektora z jakiegokolwiek zestawu HI-FI wieżowego.Ja niedawno bawiłem się korektorem z Diory podłączonym do mojego TS-530 i świetnie uporał się z szumami i męczącym tłem dla mojego ucha. Taki korektor idzie kupić za grosze,oczywiście starszego typu. _________________ Bartek.Kontakt 144.775 MHz
Spać nie mogę to se pisze. Jeśli uważacie, że to błąd, to mogę nie pisać Skopiować z googla każdy umie, ale tak już coś od siebie to ciężko...
Pisz, zdecydowanie pisz. Oprócz pomocy dla pytającego zachęcasz do lektury kogoś, kto nigdy filtra nie będzie budował a lubi wiedzieć. Do żadnej literatury w takiej sytuacji w życiu bym nie zajrzał, a tu mam, kawę na ławę, syntetycznie, przystępnie.
_________________ Henryk SQ9MZ
________________________________________________________ "Nie można przecież wciąż być uprzejmym i towarzyskim. Po prostu nie można nadążyć." Włóczykij, Dolina Muminków.
Chciałem zbudować filtr dolnoprzepustowy akustyczny do odbiornika, (...)
Czy trafiłeś na filtry z oferty AVT ? AVT2873 A, i AVT5109 A. Zwłaszcza ten ostatni projekt jest wart uwagi, ponieważ jest alternatywą dla polecanego przez Michała SP5IT filtru Scaf-1. Kol. Mietek SP3CMX zaprezentował układ na YT.
Spać nie mogę to se pisze. Jeśli uważacie, że to błąd, to mogę nie pisać Skopiować z googla każdy umie, ale tak już coś od siebie to ciężko...
no szacun i dzięki za opis ale "nie spanie" usprawiedliwia tylko warstwa sporadyczna lub zawody
Moge tylko dodać, że do ideału z filtrowaniem można dążyć słuchając dla porównania odbiornika SDR nawet takiego na PC Podłączyłem ostatnio zwykłe ZetaSDR do PC i w programie HDSDR usłyszałem różnicę w porównaniu do przeciętnego TRX'a. Tak, nie mam na myśli szumów i był to dość duży sygnał powyżej progu jaki występuje w każdym SDR ale sprawność samego filtra powala na kolana a Multi Notch to już rewelacja.
Z kolei nie polecam pasywnego filtru audio L/C Colinsa (do kupienia taka metalowa kostka za 50 zł na znanym portalu aukcyjnym od sprzedawcy DW....) na ucho niewiele poprawia odsłuch w fabrycznym radiu, może dał by coś w radiu HM. Taką ma ch-kę:
Filtr SCAF-1 do polecenia ale nie ze wzmacniaczem LM386 bo ten masakrycznie szumi - - może ktoś podpowie jaki lepszy zamiennik zastosować i ewentualny schemat z odpowiednimi elementami.
Ja mam wersję na TDA 7056. Wklep w google'a AVT 5109 schemat, jest do ściągnięcia. Albo mogę Ci na maila PDFa przesłać _________________ Krzysztof SQ8LUV