| |
SQ5W | 08.01.2014 17:33:21 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 1177 #1708857 Od: 2010-3-17
UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY | Witam. Zacząłem się trochę interesować tą formą łączności. W związku z tym mam kilka pytań odnośnie sprzętu od jakiego można zacząć zabawę. 1. Czy łączności są możliwe w pasmach 2m i 70cm czy dopiero od 23cm? 2. Jaka jest minimalna moc, z którą można się pobawić. Czy na gołym FT817nd (5w)da radę czy nie ma na co liczyć? 3. Czy emisją FM również można się w to bawić czy tylko SSB/CW?
Z góry dzięki za odpowiedzi. Pozdrawiam. |
| |
Electra | 25.11.2024 06:05:51 |
|
|
| |
sp6fbe | 08.01.2014 18:13:36 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 205 #1708888 Od: 2012-1-11
| Cześć Artur, w paru zawodach na 70 cm, używając tego programu, miałem świadomość odbicia od samolotów. Kilka qso udało się zrobić, kilka nie, samolot uciekł.Odległość rzędu 600-700 km, moc 50W, z ts2000x, antena 27 el yagi+ niezły preamp.Na 23 cm nie udawało się przy mocy rzędu 50W. Wszystko na ssb.W programie masz pasma. A czy fm i jaka moc?Próbuj, licząc się z tym, że qso musi trwać krótko, czas czyli samolot ucieka z pola "ostrzału" naszej anteny. Pozdrawiam, a. |
| |
sp6fbe | 08.01.2014 18:56:14 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 205 #1708925 Od: 2012-1-11
| DL2ALF jest autorem programu, który ułatwia łącznosci na ukf-ach, dzięki odbiciu od będacych w ruchu samolotów, w odniesieniu do aktualnych pozycji samolotów, oczywiście z pewnym, dość krótkim opóźnieniem. źródło, choćby stąd, może byc już nowsza wersja. a. http://www.dl0gth.de/software/AirScout.zip |
| |
SP5MG | 08.01.2014 19:08:07 |
Grupa: Użytkownik
QTH: KO02LG - Warszawa
Posty: 1346 #1708939 Od: 2009-3-24
| Program jak w tytule Aircraft Scatter . http://www.qsl.net/g0isw/g0iswair.htm
27ele moc 14W SSB ze Szwedem . 37ele moc 60W SSB z Markiem SP1NHY Podajemy lokatory i program wylicza na podstawie przelatujacych samolotów godzinę (czas) gdzie można zaliczyć łączność. Równiez można skorzystać ze strony [urlhttp://www.flightradar24.com/][/url] Ja osobiście prowadziłem takie łaczności w paśmie 23cm i 3cm . Dobrze jest celować w duże samoloty. _________________ Piotrek - SP5MG |
| |
SP6IX | 08.01.2014 19:31:43 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 8217 #1708967 Od: 2008-3-18
Ilość edycji wpisu: 1 | 100W 67el LY na 23cm w sumie kilkadziesiąt łączności na 3cm kilka łączności 1 Duńczyk i jeden Niemiec 600-700km na 3cm 1W parab. 60cm _________________ http://sp6ix.pl.tl
W pieniaczej ziemi jest miasto Pysków. Tam jęzorami robi się wszystko, męstwo w jęzorze, siła w jęzorze, jęzor tam miele, piele i orze.
Nie znoszę nieuków i arogantów. |
| |
sp7szg | 08.01.2014 20:37:47 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO91rq, Łódź
Posty: 100 #1709049 Od: 2011-9-25
| SP5MG, dzięki za link do G0ISW. Ilość materiału, szczególnie historycznego, jest niesamowita! _________________ Andrzej, SP7SZG |
| |
usuniety9_04_2020 | 08.01.2014 20:42:23 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 2008 #1709052 Od: 2009-12-13
| Ja pierwszą "świadomą" łączność Aircraft scatter miałem okazję zrobić wczoraj w SPACu na 2m właśnie z DL2AFL (JO50IW) - bo pewnie nie raz nie mając nawet świadomości sygnał się odbijał od samolotów i tego co nagrzewają za sobą. Na tropo nie słyszeliśmy się. Czekaliśmy aż między nami pojawi się Airbus A340. Łączność udana - szybka z 20 sekund. U mnie 100W, 2x9el, LNA. Raporty 59. Zaraz po mnie jeszcze Maciek SP7TEE również zdążył skorzystać z tego samego śladu po samolocie. |
| |
sq9sq9 | 08.01.2014 21:17:37 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 100 #1709092 Od: 2013-4-30
|
*** ZA TEN WPIS UŻYTKOWNIK SQ9SQ9 OTRZYMAŁ OSTRZEŻENIE ***
|
Może Tupolew też był wykorzystany do łączności |
| |
SQ5W | 08.01.2014 21:21:02 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 1177 #1709096 Od: 2010-3-17
UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY | Dzięki za odpowiedzi. Co nieco rozjaśniło mi w głowie Pozdrawiam. |
| |
sp6fbe | 08.01.2014 22:18:13 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 205 #1709147 Od: 2012-1-11
| sq9sq9 pisze: Może Tupolew też był wykorzystany do łączności
a może byś przeprosił, zanim admin Cie dopadnie ? Adam. |
| |
sp6ryd | 09.01.2014 00:47:08 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Wrocław
Posty: 3870 #1709241 Od: 2012-1-22
| O potencjalnym wpływie mocy wypromieniowywanej z ziemi na instrumenty pokładowe samolotu było już co nieco w innym wątku. By odnieść się merytorycznie do kontrowersyjnej wypowiedzi nie karmiąc 'forumowych troli' proponuję znaleźć wzór na tłumienie w wolnej przestrzeni, aktualne przepisy odnośnie dopuszczalnej IARU Region I mocy i praktyczne szacunki odnośnie możliwości antenowych potencjalnej stacji (zysk zestawu anten) i wyliczyć natężenie pola w pobliżu samolotu zakładając realną odległość antena nadawcza - samolot. Podejrzewam że wynik obliczeń nie upoważnia nawet do wypowiedzi opatrzonej emotikoną "" |
| |
Electra | 25.11.2024 06:05:51 |
|
|
| |
sp6ryd | 09.01.2014 12:17:58 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Wrocław
Posty: 3870 #1709494 Od: 2012-1-22
| Tak dla zobrazowania w ramach 'ćwiczeń myślowych':
1. Moc
"The amount of output power an amateur radio licensee may legally use varies from country to country. Although allowable power levels are moderate by commercial standards, they are sufficient to enable global communication. Power limits vary from country to country and between license classes within a country. For example, the peak envelope power limits for the highest available license classes in a few selected countries are: 2.25 kW in Canada,[39] 1.5 kW in the United States, 1.0 kW in Belgium, Switzerland and New Zealand, 750 W in Germany, 500 W in Italy, 400 W in Australia, India and the United Kingdom, and 150 W in Oman. The limit was 2.0 kW in the former Yugoslavia. Lower license classes usually have lower power limits; for example, the lowest license class in the UK ( Foundation licence ) has a limit of 10 W. Amateur radio operators are encouraged both by regulations and tradition of respectful use of the spectrum to use as little power as possible to accomplish the communication.[40] Output power limits may also depend on the mode of transmission. In Australia, for example, 400 W may be used for SSB transmissions, but FM and other modes are limited to 120 W." - źródło Wikipedia
przyjmijmy za maksymalna legalna moc (Kanada) 2250 W = 63,5 dbm
2. Zysk anteny
no największa jaką znamy http://www.ee.psu.edu/images/qstarticle.pdf
zysk 61 dbi (w paśmie 70cm)
3. Pasmo
dla uproszczenia obliczeń i z uwagi na dostępnośc informacji o zysku anteny: 433 MHz
4. odległość
Najniższy stosowany poziom lotu w przestrzeni np. nad Europą to FL290 czyli 8850m Przyjmijmy że taka będzie odległość od anteny
4. Tłumienie w wolnej przestrzeni na odległości 8850m z bardzo uproszczonego wzoru:
144 433 1,2
94,6 104,1 113,6 dB
Z wyliczenia wychodzi zatem moc w pobliżu samolotu:
63,5 + 61 - 104,1 = 20 dbm czyli 100 mW
Przy uwzględnieniu tłumienia wprowadzanego przez poszycie (aluminium) zakładając np skuteczność ekranowania na poziomie nawet tak niskim jak 80% zostanie wszystkiego 20 mW (13 dBm) Co w idealnych warunkach mogłoby wyindukować w krótkim metalowym elemencie napięcie rzędu 1 V
W rzeczywistych warunkach amator jednak nie dysponuje anteną radioteleskopu a prawdopodobieństwo że jakiś samolot będzie przelatywał dokładnie przez wiązkę jego anteny gdy on nadaje pełną mocą i w niewielkiej odległości jest naprawdę niskie. Dla porównania przy zestawie anten o zysku 31 dbi (toż to naprawdę Big Gun) otrzymujemy już tylko -10 dBm (0.1 mW) * 20% = 0.02 mW (-17 dBm) czyli 31.5 mV na 50 omach.
To faktycznie włączona na pokładzie samolotu komórka może 'więcej' niż najbardziej wymyślne próby Air Scatter Myślę, że bezpiecznie możemy próbować takiego rodzaju łączności
Czy gdzieś się pomyliłem w tych bardzo uproszczonych szacunkach ? |
| |
sq9ddl | 09.01.2014 12:18:15 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Chabówka PL
Posty: 213 #1709495 Od: 2010-10-25
| sq9sq9 pisze:
*** ZA TEN WPIS UŻYTKOWNIK SQ9SQ9 OTRZYMAŁ OSTRZEŻENIE ***
Może Tupolew też był wykorzystany do łączności
..... który punkt regulaminu narusza ten wpis że otrzymał ostrzeżenie ???
_________________ ECHOLINK też fala..... |
| |
SP6IX | 09.01.2014 13:20:43 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 8217 #1709549 Od: 2008-3-18
| Koledzy po co te dewagacje pomyślcie ile kilowatów promieniuje radar i czy jego działanie zakłóca przyrządy pokładowe _________________ http://sp6ix.pl.tl
W pieniaczej ziemi jest miasto Pysków. Tam jęzorami robi się wszystko, męstwo w jęzorze, siła w jęzorze, jęzor tam miele, piele i orze.
Nie znoszę nieuków i arogantów. |
| |
SP5MG | 09.01.2014 14:53:25 |
Grupa: Użytkownik
QTH: KO02LG - Warszawa
Posty: 1346 #1709672 Od: 2009-3-24
| To co chłopcy przetestowali z MythBusters nie miało żadnego wpływu na awionikę ,a starali się zdrowo - mit obalony . _________________ Piotrek - SP5MG |
| |
usuniety9_04_2020 | 10.03.2014 12:30:56 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 2008 #1773792 Od: 2009-12-13
Ilość edycji wpisu: 1 | W ramach kontynuacji. W czasie zawodów najciekawsze efekty można osiągnąć na dużym samolocie który leci dokładnie w lini do naszego korespondenta Przećwiczyłem to na bikonach, a oto jak to w praktyce się sprawdziło w 1 próbach IARU. Na jednym zbliżającym się samolocie na bodajże ok 10km i chyba to był A320 zrobiłem: SA6AIN JO68UD 672km SM6UQL JO57WU 688km SK6QA JO58UB 713km SA6AFQ JO68EP 753km SA6CBY JO57XP 665km http://sp3iym.com/files/records/1st2014/SA6AIN-SM6UQL-SK6QA-SA6AFQ-SA6CBY-inlineAP.ogg SA6CBY pracował z górki tylko 50W i 5el !
Chwilę wcześniej na innych samolotach poodbijali się http://sp3iym.com/files/records/1st2014/SM6VKC-JO68EP-753km-AP.ogg http://sp3iym.com/files/records/1st2014/S57C-JN75-731km-AP.ogg |
| |
usuniety9_04_2020 | 15.06.2014 20:11:08 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 2008 #1866486 Od: 2009-12-13
| CDN...
trochę bez ładu i składu o programie Airscout, ale kilka osób suszyło mi głowę http://so3z.com/?page_id=1332
Postaram się ten opis jeszcze poprawić i doprecyzować. |
| |
SP6IX | 15.06.2014 22:32:00 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 8217 #1866581 Od: 2008-3-18
| W ostatnich zawodach uFale zrobiłem na AirScout SP1JNY na 23cm z wielkim bólem. _________________ http://sp6ix.pl.tl
W pieniaczej ziemi jest miasto Pysków. Tam jęzorami robi się wszystko, męstwo w jęzorze, siła w jęzorze, jęzor tam miele, piele i orze.
Nie znoszę nieuków i arogantów. |
| |
sq6ade | 15.06.2014 22:53:08 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Wrocław (Breslau) Party-n
Posty: 15172 #1866591 Od: 2008-3-21
| Mieszkam tuż pod podejściem samolotów na lotnisko Wrocław. W związku z wiatrami z zachodu większość lądowań odbywa się nad moją chałupą - czy to może przyczynić się do chwilowych słyszalnosci dalszych stacji na UKF ? _________________ Wiosna się budzi w całej naturze Witana rzewnym słowików pieniem, W zielonym gaju, ponad strumieniem, Kwitną prześliczne dwie róże.
|
| |
usuniety9_04_2020 | 16.06.2014 07:27:58 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 2008 #1866670 Od: 2009-12-13
| Kolega SQ6ADE to znany wyznawca HiFi FM
|
| |
Electra | 25.11.2024 06:05:51 |
|
|