Yaesu FT-950
pierwsze wrażenia z grup dyskusyjnych
Dziękuję koledzy,
brak jeszcze ch-ki mikrofonu MH-31 !
Widać że ch-ki MD-100 i HC-4 (HC-5) różnią się zdecydowanie, MD-100 ma w zakresie 100-1000 prawie liniowa ch-kę (bez włączonych korekt na mikrofonie). HC natomiast maja ch-ke narastającą w tym zakresie o całe 10 dB.
Bazowa ch-ka powinna korygować ch-ke mikrofonu do liniowej (tak można przyjąć).
Jak już mamy ch-kę mikrofonu MD-100 to możemy dla niego zaproponowac ch-kę bazową (przy zał., że nie włączmy korekty na samym mikr.)
bazowe nastawy bez korekty wzm/tł dla MD-100: (wynikają z ch-ki powyżej)
frq1=off

frq2=off

frq3=2500
lvl3=-10
bw3 =1

te nastawy bazowe wynikają z kompensacji ch-ki MD-100 (przy 'filter off')

Jak widać powstanie nam 'tłumik' (suma lvl = -10) i aby to skorygować przesuwamy całośc do góry tak aby nie zepsuć liniowego odcinka 100-1000. Bazowe nastawy MD-100 z kor wzm/tł: ____ korekta z wł PROC
frq1=400 __________ 500 (PROC)
lvl1=+2
bw1 =1
frq2=1300 __________ 1400 (PROC)
lvl2=+2
bw2 =1
frq3=2500 __________ 2300 (PROC)
lvl3=-8
bw3 =1

powyższe nastawy dają prawie liniowa ch-ke w zakr.100-3000 dla MD-100 (bazowe nastawy)
Teraz trzeba nanieść korektę własnej barwy głosu (pochylić ch-ke pamiętając o w miare równym polu pod i nad zerem dB lvl) większość męskich głosów ma więcej basów więc producenci mikr. modelują ch-ki tak jak np w MD-100 po włączeniu Low Cut i HE. Tak więc włączając powyższe nastawy bazowe dla MD-100 zlikwidowaliśmy starania producenta o skorygowanie ch-ki dla większości głosów męskich (średnio).
Nie zalecam pozostawiać nastaw bazowych! To jest pkt. wyjścia do experymentów. Nastawy bazowe mają nam dać liniowość ch-ki toru nadawczego audio po to aby nanieść własną korektę (nie włączać korekt uniwersalnych producenta włącznikami na mikrofonie). Jeśli chcemy zastosować EQ aby lepiej niż do średniej ch-ki głosu przeciętnego nadawcy dopasować ją do siebie to musimy znać własną ch-kę głosu! (do tego celu w HRD Logbook jest np. audio monitor z funkcją Peak)
Jeśli ją znamy i np w zakresie 200-900 widać tam 3~4 dB wzmocnienia to trzeba włączyć filtr 1 po środku tego zakresu (np frq1=500 lvl1=-4 bw1=1) wtedy obserwując zmianę na wykresie oszacować pole nad i pod zerem dB i przesunąć ch-kę do góry bez zmiany jej kształtu, czyli skorygować wzm/tł.
Korekta wzmocniena (tłumienia) wymaga zabawy poziomami lvl (w zasadzie tylko nimi ale proporcjonalnie do kształtu ch-k filtrów i ich rozsunięcia).
73
Tomasz (o ustawieniach z PROC potem bo to długi temat..)


  PRZEJDŹ NA FORUM