| |
sp7xft | 20.11.2016 14:26:10 |
Grupa: Użytkownik
QTH: KO00HU
Posty: 645 #2360965 Od: 2008-3-28
| Witam Wszystkich,
Od czterech lat mam zainstalowane radio FT-8800E w samochodzie KIA Cee'd. Nigdy nie miałem żadnych "sensacji" z zakłóceniami, ale od kilku dni coś się stało i na 2m pojawiły się zakłócenia. "Na ucho" efekt jest taki, jakbym odkręcił blokadę szumów. Na S-metrze radio pokazuje poziom do 5s. Zakłócenia te występują mniej więcej od 120 MHz do 150-160 MHz. Powyżej jest "czysto". I na "nieszczęście" apogeum występuje właśnie od 144 do 145(146) MHz. Co ciekawe, zakłócenia pojawiają się już jak przekręcę kluczyk w stacyjne w pierwsze położenie (nawet zegary się jeszcze nie świecą!), czyli nawet jak nie włączę jeszcze silnika. Zakłócenia przedostają się drogą radiową, bo jak odkręcę antenę to znikają. Radio jest zasilane bezpośrednio z klem akumulatora. Antena ma mocowanie stałe (nie na "magnesie"). Nagłe pojawienie się tych zakłóceń nie wiążę się z jakąkolwiek "moja działalnością", bo ani w samochodzie, ani w radiu, ani instalacji nic nie zmieniałem - zakłócenia pojawiły się samoistnie. Nie wiem, co się włącza w samochodzie w tej pierwszej pozycji stacyjki, ale podejrzewam, że może komputer samochodowy?
Czy ktoś spotkał się może u siebie lub kogoś innego z podobną sytuacją? Co sprawdzić, gdzie szukać przyczyn?
pozdrawiam, Paweł SP7XFT |
| |
Electra | 01.11.2024 01:02:09 |
|
|
| |
sp8fd | 20.11.2016 14:46:51 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 74 #2360983 Od: 2016-9-25
| jak najszybciej jeśli nie można zlokalizować żródła trzeba w prosty sposób ustalić który element(sektor) instalacji wprowadza to gówno w radio. włącz radio ustaw stacyjkę na tę pierwszą pozycję i po kolei wyjmuj wszystkie bezpieczniki i przekażniki. jeśli ustanie przy którymś wyjętym elemencie wiadomo będzie że to ten i pozotanie ustalić za co jest odpowiedzialny i w tym temacie szukać |
| |
hummer130 | 20.11.2016 14:53:59 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Sosnowiec / JO90NF
Posty: 712 #2360985 Od: 2011-7-5
Ilość edycji wpisu: 1 | A czy czasem nie śmieci jakaś przetwornica od ledów. Miałem kiedyś podobnie. Wystarczyło ułożyć inaczej przewody i jak ręką odjął _________________ Audi, vide, tace, si vis vivere in pace Marcin SQ9KRI. |
| |
SP7UDB | 20.11.2016 15:10:07 |
Grupa: Administrator
QTH: Kielce - KO00HU
Posty: 2465 #2360997 Od: 2007-5-10
| Albo ładowarka do telefonu. Ja tak miałem. _________________ - Mariusz - Kielce - Temperatura za oknem
|
| |
Fredrikson_SQ3SII | 20.11.2016 15:16:59 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Gorzów Wlkp
Posty: 382 #2361000 Od: 2014-5-4
| Zasilacz od nawigacji tez potrafi swoje nahałasować. Zasadniczo skoro pojawia się to już w pierwszej pozycji, to o tyle mniej do szukania. Wtedy niewiele odbiorników dostaje zasilanie. Metoda z bezpiecznikami jest ok. Pamietać trzeba, że z reguły jeden bezpiecznik zasila kilka obwodów, więc "trafienie" bezpiecznika zawęża obszar poszukiwań do 2-3 obwodów. _________________ Zawsze odpowiadam na wywołanie ogólne, które słyszę. Niekiedy widoczny na aprs.fi wtedy QRV na 145,550 lub na lokalnym RPT 2m. |
| |
sp7xft | 20.11.2016 15:20:20 |
Grupa: Użytkownik
QTH: KO00HU
Posty: 645 #2361004 Od: 2008-3-28
| SP8FD - pomysł dobry, dzięki. Tak zrobię. Marcin SQ9KRI - dzięki za podpowiedź, ale u mnie w samochodzie nie zauważyłem żadnych LEDowych ustrojstw - wszystko klasyczne żarówki. A co Ty miałeś LEDowego w samochodzie?
|
| |
sp7xft | 20.11.2016 15:26:11 |
Grupa: Użytkownik
QTH: KO00HU
Posty: 645 #2361008 Od: 2008-3-28
| Nawigacji nie mam dedykowanej, ale - dzięki Mariusz UDB za podpowiedź - mam w gniazdku zapalniczki małą przetwornicę z 12V na 5V (USB). Nie pomyślałem o niej. I od niej zacznę, zanim zabiorę się za bezpieczniki. |
| |
SP8LBK | 20.11.2016 15:40:53 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Kraśnik KO10CX
Posty: 5366 #2361010 Od: 2010-8-3
| A co z radiem samochodowym? Niby zakres trochę poniżej, bo do 108MHz ale.... _________________ Vy 73 Andrzej SP8LBK |
| |
SP2LIG | 20.11.2016 16:40:19 |
Grupa: Użytkownik
QTH: GDYNIA
Posty: 13099 #2361028 Od: 2009-3-16
| Cyt " Nie wiem, co się włącza w samochodzie w tej pierwszej pozycji stacyjki, ale podejrzewam, że może komputer samochodowy?" koniec cytatu. Przeczytaj instrukcję obsługi samochodu, tam powinien być stosowny punkt dot pierwszego położenia kluczyka w stacyjce. Tak miałem w instrukcji KIA SHUMA i teraz mam identycznie w Citroenie. Może pomoże. _______________ Greg SP2LIG
|
| |
sp7xft | 20.11.2016 17:25:31 |
Grupa: Użytkownik
QTH: KO00HU
Posty: 645 #2361035 Od: 2008-3-28
| Mariusz UDB - Bingo! Masz u mnie piwo.
To ta niepozorna przetwornica 12/5V zbiesiła się. Zapomniałem o niej, bo rzadko używam i siedziała niewidoczna, bo pod dekielkiem zamykającym gniazdo zapalniczki. Ja już martwiłem się, że będę musiał nowy samochód kupować , a tu tylko skończyło się na wtyczce, z której zrobił się nadajnik szumu białego na naszym dwójkowym zakresie. Na 88-108MHz nic nie było słychać. Dziękuje wszystkim za podpowiedzi. pozdrawiam, Paweł SP7XFT |
| |
hummer130 | 20.11.2016 17:38:41 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Sosnowiec / JO90NF
Posty: 712 #2361042 Od: 2011-7-5
| sp7xft pisze:
SP8FD - pomysł dobry, dzięki. Tak zrobię. Marcin SQ9KRI - dzięki za podpowiedź, ale u mnie w samochodzie nie zauważyłem żadnych LEDowych ustrojstw - wszystko klasyczne żarówki. A co Ty miałeś LEDowego w samochodzie?
Dzienne ale nie kia. _________________ Audi, vide, tace, si vis vivere in pace Marcin SQ9KRI. |
| |
Electra | 01.11.2024 01:02:09 |
|
|
| |
SP7UDB | 20.11.2016 17:49:54 |
Grupa: Administrator
QTH: Kielce - KO00HU
Posty: 2465 #2361050 Od: 2007-5-10
| Cieszę się że mogłem pomóc. _________________ - Mariusz - Kielce - Temperatura za oknem
|
| |
SQ1HMA | 07.12.2016 17:04:45 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Pełczyce
Posty: 213 #2367817 Od: 2011-5-23
| Ja mam to samo od lat i wychodzi ze to komputer pokładowy , dodatkowo pasma KF tez sa zaśmiecone, nie da sie pracować na KF 2m tez kiepsko ale jakos mocne sygnały mozna odbierać. Moje auto to Renault Megane II moze ma ktos jakis patent na te problemy ? _________________ 73! SQ1HMA op. Michał |
| |
hummer130 | 07.12.2016 18:56:33 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Sosnowiec / JO90NF
Posty: 712 #2367853 Od: 2011-7-5
Ilość edycji wpisu: 1 | Meganka2 hmm... Ja mam 2007 1.6 benzyna i przekładając sprzęt z jednego auta do drugiego zawsze problem. Mówię o u UKF a kf to wiadomo że większy problem😀. Wyczailem sposób że jak coś śmieci to wyłączam radio przestawiam kable zasilające i daje radę _________________ Audi, vide, tace, si vis vivere in pace Marcin SQ9KRI. |
| |
SQ1HMA | 08.12.2016 09:21:58 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Pełczyce
Posty: 213 #2368027 Od: 2011-5-23
| hummer130 pisze: Meganka2 hmm... Ja mam 2007 1.6 benzyna i przekładając sprzęt z jednego auta do drugiego zawsze problem. Mówię o u UKF a kf to wiadomo że większy problem😀. Wyczailem sposób że jak coś śmieci to wyłączam radio przestawiam kable zasilające i daje radę
Mam z podobnego okresu auto 2006r 1.6 16v benzyna. Robiłem różne testy z zasilaniem osobnym z akumulatora żelowego aby ominąć to co jest w kablach i powiem że nie ma praktycznie różnicy po włączeniu zapłonu od razu na 2m poziom w modulacji FM S6 mając ręczniaka można się domyślić że źródłem zakłóceń jest komputer ponieważ zbliżając do gniazda pod radiem antenę poziom zakłóceń mocno wzrasta i przy włączonym aucie nie da się sensownie słuchać pasm poniżej 170MHz w pasmie 70cm jest ok nie ma zakłóceń.
Zastanawiam się nad zmianą auta, preferuje mimo wszystko benzyniaki i mam pytanie czy jest jakieś auto które nie generuje zakłóceń lub są tak wytłumione że ich nie ma ?
Może jakieś propozycje oparte doświadczeniem ?
Mam już powoli dość tych zakłóceń bo przez te problemy praktycznie nie korzystam z zabawy eterowej z auta.
Michał SQ1HMA _________________ 73! SQ1HMA op. Michał |
| |
SP7UDB | 08.12.2016 12:57:08 |
Grupa: Administrator
QTH: Kielce - KO00HU
Posty: 2465 #2368103 Od: 2007-5-10
| To może być od dostępu HF czy jak on się tam nazywa. Chodzi i to czy kartę musicie wkładać do czytnika czy nie. Jeśli nie to ja tu szukałbym przyczyny. _________________ - Mariusz - Kielce - Temperatura za oknem
|
| |
hummer130 | 08.12.2016 20:22:15 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Sosnowiec / JO90NF
Posty: 712 #2368225 Od: 2011-7-5
| Ja mam wkładaną. Wystarczy że nacisne start bez uruchamiania silnika i już jest "jazda". Tak jak pisałem wcześniej, radio off i przełoże kable na podłodze od zasilania i anteny. I nagle okazuje się że wszystko ok. A na drugi dzień jak sprzęt zostanie na noc nie ruszamy to przy odpaleniu silnika Sieczka. Nie ogarniam tego _________________ Audi, vide, tace, si vis vivere in pace Marcin SQ9KRI. |
| |
sq6ade | 08.12.2016 21:17:43 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Wrocław (Breslau) Party-n
Posty: 15171 #2368248 Od: 2008-3-21
| W dzisiejszych pojazdach eter może zakłócać np. audio fabryczne ze wzmakami w klasie D . Przetwornice pieców z zasilaniem symetrycznym raczej nie sieją na ukaefy.
_________________ Wiosna się budzi w całej naturze Witana rzewnym słowików pieniem, W zielonym gaju, ponad strumieniem, Kwitną prześliczne dwie róże.
|
| |
hummer130 | 08.12.2016 21:33:34 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Sosnowiec / JO90NF
Posty: 712 #2368260 Od: 2011-7-5
| Właśnie. Zasilanie symetryczne. Kiedyś nad tym myślałem i niestety na tym się skończyło (jakby doba miała 48h to może) _________________ Audi, vide, tace, si vis vivere in pace Marcin SQ9KRI. |
| |
sq6ade | 08.12.2016 21:41:28 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Wrocław (Breslau) Party-n
Posty: 15171 #2368261 Od: 2008-3-21
| Wtryski piezo też nie są pędzone direct z 12V. Coś pomaga. Auto to generator lokalnych zakłóceń RF. _________________ Wiosna się budzi w całej naturze Witana rzewnym słowików pieniem, W zielonym gaju, ponad strumieniem, Kwitną prześliczne dwie róże.
|
| |
Electra | 01.11.2024 01:02:09 |
|
|