| |
sq5nwa | 13.10.2010 07:47:08 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Warszawa
Posty: 705 #587316 Od: 2009-11-14
Ilość edycji wpisu: 2 | Witam wszystkich. Wczoraj uruchomiłem FT857 w samochodzie
Instalacja: Zestaw separacyjny przeprowadzony od kolumny kierownicy za tylne siedzenie kierowcy (kabel sterujący + mikrofonowy)w wiązce z masą i plusem z akumulatora poprowadzony w progu. Na małym fragmencie do tej wiązki dochodzi fider z dachu.
Antena: Ampro 80 - helikalna na 80m wymiennie z anteną na UKF,VHF
Zachowanie radia. UKF+VHF - wszystko w porządku. Na Ampro80 - pasmo 20m. działa OK (antena stroi też na tym paśmie próbę działania można wykonać) Na innych pasmach bez względu na SWR radio zachowuje się normalnie.
Na Ampro80 - pasmo 80m. przy naciśnięciu PTT i modulacji radio wyłącza się i natychmiast włącza. Zarówno przy mocy 5W jak i 100W.
Radio nie wyłącza się przy naciśniętym PTT bez modulowania. Wyłącza się dopiero jak krzyknę, dmuchnę...itd.
Co już sprawdziłem. Jeśli włożę do radia przewód sterujący (łączący panel z radiem) inny niż ten w instalacji samochodowej a mikrofon zostawię na przedłużonym kablu - radio działa.
Nanoszczące się WCZ? - zapasowy kabel sterujący owinąłem wokół wiązki, która jest założona w samochodzie - radio działa.
Zrobiłem reset ustawień radia do fabrycznych. Jak zjadę gain mikrofonu na usb do 0. Radio się nie wyłącza. (czyli nie ma modulacji) Sprawdziłem na instalacji domowej - radio działa bez zarzutu.
Radio wyłącza się tylko na 80m ?? Wystarczy, że nacisnę ptt i dmuchnę na 3.850 i radio się nie wyłącza.
Może ktoś miał choć coś przybliżonego???. Szczerze - nie wiem co robić. Jaki ma sens wymiana kabla sterującego jeśli działa na innych pasmach...Nie mam pomysłu. Będę wdzięczny za sugestie choćby co i jak jeszcze sprawdzić. _________________ Artur-SQ5NWA
|
| |
Electra | 27.11.2024 07:31:15 |
|
|
| |
SP5PY | 13.10.2010 08:10:32 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO21ul
Posty: 852 #587323 Od: 2008-6-29
UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY | Witam, podobny przypadek miałem w czasie jednej z terenowych aktywności; radio resetowało się do fabrycznych ustawień po kilku chwilach nadawania mimo iż antena teoretycznie była dopasowana. Pomogło zmniejszenie mocy do 80%. _________________ '73 de Tomek Do... Or do not. There is no try - Master Yoda http://www.sp5py.pl http://www.PZK.info.pl http://www.sp5prf.pl http://ot37.pzk.org.pl 439.600MHz
|
| |
sq5nwa | 13.10.2010 08:15:03 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Warszawa
Posty: 705 #587324 Od: 2009-11-14
| No u mnie zmniejszenie mocy nic nie daje. Jedynie zamiana kabla sterującego panelem ?? _________________ Artur-SQ5NWA
|
| |
sp5px | 13.10.2010 08:18:54 |
Grupa: Użytkownik
QTH: radiowa pustynia
Posty: 964 #587325 Od: 2009-1-23
| na wlaczonym silniku? moze spadek napiecia? _________________ Bernard SP5PX http://www.qrz.com/db/sp5px |
| |
sq5nwa | 13.10.2010 08:22:56 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Warszawa
Posty: 705 #587327 Od: 2009-11-14
| Na wyłączonym i włączonym jest to samo. Zasilanie bezpośrednio z akumulatora. Spadek rzędu dziesiątych volta. Więc to nie to. Na 20 m. chodzi wszystko OK. _________________ Artur-SQ5NWA
|
| |
SP6MMM | 13.10.2010 09:10:11 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO80CS
Posty: 3175 #587345 Od: 2010-7-26
| Wszystko wskazuje na rozrabiające w.cz.. Wyekranuj wszelkie możliwe przewody, łącznie z tym separacyjnym, przewód antenowy poprowadź progiem sąsiednim niż separacyjny. Generalnie staraj się zachować możliwie najdłuższe odległości. Sugerowałbym też sprawdzenie masy anteny, AMPRO na uchwycie charakteryzują się wysokim współczynnikiem odbitej, o magnesie nie wspominam, a jak wiadomo, przy zwykłym RG-58 w.cz. lata gdzie chce i jak może. Dlatego zacznij od ekranowania. Najlepiej wyrzuć wszelkie przewody z progów, ułóż je luzem w aucie i obserwuj co się dzieje podczas nadawania odsuwając i zbliżając je od i do siebie. _________________ http://www.hf-uhf-vhf-forum.iq24.pl/ http://www.gieldakrotkofalarska.iq24.pl/ |
| |
sp8nth | 13.10.2010 09:19:46 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 716 #587349 Od: 2008-9-2
| Panowie należy podłączyć podstawę anteny do masy możliwie krótkim przewodem , a najlepiej zamontować uchwyt na klapę bagażnika i uziemić go podłączając gruby i krótki przewód do uchwytu a z drugiej strony pod śrubkę od zawiasów bagażnika. Nigdy antena KF nie powinna być na podstawie magnetycznej gdyż dla tych częstotliwości podstawa taka jest z karoserią tworzy kondensator o zbyt małej pojemności. Grzegorz
|
| |
sp5nvx | 13.10.2010 10:06:39 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 1572 #587361 Od: 2009-2-22
| Dziwi mnie to, że przy QRP 5[W] jest tak samo. Popieram sugestię poprowadzenia fidera jak najdalej od innych kabli sterujących.
Tomasz _________________ 73! Tom
|
| |
sq5nwa | 13.10.2010 10:46:46 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Warszawa
Posty: 705 #587374 Od: 2009-11-14
Ilość edycji wpisu: 2 | Dziękuję za rady. Wniosek..jednak wcz. Ampro 80 stoi na podstawie magnetycznej, ale ta podstawa służy tylko jako stojak. Jest podłączona oddzielna masa do całej instalacji antenowej (hmmm...przewód uziemiający jest dość długi i biegnie razem z wiązką, w której jest przewód sterujący ??? Może to ?? ). sp6mmm dziękuję za wskazówki. Tak też zrobię. Niemniej temat pozostawiam otwarty. Oczywiście jak znajdę przyczynę lub wyeliminuję usterkę opisze wszystko w tym poście. _________________ Artur-SQ5NWA
|
| |
SP9CLU | 13.10.2010 10:50:43 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Częstochowa
Posty: 122 #587375 Od: 2009-8-28
| Spróbuj zastosować długi przewód antenowy 20-25m. Nadmiar zwiń w „kółeczko” i wrzuć gdzieś do samochodu. _________________ Darek - SP9CLU Częstochowa |
| |
sq5nwa | 13.10.2010 10:55:54 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Warszawa
Posty: 705 #587377 Od: 2009-11-14
Ilość edycji wpisu: 1 | SP9CLU - już to zrobiłem. Nic z tego. No może nie 25 metrów ale kółeczko do tłumienia wcz jest dość spore _________________ Artur-SQ5NWA
|
| |
Electra | 27.11.2024 07:31:15 |
|
|
| |
sp8nth | 13.10.2010 12:58:14 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 716 #587426 Od: 2008-9-2
| Moje sugestie są oparte na własnych doświadczeniach z tym radiem i HF80FX a nie domysłach teoretyków, nie trać czasu na eksperymenty, zrób tak jak u mnie z uchwytem klapowym, fotki mogę podesłać po południu. Grzegorz
|
| |
sq5nwa | 13.10.2010 13:25:41 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Warszawa
Posty: 705 #587436 Od: 2009-11-14
| Przekonująco brzmi Grzegorz. W sumie to najmniejsza robota. Nie trzeba wypruwać kabli a jedynie zmienić kierunek fidera i założyć uchwyt klapowy. Znam ten uchwyt. Za fotki dziękuję. Dzięki Grzesiek. _________________ Artur-SQ5NWA
|
| |
N2XJN | 13.10.2010 15:34:23 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 454 #587504 Od: 2010-9-1
UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY
Ilość edycji wpisu: 1 | Kiedy rozrabiasz z kobieta to zeby uniknac nieporzadanych zewnetrznie uwarunkowanych skutkow zakladanie ekranu napewno nie zaszkodzi....
Mozna dostac gotowe koszulki takie jak na kablu koncentrycznym to powinno zalatwic problem Mozna tez sciagnac uzywany przez kogos innego lub siebie samego z kawalka kabla i uzyc go ponownie na kablu polaczeniowym dobrze jest tez uziemic ( umasowic) ten ekran.
Wesley |
| |
sq5nwa | 13.10.2010 15:46:58 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Warszawa
Posty: 705 #587510 Od: 2009-11-14
Ilość edycji wpisu: 4 | Wesley - no no...obrazowo sprawa przedstawiona . Niewątpliwie masz rację. Profeska instalacja w samochodzie tak powinna wyglądać i nie ma co dyskutować. Ps. Wiesz może gdzie sprzedają takie oploty?
sp8nth - trafiony zatopiony. Podstawa magnesowa jako stojak do anteny ampro 80 nawet z dodatkowym uziemieniem ekranu fidera nie może być użyta !!. Właśnie przeprowadziłem test. Postawiłem antenę obok samochodu, podłączyłem radio do istniejącej instalacji i nic się nie wyłącza (masa anteny dalej połączona z karoserią samochodu). Po przyczepieniu magnesu z anteną w dowolne miejsce karoserii (nawet stawiając ją na grubym zeszycie papierowym), radio się wyłącza. Więc problem rozwiązany. Dziękuje wszystkim, którzy podzielili się ze mną uwagami. Wszystkie są cenne, bo z pewnością znajdą zastosowanie w innych przypadkach.
Ps. Przeniosłem także fider w drugą stronę samochodu (antena przylepiona magnesem) - radio się wyłącza. No i dalej nie rozumiem, dlaczego na krótkim kablu sterującym radio się nie wyłączało. Dlatego uznaję, że usterka jest usunięta. Przyczynę można zgłębiać. Wypowiem się jeszcze na ten temat po zmianie zamocowania anteny.
Ale sprawdzę jeszcze co się zadzieje gdy odłączę masę fidera podstawy magnesowej od magnesu (w środku) i masa anteny będzie pobierana jedynie z dodatkowego uziomu połączonego z karoserią.
Greg. Dziękuję. Jak możesz podeślij mi fotki swojego mocowania na sq5nwa@gmail.com
Pozdrawiam Artur.
_________________ Artur-SQ5NWA
|
| |
sp8nth | 13.10.2010 16:05:52 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 716 #587518 Od: 2008-9-2
| Fotki poszły na e-maila Grzegorz
|
| |
N2XJN | 13.10.2010 17:26:15 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 454 #587561 Od: 2010-9-1
UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY
Ilość edycji wpisu: 1 | Masa tego byla uzywana jako plaskie paski do polaczen gietkich np: koncowki mocy w PA. jak w to wsadziles cos to sie robil kokon-rurka Mozna tez rozciac izolacje od koncentryka i poprostu sciagnac.Zeby sciagnac zaczynasz od poczatku a nie od konca...Tylko nie probuj zwijac jak .... heee. no i napewno ci sie wlosy nie wkreca....przy sciaganiu...
Jak zaczniesz sciagac od konca to ci sie zaklinuje Cale szczescie ze ta koszulka nie jest sprezysta.. No i masz rozwiazanie za darmo... Poszukaj starego uzywanego kawalka ( nie wazne przez kogo)
Wesley
|
| |
sq5nwa | 13.10.2010 20:07:40 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Warszawa
Posty: 705 #587633 Od: 2009-11-14
| No dobra. Wszystko jasne i tu i tu. _________________ Artur-SQ5NWA
|
| |
sq1bhk | 13.10.2010 20:39:24 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Olek Warzymice JO73FJ
Posty: 2581 #587644 Od: 2009-3-30
| Polecam zrobienie nowych kabli (w ekranie) separującego i przedłużki mikrofonowego (ekran do obudowy radia). Głośnik powinien być podłączony do modułu radiowego a nie panela. Moduł radiowy podłącz jak najkrótszym -grubym kablem do masy pojazdu (niby uziemienie). Na KF-ie w aucie nie stosuje się podstawy magnetycznej szczególnie na niskich pasmach KF. Po skręceniu MIC GAIN na SSB nie wychodzi żadna moc i dla tego w.cz. nie błąka się po kablach i innych częściach metalowych powodując wzbudzenia. Antena na uchwyt rynienkowy , klapowy, bagażnikowy itp z dobrym połączeniem do masy. Ja mam anteny na gniazdach z dziurami w dachu i na uchwycie klapowym i nie mam wzbudzeń. Antena na magnesie tylko do nasłuchu. _________________ vy73! op.Olek..... D-STAR 2/70... FM,FMN,SSB- 2/70... APRS-144.800/net KF..3.5-52Mhz "FUN Dipol" + ATU |
| |
sq5nwa | 13.10.2010 21:10:40 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Warszawa
Posty: 705 #587659 Od: 2009-11-14
| Ok. Olek. Dziękuję za informacje. Tak też zrobię. Jutro kupuję odpowiedni uchwyt . Muszę jeszcze przemyśleć sprawę ekranowania kabli. _________________ Artur-SQ5NWA
|
| |
Electra | 27.11.2024 07:31:15 |
|
|