| |
usuniety_21.12.2013 | 16.01.2013 16:24:41 |
Grupa: Użytkownik
Posty: 322 #1144144 Od: 2011-1-21
| witam Oj z tym laserowym połączeniem to bym polemizował, no bo jak miałaby być zorganizowana stabilizacja okrętu (promiennika) na morzu ? |
| |
Electra | 01.12.2024 10:46:01 |
|
|
| |
SP5XMI | 16.01.2013 18:04:48 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Warszawa
Posty: 3444 #1144293 Od: 2012-12-16
Ilość edycji wpisu: 1 | Nikt nie mówił, że jest proste, ale się da - widziałem na statkach anteny satelitarne z żyroskopową stabilizacją. Skoro odbiorniki satelitarne ze stabilizowanymi żyroskopowo antenami parabolicznymi były powszechnie wykorzystywane na statkach, to dlaczego nie można stabilizować optyki nadajnika laserowego? Do roku 1996 na pokładach amerykańskich okrętów używano jednokanałowych semidupleksowych terminali UHF AN/WSC-3, które transmitowały dane do satelitów SSIXS z prędkością 4800 bodów. Po tym czasie rozpoczęły się prace związane z modernizacją oraz integracją SSIXS z innymi sieciami wymiany danych, czytałem o eksperymentach z użyciem wiązki laserowej do transmisji informacji via satelity w roku 1998. Tym co nie wierzą, polecam przeczytanie patentu numer 5038406, na przykład tutaj http://www.freepatentsonline.com/5038406.html _________________ Sent from Marconi Oceanspan with 3x807 in the finals. Pozdrawiam, SP5XMI Marcin |
| |
usuniety20130717 | 16.01.2013 19:06:08 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Warszawa. KO02MF
Posty: 982 #1144380 Od: 2012-1-24
UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY
Ilość edycji wpisu: 1 | wip pisze: Jako ciekawostkę podaję, że anteny do łączności z U-bootami w czasie II Wojny Światowej stały na Boernerowe i jeszcze ostaly sie pewne elementy po podstawach masztów i odciągów. Na pewno w tamtych czasach robiono łaczności o okreslonej porze i przy wynurzeniu.
Kol.vip jak się domyślam Wieśku precyzyjniej we wspomnianej poprzez Ciebie lokalizacji, były jedynie stanowiska wy nośne operatorów, połączone kablowo z głównym Centrum Nadawczo-Odbiorczym zlokalizowanym na terenie miejscowości Klaudyn I, gdzie do obecnej chwili widać pozostałości po rozległym, dawnym polu antenowym. |
| |
sp6ryd | 16.01.2013 20:12:43 |
Grupa: Użytkownik
QTH: Wrocław
Posty: 3871 #1144489 Od: 2012-1-22
| SP5XMI pisze:
polecam przeczytanie patentu numer 5038406, na przykład tutaj http://www.freepatentsonline.com/5038406.html
to brzmi ciekawie "both receivers employ a Cesium filled atomic resonance filter (ARF) to separate the blue-green beam from any background light" wąskopasmowy filtr 'optyczny' ..."They are used regularly in Laser Imaging Detection and Ranging (LIDAR) and are being studied for their potential use in laser communication systems. Atomic line filters are superior to conventional dielectric optical filters such as interference filters and Lyot filters, but their greater complexity makes them practical only in background-limited detection, where a weak signal is detected while suppressing a strong background. Compared to etalons, another high-end optical filter, Faraday filters are significantly sturdier and may be six times cheaper at around US$15,000 per unit."
No i dzięki kolegom i forum coś ciekawego się dowiedziałem :-) choć bardzo daleko od tematu ;-) bo już dalej od VLF jak niebiesko-zielony laser to chyba by ciężko było coś znaleźć w widmie. |
| |
SP1ST | 16.01.2013 22:00:22 |
Grupa: Użytkownik
QTH: kraina 44-ech wysp
Posty: 425 #1144722 Od: 2011-3-5
| SP5XMI pisze:
widziałem na statkach anteny satelitarne z żyroskopową stabilizacją. Skoro odbiorniki satelitarne ze stabilizowanymi żyroskopowo antenami parabolicznymi były powszechnie wykorzystywane na statkach,
Tak, zgadza się ale to było ćwierć wieku temu. Tego rodzaju sprzęt wymiera technologiczną śmiercią tzn jak się zepsuje to nikt już tego nie naprawia. W czasach obecnych używa się systemy śledzenia sygnałów z transpondera danego satelity, który jest bardziej niezawodny i tańszy w konstrukcji. Jeśli chodzi o łączność z podwodniakami to jedną z największych tajemnic są mapy pola magnetycznego naszej planety. Chodzi nie tylko o nawigację. Dna mórz i oceanów pokrywa pajęczyna " mikrofonów", okręt tą droga potwierdza otrzymanie rozkazów. Ciągły nasłuch umożliwia śledzenie w zasadzie każdej jednostki. Szum śruby napędowej statku handlowego słychać nawet w odległości 2 tysięcy mil morskich /na otwartym akwenie/. Oczywiście można powiedzieć, że to służy do śledzenia tras wędrówki wielorybów i bąków przez nie puszczanych. _________________ Krzysztof, SP1ST D-STAR UZNAM Isl
|
| |
sp3suz | 19.01.2013 14:48:39 |
Grupa: Użytkownik
QTH: JO72SV
Posty: 3411 #1148201 Od: 2011-3-19
| @ SP1ST Krzysiek! A słyszałeś o łączności laserowej? Na pewno tak. To jeszcze jedna "tajemnica" podwodnej żeglugi. Nasi najwieksi sojusznicy mają już taki system który pozwala przesłac promień swiatła w dowolny region i specjalny system optyczny pozwala na odebranie jego do 400m pod wodą! Potem specjalny dekder odkodowuje wysłana informację. Pisze o tym Polak! Profesor Katulski z Politechniki gdańskiej w swojej ksiązce "Propagacja Fal Radiowych... ( nie pamietam reszty tytułu a ne chce mi się szukać) Dla zainteresowanych - wystarczy kliknąć to nazwisko w Internecie i tytuł sam sie pojawi. Książka jest do kupiena za tanie grosze w WKŁ Sporo się można naczytać o łączności morskiej typu "strefa A-1" itd.itp. Pasjonująca lektura! Polecam! Jest też sporo o łączności komórkowej i problemach propagacyjnych. Naprawdę warto to kupić. _________________ Pijmy piwo jedzmy śledzie , będziem silni jak niedzwiedzie! |
| |
Electra | 01.12.2024 10:46:01 |
|
|