NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » TECHNIKA, KONSTRUKCJE AMATORSKIE » ZASILANIE RADIA W RENAULT MEGANE II

Przejdz do dołu strony<<<Strona: 2 / 2    strony: 1[2]

Zasilanie radia w Renault Megane II

  
SP2LIG
01.08.2014 12:11:22
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: GDYNIA

Posty: 12994 #1906753
Od: 2009-3-16
    sq6ade pisze:

    Postaram się wyjaśnić dlaczego w/g mnie producenci zabawek dla radioamatorów dają bezpiecznik na minusowym kablu.

    Najpierw rysunek że zalecają łączyć wprost do accu plus i minus. Podejrzewam że jest to tak
    przedstawiane aby każdy mógł to podłączyć bez szukania minusa z masy pojazdu :

    Obrazek

    Po co bezpiecznik na minusie? Wyobraźmy sobie że go nie ma a ktoś odwrotnie połączy 2 kable do accu:
    Spali się bezpiecznik na plusie a brak bezpiecznika na minusowym kablu podłączonym do plusa
    accu spowoduje zwarcie plusa accu do masy auta poprzez kabel anteny i pożar.

    Po to moim zdaniem jest bezpiecznik na minusowym kablu. Jeśli założyć że masę ciągniemy z karoserii - jest on zbędny.


No i można wydedukować poprawnie, do TRX'a zawsze/fachowo(nawet CB było w ten sposób podłączane)prowadzi się dwa przewody aku-TRX.
W tym celu(nabycia stosownej wiedzy) odsyłałem Bogdana do elektryka samochodowego.
____________
Greg SP2LIG
  
Electra28.03.2024 23:12:17
poziom 5

oczka
  
sq6ade
01.08.2014 12:20:05
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: Wrocław (Breslau) Party-n

Posty: 15107 #1906763
Od: 2008-3-21
Moja lodówa ma 4 ogniwa Peltiera i chłodzenie ich wymuszonym obiegiem wody plus chłodnica.
Dlatego tyle szarpie ale jest super.
_________________
Wiosna się budzi w całej naturze
Witana rzewnym słowików pieniem,
W zielonym gaju, ponad strumieniem,
Kwitną prześliczne dwie róże.

Obrazek
  
SP2LIG
01.08.2014 12:23:26
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: GDYNIA

Posty: 12994 #1906766
Od: 2009-3-16
    sq6ade pisze:

    Moja lodówa ma 4 ogniwa Peltiera i chłodzenie ich wymuszonym obiegiem wody plus chłodnica.
    Dlatego tyle szarpie ale jest super.


Aj waj,to tak bardzie pod chłodnię podpada. Ważne że spełnia swoje zadanie i jesteś z niej zadowolony.
___________
Greg SP2LIG
  
usuniety8_02_2021
01.08.2014 12:28:59
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: Suszec JO90JB

Posty: 9221 #1906772
Od: 2008-10-24
    sq6ade pisze:

    Postaram się wyjaśnić dlaczego w/g mnie producenci zabawek dla radioamatorów dają bezpiecznik na minusowym kablu.

    Najpierw rysunek że zalecają łączyć wprost do accu plus i minus. Podejrzewam że jest to tak
    przedstawiane aby każdy mógł to podłączyć bez szukania minusa z masy pojazdu :

    Obrazek

    Po co bezpiecznik na minusie? Wyobraźmy sobie że go nie ma a ktoś odwrotnie połączy 2 kable do accu:
    Spali się bezpiecznik na plusie a brak bezpiecznika na minusowym kablu podłączonym do plusa
    accu spowoduje zwarcie plusa accu do masy auta poprzez kabel anteny i pożar.

    Po to moim zdaniem jest bezpiecznik na minusowym kablu. Jeśli założyć że masę ciągniemy z karoserii - jest on zbędny.



Coś w tym jest skoro na moim kablu zasilania do IC-735 są dwa bezpieczniki.
  
SP2LIG
01.08.2014 12:37:20
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: GDYNIA

Posty: 12994 #1906777
Od: 2009-3-16
    SQ9JXB pisze:



    Coś w tym jest skoro na moim kablu zasilania do IC-735 są dwa bezpieczniki.


SQ9JXB.

Janek, nie tylko w Twoim radiu są podwójne bezpieczniki, są we wszystkich TRx'a zasilanych z obcego źródła zasilania(zasilacz,aku).
Niestety nie wszyscy kumają czaczę.
____________
Greg SP2LIG
  
Bodek
01.08.2014 12:38:00
poziom 5



Grupa: Użytkownik

QTH: śląskie

Posty: 603 #1906779
Od: 2013-6-21


Ilość edycji wpisu: 2
    SP2LIG pisze:



    No i można wydedukować poprawnie, do TRX'a zawsze/fachowo(nawet CB było w ten sposób podłączane)prowadzi się dwa przewody aku-TRX.
    W tym celu(nabycia stosownej wiedzy) odsyłałem Bogdana do elektryka samochodowego.
    ____________
    Greg SP2LIG


Niestety dalej nie kumasz. ADE oczywiście ma rację, że producenci radia dają bezpiecznik na ujemnym przewodzie, bo jak go dołączysz do dodatniej klemy to przez antenę pójdzie zwarcie. My nie mówimy jednak o KABLU W RADIU, tylko o BUDOWIE INSTALACJI ELEKTRYCZNEJ W SAMOCHODZIE, w celu podłączenia do niej tego właśnie kabla od radia.
Spróbuję jeszcze raz.
Co może się wydarzyć i po co zakładamy w ogóle bezpieczniki? Chodzi głównie o zwarcie kabla od dodatniego bieguna do masy, która jest wszędzie. Kabel robi się biały, izolacja spala się natychmiast, jest dużo dymu, może się spalić auto.
Mamy instalację Grega. Dwa przewody od akumulatora do złącza, do którego podłączamy kabel radia, na obu kablach bezpieczniki. Po co 2 sztuki? Rozumiem, że po to, że jak jeden się nie wypali, to drugi zadziała. Mamy kolizję, jest wgniecenie, zdarła się izolacja i zetknęła z masą. Bezpiecznik od dodatniego bieguna nie zadziałał (niespotykane, ale przecież po coś zakładaliśmy 2 bezpieczniki). Co robi drugi bezpiecznik na ujemnym kablu? NIC, bo prąd przez niego nie płynie. Gdyby był w szeregu jako drugi na dodatnim kablu, może by zadziałał. Jaki jest więc sens zakładania go na ujemny kabel? Żaden. Jeśli więc chcesz dwa bezpieczniki (pomimo, że to bez sensu), to załóż oba na kablu jak najbliżej dodatniej klemy. I nie pitol o kablu od radia. Instalację w aucie robi się raz na stałe tak jak ma być. Chyba, że chcesz się zabezpieczyć przed samym sobą podłączającym jeden raz te kable, to wtedy tak, możesz dać na ujemny kabel. Podłącz przewody do akumulatora i jak nic się nie dzieje, to możesz już ten bezpiecznik usunąć. W aucie jest dużo różnych odbiorników prądu, łącznie z rozrusznikiem biorącym ze 100A. Spytaj się elektryka czy którykolwiek odbiornik ma bezpiecznik przy podłączeniu do masy. Nie ma, bo taki bezpiecznik przed niczym nie zabezpiecza. Greg do szkoły. EOT z mojej strony.
_________________
Bogdan, Katowice.
  
sq6ade
01.08.2014 12:44:43
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: Wrocław (Breslau) Party-n

Posty: 15107 #1906782
Od: 2008-3-21


Ilość edycji wpisu: 1
Uważam że łączenie masy wprost do accu to tak dla wygody przeciętnego użytkownika
który zechce sam podłączyć radio w aucie. Samochody są obite wewnątrz różnymi dielektrycznymi
materiałami -> trudniej znaleźć masę więc łatwiej przeciętnemu użytkownikowi puścić oba kable do accu.

Osobiście wolę opcję z 1 kablem i masą z karoserii i tak robią fachowcy od nagłośnień pojazdów.
Ale to są fachowcy.

Już się o to spierano nie raz np. tutaj :

http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic78766.html
_________________
Wiosna się budzi w całej naturze
Witana rzewnym słowików pieniem,
W zielonym gaju, ponad strumieniem,
Kwitną prześliczne dwie róże.

Obrazek
  
SP2LIG
01.08.2014 14:05:38
moc !!!
wydawało się ze wiecej już sie nie da ale jednak !



Grupa: Użytkownik

QTH: GDYNIA

Posty: 12994 #1906834
Od: 2009-3-16


Ilość edycji wpisu: 2
Na tym forum ten temat był już poruszany wielokrotnie.

Bogdan, idziesz w zaparte i niestety klapki przesłaniają Tobie realia widzisz tylko to co chcesz widzieć. Podprowadzę Ciebie, sam wspominasz o kolizji i dalej pomyśl sam; jakie mogą być skutki rzeczonej kolizji w wypadku Twojej jedno bezpiecznikowej instalacji a jakie mogą być skutki w wypadku dwu bezpiecznikowej instalacji. Nie wstydź się tylko napisz do jakiej konkluzji doszedłeś a przekonasz się że i Tobie szkoła przydałaby się.
W jakim celu w komplecie(kable zasilające) z TRX'em zasilanym z obcego źródła są dwa bezpieczniki (+/-)?????? Zastanów się i daj odpowiedź.
___________
Greg SP2LIG
  
Bodek
01.08.2014 15:07:26
poziom 5



Grupa: Użytkownik

QTH: śląskie

Posty: 603 #1906862
Od: 2013-6-21
Niestety w ogóle nie rozumiesz co się do Ciebie mówi, więc ta dyskusja jest bezcelowa. Ja przedstawiam argumenty, Ty mówisz o klapkach, o szkole itd, a merytoryki zero.

    SP2LIG pisze:

    Na tym forum ten temat był już poruszany wielokrotnie.

    W jakim celu w komplecie(kable zasilające) z TRX'em zasilanym z obcego źródła są dwa bezpieczniki (+/-)?????? Zastanów się i daj odpowiedź.
    ___________
    Greg SP2LIG


Nie wiem czy jest sens pisać, bo i tak nie przeanalizujesz, bo trzeba się wczytać i zrozumieć, a z tym jest problem. Ale dobra. Zaznaczam, że nie mówiliśmy o kablu od radia, tylko o instalacji w aucie, którą "widzi" tenże kabel. Ty próbujesz zmienić temat na kabel od radia, a to nie to samo. Ale ok. Po co jest bezpiecznik na minusie na kablu od radia, to napisał ADE - jeśli podepniesz na odwrót BEZPOŚREDNIO do akumulatora, a antena będzie umasiona to pójdzie zwarcie. Muszą uwzględnić głupotę ludzką i podłączenie bezpośrednie odwrotnie. Jeśli podłączysz odwrotnie do KABLA podłączonego do akumulatora z bezpiecznikiem na plusie, to bezpiecznik spali się i OK, bezpiecznik na kablu minusowym od radia oraz bezpiecznik na kablu (jeśli go założysz) minusowym od akumulatora nie potrzebny. Czyli jak masz odpowiednią instalację w aucie z bezpiecznikiem za dodatnią klemą to jest on niepotrzebny - bez względu na odwrotne podłączenie, ale to uwzględniają więc jest.
Bezpiecznik na kablu od radia plusowym jest do normalnej pracy, jeśli podłączysz bieguny zgodnie i bezpośrednio do akumulatora. Pośrednictwo instalacji w aucie z bezpiecznikiem za dodatnią klemą powoduje, że ten bezpiecznik jest niepotrzebny, ale dają go bo nie wiedzą czy podłączysz bezpośrednio do akumulatora czy przez kabel z bezpiecznikiem, a musi być jakiś bezpiecznik. W tej sytuacji bezpiecznik na kablu (jeśli go założysz) minusowym od akumulatora również nie potrzebny.
Sytuacja, w której bezpiecznik na ujemnym kablu od akumulatora mógłby zapracować jest w praktyce niespotykana. Musiałoby dojść do zwarcia kabla od klemy dodatniej nie z karoserią pojazdu, a z kablem idącym od minusowej klemy.

_________________
Bogdan, Katowice.
  
SP9O
01.08.2014 16:12:40
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: `A-ów`

Posty: 3699 #1906891
Od: 2008-9-26
    sq6ade pisze:



    Osobiście wolę opcję z 1 kablem i masą z karoserii i tak robią fachowcy od nagłośnień pojazdów.
    Ale to są fachowcy.

U mnie tak mam właśnie,jedyny kabel dodatki w porządnej grubej izolacji przeciągnięty z aku +
(na dwóch bezpiecznikach na początku i na końcu.
_________________
Kenwood,Icom,Yaesu: 1980r.--2005r.Pierwsza klasa.
Mariusz// VY 73 ALL


  
sq4jey
02.08.2014 06:17:23
poziom 5

Grupa: Użytkownik

Posty: 478 #1907244
Od: 2010-8-15
Obrazek
Ja tam robię odejście grubym kablem z głównej magistrali przekaźników, tam gdzie przychodzi gruby czerwony plus prosto z aku. Podłączam swój przekaźnik "po kluczyku" dalej resztę urządzeń, których nie przewidział producent.
Wszystko schludnie ukryte, zabezpieczone odpowiednimi bezpiecznikami, kable poowijane parcianą taśmą, instalacja lepsza niż fabryczna w niektórych autach.
Jak widzę druciarstwo na akumulatorze, delikatnie mówiąc irytuję się bardzo szczęśliwy
  
Electra28.03.2024 23:12:17
poziom 5

oczka
  
sp3hwr
05.08.2014 09:50:55
poziom 3



Grupa: Użytkownik

Posty: 191 #1909361
Od: 2010-2-24
Baardzo ciekawy wątek. Różne punkty widzenia.
Wiem, jakie rozterki mogą mieć posiadacze bogatych w elektronikę pojazdów, a jeszcze tych na gwarancji...
Osobiście unikałbym rozwiązań teoretycznie doskonałych, podręcznikowych. Jakie są realne problemy wiedzą tylko warsztaty elektryczne i straż pożarna...
Najlepiej pojechać do warsztatu i poprosić fachowca o instalację pod wzmacniacz, podać prąd, miejsce i po kłopocie. To najbardziej masowe rozwiązanie, a więc najtańsze na rynku. Trx małej mocy w ogóle nie jest problemem, mowa o większych prądach
Dla tych co chcą sami, a mimo to bezpiecznie radziłbym moje rozwiązanie, które że tak powiem jest z gruntu amatorskie.
Używam w mobilu trx na HF ok. 100W (pracuję SSB, nie-cyfrowo i nie FM) pobory prądu są sporadyczne. Dobrej jakości akumulator żelowy (jedyna inwestycja) 10-20 Ah zastąpi w tej sytuacji długi i gruby przewód do akumulatora pojazdu. Jest on podłączony grubym przewodem tylko do radia. W ten sposób częsciowo separujemy zasilanie od elektroniki pojazdu. Ładowanie realizuje się przez połączenie poprzez 20A diodę Schottky'ego do najbliższego gniazda zapalniczki.
Z praktyki: Dioda musi być z radiatorem, w bezpiecznym miejscu, przewód może być typowy, jak do małej grzałki, lodówki, ale w miarę długi, nie 20 cm. Można nawlec na niego parę ferrytów. Przy typowym, nie za dużym gadulstwie takie rozwiązanie wystarcza. Żaden z używanych przeze mnie pojazdów nie wykazał najmniejszych oznak zakłócania ltp. Dla łatwiejszego rozmieszczenia/ukrycia można użyć dwóch akumulatorów 6v. Można też dodać solidny elektrolit itd. itp.

Druga rzecz to miejsce uziemiania sprzętu dla w.cz. Temat-rzeka i każdy ma swoje doświadczenia i argumenty.
Przy kilowacie zawsze ręka z mikrofonem by mi zadrżała, ale przy stu watach...Nawet, jak popłynie niewielki prąd nie tam, gdzie trzeba, nic się nie stanie. Osobiście uważam przewód w ekranie za skuteczną ochronę, a po nawleczeniu na niego ferrytów i stwierdzeniu że się nie grzeją, czuję się w miarę bezpiecznie. Masa karoserii podłączona jest wyłącznie przy antenie.
Pozdrawiam
Grzegorz
_________________
vy73Greg

Przejdz do góry strony<<<Strona: 2 / 2    strony: 1[2]

  << Pierwsza     < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » TECHNIKA, KONSTRUKCJE AMATORSKIE » ZASILANIE RADIA W RENAULT MEGANE II

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!

TestHub.pl - opinie, testy, oceny