NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » PASMO KF » JAK ZBUDOWAĆ ROTOR

Przejdz do dołu strony<<<Strona: 10 / 22>>>    strony: 123456789[10]11121314151617181920

Jak zbudować rotor

  
sq5awr
24.03.2014 10:49:32
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 111 #1789302
Od: 2011-4-25
Panowie czepiacie się o wytrzymałość, zapewne Sławek policzył powierzchnię anten i inne parametry. Jak nie będzie tym machał 10m grabiami to będzie śmigać. Gratuluje wykonania.
Co najwyżej jak koledzy napisali musisz uszczelnić przynajmniej górną część zdawczą. Dorób kawałek flanszy, załóż uszczelniacz olejowy odporny na UV taki do instalacji zewnętrznych. Dodatkowo przyspawaj jak sugerowali koledzy tylną część uchwytów do masztu. Pod wpływem wiatru po jakimś czasie konstrukcja się obluzuje.


_________________
Robert, SP5G/3Z5G
  
Electra25.04.2024 14:16:19
poziom 5

oczka
  
sp3sul
24.03.2014 10:50:33
poziom 5

Grupa: Użytkownik

QTH: Strzelce Kraj. JO72SV

Posty: 507 #1789305
Od: 2009-4-1
Śledzę ten temat i wyciągam za każdym razem, coraz to nowe wnioski. Są tu Koledzy którzy uparli się,że maszt rurowy,musi być wsparty na mechanizmie obrotowym - przekładni. A po kiego diabła?! Maszt (oczywiście rurowy mam na myśli),jest zawieszony i nie ma żadnego nacisku pionowego na mechanizm obrotowy. Nok masztu - stopa - jest zakończona sprzęgłem i sprzęglona z rotorem. To wszystko. A mącenie i nawracanie,do czego służą łożyska oporowe,jakie maja zadanie,jakie przenoszą siły itd.,itp.,jest wykładnią dla uczni w szkołach. Mnie też ktoś upierdliwie starał się pouczać,że zastosowane łożyska stożkowe,są do bani i nie nadają się tego celu. A tak naprawdę,nie ma lepszych łożysk do przenoszenia nacisku osiowego.Łożyska podtrzymują cały maszt,więc im większa jest powierzchnia odbierająca ten nacisk - tu bieżnia samego łożyska oraz wałeczki (rolki) na całej swojej powierzchni - biją na łeb i szyję łożyska kulkowe oporowe. Jeszcze raz przypomnę,co odbiera siły nacisku - powierzchnia robocza łożyska,oraz elementy ruchome (kulki,wałeczki). Szlak trafi od przenoszonego ciężaru,wszystkie proponowane tu łożyska oporowe kulkowe a moje stożkowe,będzie hulało jeszcze przez następne lata bez żadnego uszczerbku. Proponuję wnikliwie zapoznać się z poradnikiem "Inżyniera mechanika",oraz dokonać prostych obliczeń. Mało tego. Woda dostająca się do łożysk i grożące tym samym unieruchomienie czy uszkodzenie łożyska. Jakiekolwiek zastosujemy łożysko - pracujące oczywiście na zewnątrz i narażone na działanie sił przyrody - będzie zawsze miało pewne ilości wody To jest normalne zjawisko i nie podlega dyskusji. Powodów jest wiele - różnica temperatur,kiepska obudowa łożyska,brak zabezpieczeń przed tym zjawiskiem,itd.. Jedynie w próżni nie wytrąca się wilgoć i nie skrapla się na elementy toczne łożyska. Ponadto,duże znaczenie mają same obroty łożyska. Im większa liczba obrotów łożyska,tym mniejsza zawartość wody w łożysku. Jest po prostu usuwana siłami odśrodkowymi pracującego na wysokich obrotach łożyska. W naszym przypadku - 1/1,5 obr. na minutę - siła odśrodkowa jest tak mała,że nie jest w stanie cokolwiek usunąć ze swojego wnętrza. Co jeszcze jest ważne. Oprócz właściwego smaru - mowa o łożyskach otwartych - zastosować odpowiednie zabezpieczenia. Czyli tzw. simering,pokrywy obudowy łożyska z "tłustego" tworzywa (np. z teflonu) oraz wykonany z blachy ocynk,stożek (lejek) umieszczony na rurze powyżej obudowy łożyska i zakrywający obudowę na tyle,na ile pozwala sama konstrukcja obudowy (uchwyty odciągów,odciągi). Tyle można zrobić w naszych warunkach. Ale nie uchronimy się od całkowitego braku wilgoci wewnątrz samej obudowy czy też w łożysku. Im szczelniej i dokładniej wykonane obudowy,z odpowiedniego materiału,właściwy dobór smaru oraz zastosowanie zabezpieczeń samej obudowy,tym mniej narażone jest nasze łożysko na opady jak i dłużej będzie pracowało bezawaryjnie.
  
SP8LBK
24.03.2014 14:55:10
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Kraśnik KO10CX

Posty: 5366 #1789525
Od: 2010-8-3
Kilka razy w tym temacie przewija się sprawa szczelności. Biorąc pod uwagę ostatnie zlodowacenie naszych anten musimy wybrać albo kręcenie albo mniejsze zło.
_________________
Vy 73
Andrzej SP8LBK
  
sp6cyn
24.03.2014 14:59:36
poziom 2

Grupa: Użytkownik

QTH: Bielawa

Posty: 80 #1789530
Od: 2013-2-19
Witam nie będę odpowiadał na wszystkie pytania bo są to zbędne konstrukcja która wykonałem jest za dobra dla moich potrzeb jeśli chodzi o szczegóły takie jak spawanie uszczelnianie wszytko jeszcze będzie robione jest to rotor w trakcie budowy także proponuje się wstrzymać z uwagami i zobaczyć efekt końcowy a może poproszę kolegów którzy tu tak są aktywni w wypowiedziach może pokażą swoje konstrukcje chyba ze mają rotory Connrad antena jaka będzie założona to delta M0PLK pozdrawiam
  
sp3sul
24.03.2014 15:59:43
poziom 5

Grupa: Użytkownik

QTH: Strzelce Kraj. JO72SV

Posty: 507 #1789570
Od: 2009-4-1
Kolego Sławku (SP6CYN),nie bierz moich słów tu zapisanych,jako pouczenia,uwagi czy poradnik konstruktora. HI !
Ja skierowałem swoje zdania do tych Kolegów,którzy za każdym razem starają się coś podważyć,zmienić lub wręcz narzucić swój tok myślenia. Ja wykonałem nie po raz pierwszy mechanizmy podobnego typu czy maszty z wykorzystaniem łożysk czy samych panewek. Nie są mi obce te sprawy. Nigdy jednak nie wykonałem masztu pod antenę,o jakiej wspominam w którymś z wcześniejszych moich postów. Z uwagą przeczytałem rady i podpowiedzi Kolegów,jak rozwiązać mój problem. Padły mądre słowa i rzeczowe. Pisali to ludzie,którzy wykonali podobne maszty dużo wcześniej i mają opracowania już sprawdzone. Dlatego Im podziękowałem za okazaną pomoc i fachowe rady. Tobie również pogratulowałem naprawdę bardzo dobrego pomysłu jak i rzeczowego podejścia do sprawy. Są jednak tu Koledzy,którzy tak mieszają w temacie,że w końcu straci zainteresowanie czytających. Zwróć uwagę,że opisywany jest tu często sposób osadzenia masztu rurowego,bezpośrednio na przekładni. Dokładniej - na wałku śimacznicy. No i powstaje kolejny dylemat - ale łożyska w przekładni,muszą być oporowe itd.,itd.. Moje rozwiązanie,różni się zasadniczo od tego zalecanego a nawet koniecznie sugerowanego,jako jedyne rozsądne.
Nic bardziej mylnego. Twoja przekładnia,nie musi mieć żadnych łożysk oporowych. Ma służyć wyłącznie do obrotu całym masztem wraz z anteną. Jest wiele sposobów podtrzymania masztu nad rotorem. I w tych przypadkach,należy rozpatrywać zastosowanie łożysk jak i ich odpowiedni montaż na samym maszcie. To jest moja odpowiedź dla tych Kolegów,którzy utrudniają sobie prace nad tym technicznym problemem i "wałkowanie" non stop tematu - łożyska.
  
sp6cyn
24.03.2014 16:45:40
poziom 2

Grupa: Użytkownik

QTH: Bielawa

Posty: 80 #1789626
Od: 2013-2-19
    sp3sul pisze:

    Kolego Sławku (SP6CYN),nie bierz moich słów tu zapisanych,jako pouczenia,uwagi czy poradnik konstruktora. HI !
    Ja skierowałem swoje zdania do tych Kolegów,którzy za każdym razem starają się coś podważyć,zmienić lub wręcz narzucić swój tok myślenia. Ja wykonałem nie po raz pierwszy mechanizmy podobnego typu czy maszty z wykorzystaniem łożysk czy samych panewek. Nie są mi obce te sprawy. Nigdy jednak nie wykonałem masztu pod antenę,o jakiej wspominam w którymś z wcześniejszych moich postów. Z uwagą przeczytałem rady i podpowiedzi Kolegów,jak rozwiązać mój problem. Padły mądre słowa i rzeczowe. Pisali to ludzie,którzy wykonali podobne maszty dużo wcześniej i mają opracowania już sprawdzone. Dlatego Im podziękowałem za okazaną pomoc i fachowe rady. Tobie również pogratulowałem naprawdę bardzo dobrego pomysłu jak i rzeczowego podejścia do sprawy. Są jednak tu Koledzy,którzy tak mieszają w temacie,że w końcu straci zainteresowanie czytających. Zwróć uwagę,że opisywany jest tu często sposób osadzenia masztu rurowego,bezpośrednio na przekładni. Dokładniej - na wałku śimacznicy. No i powstaje kolejny dylemat - ale łożyska w przekładni,muszą być oporowe itd.,itd.. Moje rozwiązanie,różni się zasadniczo od tego zalecanego a nawet koniecznie sugerowanego,jako jedyne rozsądne.
    Nic bardziej mylnego. Twoja przekładnia,nie musi mieć żadnych łożysk oporowych. Ma służyć wyłącznie do obrotu całym masztem wraz z anteną. Jest wiele sposobów podtrzymania masztu nad rotorem. I w tych przypadkach,należy rozpatrywać zastosowanie łożysk jak i ich odpowiedni montaż na samym maszcie. To jest moja odpowiedź dla tych Kolegów,którzy utrudniają sobie prace nad tym technicznym problemem i "wałkowanie" non stop tematu - łożyska.



Moje słowa nie dotyczyły akurat twojej osoby dziękuje za wsparcie bardzo szczęśliwy
  
sp3sul
24.03.2014 16:46:09
poziom 5

Grupa: Użytkownik

QTH: Strzelce Kraj. JO72SV

Posty: 507 #1789629
Od: 2009-4-1
Ja Ci powiem tak: przy planowanym postawieniu mojego masztu (9 m.) z dość dużą anteną (5 pasm CQ),ja nie mogę sobie pozwolić na to,że będę co miesiąc czy co pół roku ją kładł i dokonywał napraw powstałych przez moje zaniedbanie,czy też pośpiech. Mam dość ograniczone możliwości operowania podczas stawiania takiego masztu,a w dodatku z tak dużą anteną. Dlatego muszę brać pod uwagę wiele możliwości powstania usterek czy też w najlepszym przypadku ich uniknięcia. A zależy to w dużym stopniu od poważnego podejścia do sprawy jak i solidne wykonanie całości prac przy samym maszcie (z rotorem włącznie), oraz przy tej antenie. Tu są Koledzy,którzy podobne maszty wykonali i posiadają wspaniałe pomysły nad udoskonaleniem tych prac. Dlatego też,warto skorzystać z wszelkich Ich uwag czy podpowiedzi. Jest powiedzenie - kto pyta,ten nie błądzi.
  
SP8LBK
24.03.2014 19:10:10
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Kraśnik KO10CX

Posty: 5366 #1789822
Od: 2010-8-3
przypadkiem znalazłem ciekawe rozwiązanie masztu dla blokowiczów, lub dysponujących kawałkiem płaskiego dachu. http://www.qsl.net/9v1sv/antenna/index_antenna.html
_________________
Vy 73
Andrzej SP8LBK
  
SP8LBK
24.03.2014 19:12:33
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Kraśnik KO10CX

Posty: 5366 #1789825
Od: 2010-8-3
To ma być zrobione tak jak napisał Mirek SP3SUL, czyli zrób i zapomnij i nie ma co się stawiać, że pierwotny pomysł konstruktora jest the best.
_________________
Vy 73
Andrzej SP8LBK
  
miraton
24.03.2014 20:51:16
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 161 #1789961
Od: 2011-9-11


Ilość edycji wpisu: 1
    sp3sul pisze:

    ...Są jednak tu Koledzy,którzy tak mieszają w temacie,że w końcu straci zainteresowanie
    czytających...

Jest dobrym kierunkiem (choć początkowo nie obyło się bez przepychanek) że w ostatnich wpisach wątku dominują praktyczne rozwiązania. aniołek
Ilość stron świadczy o dużym zainteresowaniu tematem, mam nadzieję że jeszcze się nie kończy, mimo to spróbuję do wielu uwag i proponowanych rozwiązań dodać drobną konkluzję.
Tak jak pisze Mirek :
    sp3sul pisze:

    ...solidne wykonanie całości prac przy samym maszcie (z rotorem włącznie), oraz przy tej antenie...

Właśnie - choć wątek dotyczy rotora, popatrzmy na cały zestaw antenowy (maszt, rotor, anteny). Kto chciałby zajmować czas naprawą-poprawkami ?!? O trwałości-wytrzymałości całej konstrukcji decyduje często jej najsłabszy element. To tak jak w łańcuchu, na tyle jest trwały na ile mocne jest najsłabsze jego ogniwo. Przedstawione były rozwiązania rotora, często wykorzystujące przekładnię ślimakową, blokującą obracanie anteny przez wiatr, zakładamy że równie trwałe są konstrukcje anten mających się tam obracać... ale jest jeszcze jeden "partner" w tym "łańcuchu" - wiatr. Już wiele razy żywioł okazał się silniejszy od człowieka, czasem trudno jest się z nim mierzyć. Dlatego warto całościowo oceniać zestaw.
Jeszcze dodam drobny szczegół, kiedyś rozważaliśmy z kolegami na ile mniej niebezpieczne jest gdy antena "ustawi się do wiatru", na ile mniejszy wtedy stanowi opór niż w bardziej niekorzystnej pozycji (na pewno nie dotyczy to jednakowo każdego typu anteny). Ale czy zamiast naprawy anteny połamanej z tego powodu że "trzymał" ją rotor, może warto odblokować w sytuacji krytycznej? Odpada manualne odblokowanie bo nikt w taką pogodę nie chce wychodzić, ale zastosowanie odpowiednio dobranego "sprzęgła przeciążeniowego z pinem blokującym" mogłoby być pewnego rodzaju bezpiecznikiem. Rozwiązania konstrukcyjne dopasowane do krytycznej siły wiatru, blokujące ponownie w miejscu gdzie napór wiatru jest mniejszy. Może na zasadzie podobnej jak działa sprzęgło we wkrętarkach elektrycznych? Po awarii sterownik może (w zależności od rozwiązań) inaczej wskazywać kierunek, ale myślę że łatwiej jest ponownie "zorientować" antenę niż ją naprawiać. Trzeba też brać pod uwagę ograniczenie maksymalnego kąta obrotu by "wiatr nie "ukręcił" fidera. Przedstawiam to tylko jako dodatkowy detal który może warto wziąć pod uwagę, nie krytykuję wcześniej przedstawianych rozwiązań. Życzę sukcesów i wielu dalszych pomysłów. 73!
  
SP6IX
24.03.2014 22:17:45
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

Posty: 8132 #1790125
Od: 2008-3-18
miraton pisze:
>>> Jeszcze dodam drobny szczegół, kiedyś rozważaliśmy z kolegami na ile mniej niebezpieczne jest gdy antena "ustawi się do wiatru", na ile mniejszy wtedy stanowi opór niż w bardziej niekorzystnej pozycji (na pewno nie dotyczy to jednakowo każdego typu anteny). Ale czy zamiast naprawy anteny połamanej z tego powodu że "trzymał" ją rotor, może warto odblokować w sytuacji krytycznej? Odpada manualne odblokowanie bo nikt w taką pogodę nie chce wychodzić, ale zastosowanie odpowiednio dobranego "sprzęgła przeciążeniowego z pinem blokującym" mogłoby być pewnego rodzaju bezpiecznikiem. Rozwiązania konstrukcyjne dopasowane do krytycznej siły wiatru, blokujące ponownie w miejscu gdzie napór wiatru jest mniejszy. Może na zasadzie podobnej jak działa sprzęgło we wkrętarkach elektrycznych? Po awarii sterownik może (w zależności od rozwiązań) inaczej wskazywać kierunek, ale myślę że łatwiej jest ponownie "zorientować" antenę niż ją naprawiać. Trzeba też brać pod uwagę ograniczenie maksymalnego kąta obrotu by "wiatr nie "ukręcił" fidera. Przedstawiam to tylko jako dodatkowy detal który może warto wziąć pod uwagę, nie krytykuję wcześniej przedstawianych rozwiązań. Życzę sukcesów i wielu dalszych pomysłów. 73! <<<

Przed tym może ustrzec to co proponowałem ,miękkie sprzęgło kłowe między napędem a antenami.Lepiej wymienić krążek gumowy niż zębatkę ślimacznicy.Ja zamiast tego zastosowałem zacisk na róże (AL) ,który przy bardzo silnym wietrze pozwolił masztowi na poślizg po króćcu rotora .Trzeba pamiętać tylko o bezpieczeństwie swoim jak i innych gdyby tak cała konstrukcja się miała przewrócić.Powodzeniawykrzyknikwykrzyknikwykrzyknik
_________________
http://sp6ix.pl.tl

W pieniaczej ziemi jest miasto Pysków. Tam jęzorami robi się wszystko, męstwo w jęzorze, siła w jęzorze, jęzor tam miele, piele i orze.

Nie znoszę nieuków i arogantów.
  
Electra25.04.2024 14:16:19
poziom 5

oczka
  
miraton
25.03.2014 00:40:16
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 161 #1790266
Od: 2011-9-11
    sp9coo pisze:

    Przed tym może ustrzec to co proponowałem ,miękkie sprzęgło kłowe między napędem a antenami.Lepiej wymienić krążek gumowy niż zębatkę ślimacznicy.Ja zamiast tego zastosowałem zacisk na róże (AL) ,który przy bardzo silnym wietrze pozwolił masztowi na poślizg po króćcu rotora .Trzeba pamiętać tylko o bezpieczeństwie swoim jak i innych gdyby tak cała konstrukcja się miała przewrócić.Powodzeniawykrzyknikwykrzyknikwykrzyknik

Rozwiązania które potrafią sprostać wymaganiom mogą okazać się skuteczne jeśli w przypadku przekładni ślimakowej zabezpieczą przed uszkodzeniem rotor czy antenę, i tak jak proponowałeś miękkie sprzęgło kłowe czy moja propozycia sprzęgło przeciążeniowe. Może ktoś stosuje inne przekładnie które nie powodują blokady rotora, wtedy wiatr obróci poprzez antenę-przekładnię-silnik, antena "ustawi się do wiatru". Wystarczy uzupełnić konstrukcję w hamulec wyłączany na czas obracania silnikem, ale na tyle pewnie "trzymającym" aby blokować przy niewielkich podmuchach, lecz taki który zachowa się jak bezpiecznik gdy przekroczony zostanie moment krytyczny. 73!
  
sq5awr
25.03.2014 08:19:59
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 111 #1790373
Od: 2011-4-25
i należy pamiętać by w rotorze zamontować gniazdo obrotowe, bo z tymi sprzęgłami, uślizgami to po 10 wietrze kabel wokół masztu się okręci. Rotor powinien być na tyle wytrzymały by sprostał zadaniu z drugiej strony nie powinien być przesadnie przewymiarowany bo popadniemy w kompleksy i dojdzie do tego że rotor będzie większy od anteny bardzo szczęśliwy. Należy zaznaczyć, że to o czym piszecie ma znaczenie przy potężnych konstrukcjach,tak naprawdę nie dla przeciętnego operatora z 3 elementową yagi na 20m.
_________________
Robert, SP5G/3Z5G
  
SP8LBK
25.03.2014 08:47:08
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Kraśnik KO10CX

Posty: 5366 #1790396
Od: 2010-8-3
    sq5awr pisze:

    i należy pamiętać by w rotorze zamontować gniazdo obrotowe, bo z tymi sprzęgłami, uślizgami to po 10 wietrze kabel wokół masztu się okręci. Rotor powinien być na tyle wytrzymały by sprostał zadaniu z drugiej strony nie powinien być przesadnie przewymiarowany bo popadniemy w kompleksy i dojdzie do tego że rotor będzie większy od anteny bardzo szczęśliwy. Należy zaznaczyć, że to o czym piszecie ma znaczenie przy potężnych konstrukcjach,tak naprawdę nie dla przeciętnego operatora z 3 elementową yagi na 20m.


Robert, bez urazy ale chyba nie masz pojęcia jakie przy takiej antenie panują momenty skrętne? Nawet przy minimalnym wietrze. Sama powierzchnia takiej anteny, ok. 0,2-0,3m2 to jeszcze nie wszystko.

Prosty przykład z odkręceniem śrub w kole samochodu. Weź zwykły klucz a następnie klucz z przedłużonym ramieniem. Którym będzie lżej odkręcić? W naszym przypadku długie ramię (boom) może szybciej uszkodzić sprzęgło albo przekładnię.

Jeśli nawet z obliczeń wyjdzie 100 to ten wynik trzeba pomnożyć x2-3, bo nigdy nie wiadomo co się może zdarzyć.
100 metrowy, 40 tonowy maszt z 3 el beamem na 160m OH8X też był liczony przez profesjonalistów i zapewne poddawany różnym symulacjom. Wytrzymał do ostatniego wiatru.
_________________
Vy 73
Andrzej SP8LBK
  
sq5awr
25.03.2014 09:27:55
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 111 #1790439
Od: 2011-4-25
Andrzej,
zdaje sobie sprawę. Wiem jakie siły oddziaływuja na rotor, ale nie nalży popadać w paranoję. Przykład oh8x troche nie trafiony, bo w tym wątku rozmawiamy o rotorach a na 80metrowych masztach. Stosowanie sprzęgieł ciernych to chyba niezbyt trafiony pomysł, każde zwolnienie sprzęgła zmienia az anteny a w koncu moze doprowadzić do urwania kabla. Wież mi, że stosuje sie takich rozwiązań, no chyba że o czyms nie wiem.

Dobrze dobrana przekładnia ślimakowa, wykonana z odpowiednich materiałów do pracy w warunkach zewnętrzych da więcej niż wyżej opisane akademickie rozważania. Mam taka przekladnie, rotor waży 22kg, nacisk pionowy ok 2t. Całkowity czas obrotu 1-2,5minuty w zależnosci jakim napieciem popycham. Siła obrotu 1 stopnia ok. 8nm z pomiarem predkosci kątowej. Moment trzymający drugiego stopnia ok. 500nm co daje ok 50000kg/cm. Zatem predzej sie 15m boom złamie zanim puści rotor. Ale na to tez jest petoda. Wiec wiem co to rotor jak sie chce obracac duzymi grabiami. Często popełnianym błędem jest wybor przekladni ze zbyt duzym przełozeniem co zacznie oslabia wytrzymalosc przekladni. Trzebo to odpowiedni policzyc a producenci udostepniaja wszelkie dane.
_________________
Robert, SP5G/3Z5G
  
SP8LBK
25.03.2014 10:08:45
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Kraśnik KO10CX

Posty: 5366 #1790483
Od: 2010-8-3
Chyba chodzi o Nm (Niutonometry) a nie nm (nanometry) wesoły

Kto liczy przekładnię? Większość bierze gotową, taką jaka wpada mu w ręce i wydaje się odpowiednia.
Tu jest manual rotora jaki mamy w klubie.
http://www.radiomanual.info/schemi/ACC_rotator/CREATE_RC5_user.pdf
Są tam tabele aby dobrać rotor o odpowiedniej mocy i wytrzymałości w zależności od typu kręconej anteny.
Można to porównac także do parametrów rotorów z Żyrardowa, czy innych producentów.
_________________
Vy 73
Andrzej SP8LBK
  
SP8UFT
25.03.2014 10:34:18
poziom 6

Grupa: Użytkownik

QTH: KO11JI

Posty: 903 #1790499
Od: 2013-12-27
No cóż.....przykład OH8X dowodzi, że teoria ma niewiele wspólnego z praktyką, bo zapytanie nie powinno brzmieć "czy?" tylko "kiedy?". I matematyka tu nic nie poradzi.płacze
_________________
VY 73! Tomek
  
usuniety8_02_2021
25.03.2014 11:54:41
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

QTH: Suszec JO90JB

Posty: 9221 #1790664
Od: 2008-10-24
Aż się chce napisać -> Koledzy o czym Wy piszecie?

Czytając ten temat aż strach jakikolwiek rotor kupować i montować.

Zadałem pytanie o łożyska w rotorze żyrardowskim i NIKT nie odpowiedział.
Obejrzałem jak to wygląda w rotorach YAESU i co? padają jak muchy?
Nie, działają i maja się dobrze.
Sprzęgła kłowe czy elastyczne po co? Skoro inni tego nie stosują a rotory działają i nie padają przy pierwszym lepszym wietrze.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


I materiał poglądowy z montażu masztu i anteny

http://www.aquatechnology.net/W6LQP2.html

I gdzie tu sprzęgła i blokady?
  
SP8LBK
25.03.2014 12:26:41
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Kraśnik KO10CX

Posty: 5366 #1790707
Od: 2010-8-3


Ilość edycji wpisu: 1
Janku, Drogi Janku. My tu piszem o rotorach home made, robionych przeważnie na bazie przekładni ślimakowych.
Są to całkowicie odmienne konstrukcje.
To co pokazujesz na zdjęciach to są rotory robione fabrycznie, które mają zamontowane wewnątrz sprzęgła przeciążeniowe a te o większych mocach, także hamulce elektromagnetyczne.
Np w rotorze z dwóch ostatnich zdjęć w miejscu najszerszej średnicy jest zrobione łożysko oporowe.
Tak więc górna "czapka", tu w zasadzie cała obudowa obraca się na nim.
I zobacz. Mimo tego facet daje na górze łożysko oporowe Yaesu GS-065.
_________________
Vy 73
Andrzej SP8LBK
  
SP8LBK
25.03.2014 12:49:48
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)

Grupa: Użytkownik

QTH: Kraśnik KO10CX

Posty: 5366 #1790751
Od: 2010-8-3


Ilość edycji wpisu: 1
zawsze słysząc takie sugestie zastanawiam się po jaką cholerę sprawdzano wytrzymałość materiałów i tworzono normy, a jak już je stworzono to ni cholery nikt nie napisał pod przysłowiową gwiazdką pomnóż wynik przez dwa lub trzy ......

Wiem Marku, ze nie lubisz przykładów ale podac Ci bardzo prosty. Linie energetyczne są wyliczone perfekcyjnie. Stoją nie ruszone po kilkadziesiąt lat do kolejnego wiatru lub zlodowacenia.
Natury nie przewidzisz a i norm do jej wyliczeń nie znajdziesz.
Co wg Ciebie jest prostrze do demontażu i naprawy, sprzęgło czy przekładnia lub silnik w rotorze?

Tak trzeba projektować układ i takie sytuacje przewidzieć aby później nie orobić się demontując wszystko do zera. Ja już wiem jaki jest problem z demontażem żyrardowskiego rotora jak się wcześniej nie przewidzi, że kiedyś trzeba będzie kiedyś go wyjąć.
_________________
Vy 73
Andrzej SP8LBK
  
Electra25.04.2024 14:16:19
poziom 5

oczka

Przejdz do góry strony<<<Strona: 10 / 22>>>    strony: 123456789[10]11121314151617181920

  << Pierwsza     < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » PASMO KF » JAK ZBUDOWAĆ ROTOR

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!

TestHub.pl - opinie, testy, oceny