Przemiennik 10m w podkarpackim. |
baranosiu pisze: FM ma jedną zaletę jeśli chodzi o zastosowania mobilne - można łatwo zrealizować automatyczną regulację częstotliwości, nie wyobrażam sobie wstrajania się w SSB podczas na przykład prowadzenia samochodu. Efekt Dopplera na tym paśmie można pominąć, bo przy jeździe z prędkością 200km/h częstotliwość na paśmie 10m zmienia się w obrębie 5Hz ale przy łącznościach satelitarnych zastosowanie FM bardzo ułatwia pod tym względem sprawę, przy pasmach gigahercowych efekt Dopplera jest już wyraźny nawet dla małych prędkości, dla pasma 70cm jak dwa mobile jadą naprzeciwko siebie (każdy z prędkością 100km/h i dostrojeni do siebie na SSB) i się miną, to się rozstroją na około 160Hz ("na oko" liczyłem, być może błędnie ) - przy FM problem nie istnieje Co do samego przemiennika - podstawowym problemem pewnie będzie używanie go przez CB-radiowców z rozblokowanymi radiami Na pasmach KF praca SSB z auta podczas jazdy jest bezproblemowa, natomiast na UKF-ie wchodzi zbyt duzy efekt mobilowy i ciężko zrozumiec korespondenta UKF /mobil tylko FM/ NFM / DV. . |