Teoria (i praktyka!) PA (w QRP)

Hej.
Przeglądając sobie różne schematy końcówek mocy w TX/TRX'ów QRP, typu Libra, Taurus, że wspomnę tylko nasz ogródek, zacząłem się zastanawiać, z czego wynikają takie a nie inne wartości elementów, szczegóły konstrukcji, itp. Trochę się na elektronice znam (ale zawodowcem nie jestem), coś nawet policzyć umiem,i większość pojmuję, ale wiecie, rozumiecie - rzeczy związanych z w.cz. mnie nigdy nie uczyli na studiach.. A tu są rózne "sztuki i sztuczki" które się rozumie dopiero po pewnym czasie. Tak więc, wiem co to klasa pracy A/AB/B/C, a nawet dalsze literki w alfabecie znam, ale - mam kilka pytań -
- Czy indukcyjność RFC w PA np. w klasie C jest krytyczna? Niektórzy piszą, że nie (i walą np 30uH na 40 czy 20m), inni ze powinno się to liczyc z prądu/częstotliwośći. Wpływa to jakoś zasadniczo na impedancję Wy?

- Jak to jest z tą impedancją wyjściową i wejściową drivera/końcówki. Rozumiem że impedancja (zapomnijmy na chwilę o pojemnościach w tranzystorze) zależy od prądu na tranzystorze, i napięcia pracy. Ale przecież są to zmienne przebiegi - (sinus, itp) - co z tym fantem..
- Prąd w tranzystorze wyjściowym zależy od prądu sterującego.. Od prądu w tranzystorze zależy też impedancja We. . A od impedancji We. zależy prąd tranzystorze .. kółko się zamyka wesoły Jak, nie znając dokładnych wartości mocy (prądu/napięcia) dawanej na driver/końcówkę, wyliczyć sobie impedancję We, żeby zrobić dopasowanie?
Oczywiście, łatwo sobie wziąść osczyloskop (jak się ma, hi), i tak podobierać różne elementa żeby było dobrze.. Tylko więcej tu z totolotka, a mniej z rozumu (no i pytanie, ile się przy okazji elementów spali..). Można też po prostu skopiować różne PA, ale nie o to mi chodzi. wesoły

(Na pytanie, czy z ewentulnie popełnianych PA będę nadawał - TAK, ale tylko do obciążenia zastępczego bardzo szczęśliwy. No chyba że dostanę już znak, co mam nadzieję uda się wkrótce wesoły

Przepraszam, że jak zwykle przydługawo.

PS: Powiesiłem podobny temat na forum QRP, ale chyba tamto forum umarło...


  PRZEJDŹ NA FORUM