Impedancja popularnej ćwiartki UKF i jej dopasowanie do 50 omów
Impedancja dipola 1/2λ to w przybliżeniu 75 ohm , ćwiartka o której piszesz będzie zachowywała się podobnie do groundplane z przeciwwagami pochylonymi o 90 stopni względem promiennika ( dach samochodu ) i teoretycznie jej impedancja powinna wynieść około 35 ohm.
50 ohm dla ćwiartki uzyskałoby się pochylając przeciwwagi ( dach ) pod kątem 135 stopni względem elementu promieniującego.
Wszystko to jest jednak teorią , w praktyce w zależności od umiejscowienia promiennika ( środek lub krawędź dachu czy też bagażnik ) oraz jego nachylenia względem karoserii parametry te oraz charakterystyka promieniowania będą różne.
Jeśli obawiasz się o końcówkę w.cz. Twojego transceivera bierz reflektometr w łapę lub jeszcze lepiej analizator antenowy i pokombinuj chociażby z nachyleniem promiennika względem karoserii.
Charakterystyka promieniowania może stracić nieco na dookólności jednak powinno udać się dostroić swr do minimum.
Pomiaru swr powinno dokonywać się bezpośrednio przy antenie bądź za pośrednictwem koncentryka o długości równej wielokrotności połówki fali( z uwzględnieniem oczywiście współczynnika skrócenia dla danego fidera )
W przeciwnym wypadku pomiar nie będzie miał sensu.


  PRZEJDŹ NA FORUM