Delta by M0PLK |
sq9oub pisze: Antena nadal będzie promieniowała z mocą taką jak pokazują moje symulacje jeżeli ATU będzie przy TRX-ie !! I tu się absolutnie nie zgadzam. Za to zgadzam się z mmaną i dl2kq :-) Moc dochodząca do anteny jest bowiem równa Pant=Ptx*SPRlinii*SPRtunera Ptx - moc nadajnika SPRlinii - sprawność linii transmisyjnej (fidera) SPRtunera - Sprawność tunera Pytanie dlaczego Panr w układzie TX-Fider-tuner-antena nie będzie równa PA w układzie TX-tuner-fider-antena Dla nadajnika nic się nie zmienia. W obu przypadkach widzi 50 Ohm. W przypadku anteny też jest tak samo – antena jest dopasowana – a w jaki sposób to już jest nieistotne. W przypadku linii zasilającej zmiana natomiast jest radykalna. W pierwszym przypadku (tuner przy antenie) SWR w linii jest bliski jedności, natomiast w drugim przypadku SWR w linii jest wysoki – linia jest obciążona niedopasowaną impedancją anteny. A SWR około 1 i SWR „jakiś, ale wysoki” to dwie różne sprawy. I dlatego w naszym wzorze trzeba pamiętać, że w obu rozpatrywanych przypadkach tłumienie w linii (czyli sprawność linii) będzie zupełnie inne. Jakie? To KOLOSALNIE zależy od tego jaki ten fider jest. Jeżeli jest dobry i krótki to problem jest niewielki. Jeżeli kabla jest dużo, to zaczynają się schody. SPrLinii jest bowiem równa: SPRlinii= 1/ [1+0,115*TL*(swr+1/swr)] gdzie TL jest tłumieniem linii co nam to daje? dla SWR=1 mamy przy tłumieniu: 2dB - 68% 1db - 81,3% 0,5dB - 89,6* 0,1dB - 97,8% dla SWR=5 mamy przy tłumieniu: 2dB - 45,5% 1db - 62,5% 0,5dB - 76,9* 0,1dB - 94,3% cała tabelka jest w Gonczarence. Jeżeli przyjmiemy np RG58, 21MHz i powiedzmy, że 33m kabla to mamy tłumienie rzędu 2,2dB - niech będzie, że 2 dla 2 db wychodzi nam: ( sprawność przy poszczególnych SWR) swr 1 - 68% SWR 1,5 - 66,7% SWR 2 - 63,5% SWR 3 - 56,6% SWR 5 - 45,5% SWR 10 - 30% SWR 20 - 17,8% I to jest to co tracimy bezpowrotnie w kablu tylko dlatego, że tuner jest przy radiu a nie przy antenie. Do tego dochodzą straty w tunerze - ale one są identyczne w obu przypadkach. Tyle wynika z prostej matematyki. I nie ma na to rady - a szkoda... |