Pozwolenie radiowe za 20zł dla każdego bez egzaminu...
Dokładnie, przykład z PAR i CB sprzed kilkunastu lat - czy ktoś używał przydzielonych znaków WANDA xxxxx? a w regulaminie na pozwoleniu było wyraźnie napisane że znak nalezy podawać w rozmowie.
Zresztą tu nie ma nawet jak zweryfikować unlisa posługującego się lewym znakiem (choć zapewne nawet gdyby była jakaś aktywność na tym paśmie to na zasadach takich jak CB, czyli nikt by znaku nie podawał), bo w przeciwieństwie do krótkofalarstwa nie ma egzaminu i nie jest wymagana żadna wiedza z jakiej są egzaminowani radiooperatorzy, nie istnieje taże żaden callbook, dxcluster ani inna baza znaków.
W przypadku CB w okresie obowiązywania zezwoleń też nigdy nikt nie weryfikował rozmówcy wypytując o znak przydzielony przez PAR - po prostu brak egzaminu, statutu jaki jest w krótkofalarstwie, brak organizacji zrzeszających takich jak PZK i kluby łączności - powoduje brak świadomości pewnych procedur u używtkowników którzy tylko zapłacili i dostali od ręki pozwolenie, czyli tak samo jak za dawnych czasów na CB.
Inna sprawa że w przypadku CB wymóg podawania znaku był w regulaminie instutucji rządowej jaką był PAR (obecnie UKE), a nie wewnętrznego regulaminu jakiejś pozarządowej firmy.
Przypuszczam że ten ich regulamin jakby przyszło co do czego to nie ma żadnej mocy prawnej (oczywiście poza podstawowymi parametrami ujętymi w zezwoleniu UKE dla Navcomm - częstotliwość, szerokość kanału, max moc doprowadzona do anteny lub ERP, modulacja F3E, obszar obowiązywania zezwolenia) bądź co bądź UKE nie przydziela znaków ani nie nakłada obowiązku posługiwania się znakami wywoławczymi w czasie prowadzenia rozmów przez radiotelefony przez ludzi z firm które wykupują częstotliwości, lub ludzi którym te firmy udzielą pozwolenia na korzystanie z częstotliwości.
W czasach zezwoleń na CB wielu ludzi robiło tak ze kupowało najtańsze radio CB z homologacją, rejestrowało je w PAR by uzyskać zezwolenie, a w rzeczywistości nadawało z innych urządzeń - ten sam sposób przeszedł by i w tym przypadku, tym bardziej że w zezwoleniu PAR również znajdował się numer seryjny konkretnego radia CB. W razie kontroli - zezwolenie było, i wymieniony w nim radiotelefon - również.

Kanał VHF ma zbliżone właściwości propagacyjne do pasma 2m, kanał UHF do pasma 70cm i PMR

Najgorzej by było jakby kierowcy tam się przenieśli z kanału 19.
Co gorsza - cena radia wraz z anteną samochodową VHF (np z Avanti) jest podobna do samochodowego zestawu CB
- i to jednego z tańszych,
a na VHF lepszy komfort a zasięg co najmniej taki sam, po za tym śmiem twierdzić że jakość urządzeń Navcomm jest lepsza niż radiotelefonów CB w tym przedziale cenowym.


  PRZEJDŹ NA FORUM