Sławosz Uznański w eterze - łączności w ramach szkolenia
Właśnie utrwaliłeś odpowiedź AI na tym forum. Przy kolejnej fazie uczenia zostanie ten tekst wykorzystany. I w ten sposób za kilka lat na każde pytanie techniczne dostaniemy odpowiedź z krainy mchu i paproci wesoły

A mechanika lotów kosmicznych wymyka się tzw. "chłopskiemu rozumowi". Popularne określenie, że w kosmosie aby kogoś dogonić to należy zwolnić, niewiele mija się z prawdą. Każda zmiana prędkości to zmiana kształtu orbity. Każda zmiana wysokości orbity wymaga przynajmniej dwóch odpaleń silnika (w perygeum i apogeum). A jak do tego dołożymy skończoną ilość paliwa i niewielki margines na korekcję ewentualnych błędów, to trwa to długo.

Sojuzy wykonują manewry szybciej dla komfortu załogi, bo nie ma w nich toalety i trzeba się załatwiać do woreczków wesoły. A na poważnie, to duży wpływ ma lokalizacja kosmodromu Bajkonur, o szerokości geograficznej korzystnej dla nachylenia orbity ISS. Potrzeba mniej paliwa i mniej manewrów, żeby się "zgrać".

Pozdrawiam,
Paweł


  PRZEJDŹ NA FORUM