| Pytanie na temat radiostacji R-140 |
Luk pisze: Udało mi się dostać polska instrukcję do R-140M z połowy lat 80-tych (pisaną właśnie do tego modelu ,który mam). I racja, to jest 5 min normalnie i 2 w przypadku potrzeby szybkiego uruchomienia. Podczas lektury tej instrukcji nasunęło mi się następujące pytanie. Dlaczego każą stary smar z mechanizmów czyścić benzyną lotniczą? Co jest w tej benzynie innego od samochodowej (Google podpowiada brak związków tlenu w benzynie Lotniczej,ale jakie one miałyby mieć znaczenie,nie mam pojęcia). Spowierzchbie styków zalecają czyścić spirytusem Dla tych którzy mieli taki sprzęt w wojsku,dawali wam do tego benzynę lotniczą,czy było czyszczone zwykłą samochodową? A może ekstrakcyjną? Na pewno ma lepsze,y zapach niż zwykła. I jeszcze ciekawostka. Rosyjska wersja instrukcji zaleca czyścić duże powierzchnię stylowe "drobnym papierem szklanym" (zakładam że chodzi o ścierny). Całe szczęście mój egzemplarz nie posiada śladów takiej konserwacji. I w Polskiej instrukcji nic poza czyszczeniem szmatką nasączoną spirytusem nie występuje. Obydwie wersję zalecają smar Ciatim-201. Można go sporadycznie dostać,ale wolałbym jakiś zachodni odpowiednik. Może ktoś coś polecić? (musi mieć następujące właściwości, temp pracy -30/+50, odporność na utlenianie, mniej niż 0.1% związków alkalicznych,nie koroduje, nie toksyczny,nie rozpuszcza gumy ani nie atakuje pvc). Dodam jeszcze dla tych którzy wykonują podobną restorację w przyszłości,że na wszelkich dostępnych na sieci schematach brak jest przekaźnika wyłączającego WN w trakcie ruchu mechanizmów automatyki. Taki przekaźnik trzeba dodać samemu sterowany z jednej strony z -27V a z drugiej pin 12 wzmacniacza, I podłączyć pod styki normalnie zwarte pin 25 zasilacza NN i pin 9 zasilacza WN. Benzyna lotnicza jest nieetylizowana, podobnie jak ekstrakcyjna. Śmiało używaj ekstrakcyjnej. Kiedyś przepisy BHP zabraniały używania benzyny "samochodowej" do tych celów z uwagi na zawartość toksycznego czeroetylenku ołowiu. Co do smaru CIATIM-201 (203) - to popularny smar używany głównie w technice lotniczej, ale z uwagi na jego dobre właściwości szczególnie w niskich temperaturach, stosowany był powszechnie w wojsku przy smarowaniu wszelkiego rodzaju mechanizmów precyzyjnych, które musiały pracować bez problemów w niskich temperaturach. Jego "zachodnim" odpowiednikiem jest na przykład: AeroShell Grease 4 (Shell) AeroShell Grease 6B (Shell) AeroShell Grease 22 (Shell) AeroShell Grease 22A (Shell) Aerogrease 33 (BP) Beacon P290 (ESSO) Aviation General Purpose (Castrol) Mobilgrease 29 (Mobil Oil) Aliten N (Naftochem) G-395 (NATO) |