Rozporządzenie MC w sprawie pozwoleń do nowej ustawy PKE |
HF1D pisze: SP5RT pisze: BTW @HF1D - uzasadnisz jakoś, dlaczego PKE ogranicza ewentualne wprowadzenie do podziału na okręgi. Proszisz, żebym Wam pomógł? Idź wyspowiadaj się z tego pomysłu. Musiałbym być ciężko chory. Ale że ostatnio nie czuję się najlepiej co nawet ENO sugerował to spróbuję Cię naprowadzić. To zdrowiej i nie dawaj się chorobom ![]() HF1D pisze: Czytałeś Ustawę Prawo Komunikacji Elektronicznej? Zakładam, że przynajmniej art. 144 znasz na pamięć, a jeżeli tak nie jest to nie przyznawaj się tylko uzupełnij wiedzę. Czytałeś projekt rozporządzenia? Nie będę Ci wprowadzał zamętu odsyłając do przepisów o zasadach techniki prawodawczej. To od początku Rozporządzenie jest pisane do ustawy i może zawierać tylko to co jest w Ustawie. Nic więcej. Nawet przecinka więcej. Art. 144 ust. 6 wyraźnie określa co Minister Cyfryzacji ma określić w drodze rozporządzenia. Zacytuję: Art 144 ust. 6 Ustawy Prawo Komunikacji Elektronicznej (Dz.U. 2024 poz. 1221) pisze: 6. Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia, dla służby radiokomunikacyjnej amatorskiej: 1) szczegółowy zakres pozwoleń, 2) wymagania niezbędne do uzyskania pozwolenia i zakres wymogów egzaminacyjnych, 3) tryb przeprowadzania egzaminów, w tym egzaminów poprawkowych, 4) tryb powoływania komisji egzaminacyjnej, 5) wysokość opłat za przeprowadzenie egzaminu, 6) okres ważności pozwoleń, 7) sposób identyfikacji stacji amatorskiej – biorąc pod uwagę międzynarodowe przepisy radiokomunikacyjne, rodzaj pozwolenia, zapewnienie dostępności do wykonywania służby radiokomunikacyjnej amatorskiej, zapewnienie właściwej organizacji i odpowiedniego poziomu merytorycznego egzaminu oraz potrzebę zapewnienia efektywnej i bezstronnej pracy komisji. Nie trzeba być zanadto spostrzegawczym, aby zauważyć, że Ustawa nie daje ministrowi prawa do dokonywania jakiegokolwiek podziału administracyjnego Polski. Nie da się tego podciągnąć pod sposób identyfikacji stacji amatorskiej. Również przepisy międzynarodowe nie przewidują okręgów w Polsce (w żadnym innym kraju chyba też nie) W związku z tym w projekcie rozporządzenia nie ma i być nie może podziału Polski na okręgi wywoławcze. Tutaj akurat nie się z Tobą nie zgodzę. Zaznaczam ze to moje prywatne zdanie i nie przypisuj go organizacji. "Sposób identyfikacji stacji amatorskiej" - określa np: jakie sufiksy może posiadać znak wydany w RP, jaką może mieć długość itp. Jeżeli w rozporządzeniu znajdzie się zapis, że "sufiks wydawany jest ze spółgłoskami w miesiące nieparzyste dla terminu przeprowadzenia egzaminu i samogłoskami dla miesięcy parzystych" to będzie to idiotyczne, ale będzie to zgodne z literą prawa. Tak samo kręgi — dla stacji zarejestrowanych dla danych województw możliwe do wykorzystania cyfry 0 i 5 - Mazowsze, 0 i 1 - Zachodnio-pomorskie itp. Lub wzorem GB czy USA, gdzie znak określa poziom Twojego pozwolenia i posiadane uprawnienia lub termin zdawania egzaminu. Ale uspokoję Cię, "Wiodąca" nie ma w planach dodać "okręgów" ani innych tego typu podziałów tego do swojego stanowiska. Stad było moje pytania, bo PKE nic nie ogranicza w tej kwestii, daje tylko drogowskaz: rozporządzenia ma określać to i tamto, a po szczegóły zajrzyj do odpowiedniego aktu prawnego. HF1D pisze: Mógłbym powiedzieć "walcie się", ale zachowałem resztki naiwności i liczę, że zamiast zajmować się pierdołami w postaci wyimaginowanych przez niektórych okręgów, pochylicie się i poprzecie propozycje: Zmiany treści §2 ust. 1 na: na Ustala się następujący zakres pozwoleń: pozwolenie kategorii 1 – pozwolenie uprawniające do używania stacji amatorskiej pracującej z maksymalną mocą wyjściową nadajnika 500 W, we wszystkich zakresach częstotliwości przeznaczonych dla służby radiokomunikacyjnej amatorskiej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z uwzględnieniem zastrzeżeń wynikających z przepisów o Krajowej Tablicy Przeznaczeń Częstotliwości, pozwolenie kategorii 3 – pozwolenie uprawniające do używania stacji amatorskiej pracującej z maksymalną mocą wyjściową nadajnika 100 W, w zakresach częstotliwości 1810–2000 kHz, 3500–3800 kHz, 7000–7200 kHz, 10100-10150 kHz, 14000–14350 kHz, 18068-18168 kHz, 21000–21450 kHz, 24890-24990 kHz, 28000–29700 kHz, 144–146 MHz, 430–440 MHz, 2300-2450 MHz przeznaczonych dla służby radiokomunikacyjnej amatorskiej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z uwzględnieniem zastrzeżeń wynikających z przepisów o Krajowej Tablicy Przeznaczeń Częstotliwości, pozwolenie kategorii 5 – pozwolenie uprawniające do używania stacji amatorskiej bezobsługowej pracującej: z maksymalną mocą wyjściową nadajnika 50 W dla określonej w pozwoleniu częstotliwości nie większej niż 30 MHz, z maksymalną mocą wyjściową nadajnika 15 W dla określonej w pozwoleniu częstotliwości większej niż 30 MHz – we wszystkich zakresach przeznaczonych dla służby radiokomunikacyjnej amatorskiej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pozwolenie dodatkowe – pozwolenie uprawniające do używania stacji amatorskiej pracującej z maksymalną mocą wyjściową nadajnika określoną w tym pozwoleniu, nie większą niż 1500 W, we wszystkich zakresach częstotliwości przeznaczonych dla służby radiokomunikacyjnej amatorskiej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w celu udziału w zawodach lub zapewnienia innego okazjonalnego przekazu informacji. oraz treści §4 punkt 1) Pozwolenie kategorii 3 wydaje się osobie fizycznej, która: 1) złożyła z wynikiem pozytywnym egzamin przed komisją egzaminacyjną z zakresu wiedzy i umiejętności niezbędnych do używania stacji amatorskiej pracującej z maksymalną mocą wyjściową nadajnika 100 W, w zakresach częstotliwości 1810–2000 kHz, 3500–3800 kHz, 7000–7200 kHz, 10100-10150 kHz, 14000–14350 kHz, 18068-18168 kHz, 21000–21450 kHz, 24890-24990 kHz, 28000–29700 kHz, 144–146 MHz, 430–440 MHz, 2300-2450 MHz, przeznaczonych dla służby radiokomunikacyjnej amatorskiej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub Zmiana w §4 wynika z propozycji zmiany § 2. ust. 1 Tyle i tylko tyle. Krótkie uzasadnienie. 1. Osobiście uważam, że 750 W w porównaniu z dotychczasowymi 500 W nie daje żadnej korzyści, a może spowodować że zainteresują się tym inne instytucje, których zainteresowania niekoniecznie sobie życzymy. Dlatego ideałem byłoby aby ten paragraf pozostał w brzmieniu z dotychczasowego rozporządzenia. 2. Podział UKF na 500 W i 250 W nie ma żadnego uzasadnienia, a może spowodować, że w Polsce zniknie EME i kilka innych sposobów łączności. 3. Brak pasm WARC dla kategorii 3 nie ma żadnego uzasadnienia. W ogóle ograniczenia w używaniu legalnie przyznanych pasm są bezsensowne i jedyne co to ograniczyłbym młodziezy dostęp do mikrofal ze względow BHP. 4. Jak wcześniej napisałem, osoby małoletnie w kategorii 3 powinny mieć ograniczony dostęp do mikrofal, ponieważ używanie tych pasm może być niebezpieczne dla zdrowia, a więc wymaga szczególnej wiedzy i odpowiedzialności. O to ostatnie u 12-latka raczej trudno. 5. Uważam, że bardzo ważne jest przyznanie posiadaczom pozwoleń kategorii 3 dostępu do pasma 2300-2450 MHz. Jest to pasmo znacznie bezpieczniejsze i daje dostęp do AO-100. AD1 i AD2 - tak, podział mocy na zakresy jest zupełnie bez sensu i stanowisko PZK jest takie, aby ujednolicić ten limit do 500w w całym zakresie. AD3 - Generalnie w wielu krajach jest przyjęty podział nie tylko względem mocy, ale i dostępności pasm względem posiadanej licencji. AD4 i AD5 - Sam wnioskowałem o dodanie 2,4HGz lub zamiane 10GHz na 2,4GHz - i taka propozycja też zostanie zawarta. HF1D pisze: Tomek, karty na stole, decyzja należy do Was. Daję Wam rozsądne propozycje na tacy, chociaż po wysłaniu tego posta mnóstwo osob przestanie ze mną rozmawiać. Więc jak widzisz, karty na stole. I gdy rozmawiamy otwarcie to znajdujemy zaskakująco DUŻO wspólnych mianowników ,) Z jednej strony życzyłbym zdrowia, a jednocześnie "chory" jesteś bardziej otwarty na współpracę ![]() Teraz tylko trzymam kciuki, aby silnik forum to prawidłowo przeczytał ![]() |