Nowe pytania egzaminacyjne - propozycja
    canis_lupus pisze:

    Z uwag przesłanych do UKE:

    "Część pytań jest skonstruowana w sposób dość złośliwy. Należy znać prawidłową odpowiedź, bo np. ustalanie nawet prostego wzoru obliczeniowego z Prawa Ohma i przeliczanie wartości napięć, prądów i mocy jest prawie niemożliwe."

    Przesłana przez PZK... pan zielony

    Edit: W sumie to powinno być w wątku "ciężkie życie PZK", skoro dla PZK, znajomość prawa Ohma i podstawienie do niego prostych wartości, które nawet bez liczenia pozwalają oszacować prawidłowa odpowiedź jest... niemożliwe oraz złośliwe.


i wszystko jasne, jest już w wspomnianym wątku link do uwag, a tam:

W samych testach wzięło udział 31 osób jak podaje Urząd Komunikacji Elektronicznej. Oczywiście należy zauważyć, że testy miały formę ograniczoną i miały jedynie za sprawą propozycji UKE formę testów funkcjonalności samej platformy. Nie zwierały m. in. pełnych testów bezpieczeństwa.
W ramach testu platformy zgłoszonych zostało 57 uwag, zestawienie tych zgłoszonych uwag poniżej (według informacji i teści przesłanej przez UKE):


Czyli o poprawność merytoryczną pytań nie chodziło tym razem. Wystarczy uznać uwagi nieodnoszące się do funkcjonalności za niebyłe i tak powinno je potraktować UKE. "UX" i zgodność z wymaganiami "dostępności" (WCAG) platformy webowej powinni oceniać fachowcy zatem też odpada ogromna ilość uwag do do koloru wielkości i cech zegara, ikon itp. Nie wiem czemu miał niby służyć ten test. Za integralność procesu egzaminowania odpowiada UKE, uwagi co do braku inspekcji miejsca, w którym egzaminowany zdaje egzamin dotyczą samego procesu. Ocenie mogłyby być poddane gdyby faktycznie taką funkcjonalność wyspecyfikowano. Do prowadzenia nadzorowanych egzaminów online są gotowe rozwiązania, wystarczyłoby tylko z nich skorzystać i nie wymyślać koła na nowo.
Faktycznie mniej niż połowa uwag coś wnosi (szacunek na podstawie jedynie treści uwagi, by to ocenić trzeba byłoby platformę widzieć ,))

edit: przykład (bez reklamy) platformy posiadającej wszystkie cechy bezpiecznego rozwiązania bez konieczności integracji e-puapem:

https://www.psionline.com/en-gb/platforms/psi-bridge/

W skrócie:

Dedykowana przeglądarka 'psi bridge' blokuje wszystkie procesy w tle.
Kamera i mikrofon są cały czas włączone.
Nadzorujący uczestniczy w teście online przez cały czas,
Przed przystąpieniem do testu musisz kamerą pokazać ID, pomieszczenie, biurko,
Wszelkie inne urządzenia elektroniczne, muszą być w innym pomieszczeniu.

Dopracował bym to jeszcze bo:

- wersja na linux'a nie działała u mnie
- powstaje problem starego sprzętu i starego systemu operacyjnego (psi bridge - wymagania https://helpdesk.psionline.com/hc/en-gb/articles/4409608794260--PSI-Bridge-FAQ-System-Requirements)
- instalacja dedykowanej przeglądarki wymaga uprawnień admina na stacji, zabicie innych równoległych procesów też (tych, które mogłyby oznaczać że na kompie działa równolegle coś co mogło by pomagać zdającemu).

Analiza wymagań pokazuje jak złożony to jest problem by egzamin online był integralny. Oczywiście uzyskanie licencji krótkofalarskiej różni się od uzyskania profesjonalnych uprawnień zawodowych w randze egzaminu państwowego - stąd po analizie ryzyk można zapewne wybrać rozwiązanie bardziej dostępne.



  PRZEJDŹ NA FORUM