Dopasowanie samochodowej anteny radiowej do radia CB
Żeby zrobić coś takiego musisz:
1. zaopatrzyć się w miernik swr (bywają wbudowane w transceiver CB)
2. wysunąć antenę
3. oplot kabla (fidera, którym podłączasz antenę do transceivera) podłączyć do masy auta blisko anteny
4. wykonać cewkę z przewodu bez izolacji w ten sposób, by kolejne zwoje nie stykały się ze sobą
5. jeden koniec cewki podłączasz do anteny, drugi zostawiasz swobodny
6. włączasz nadawanie w transceiverze (najlepiej na zmniejszonej mocy), a "żyłę gorącą" dotykasz do kolejnych zwojów cewki
7. Obserwujesz wskazania swr, gdy znajdziesz minimalny (nie możesz zakończyć działań jeśli nie uzyskasz swr mniejszego niż 2,5 - 3) zostawiasz i lutujesz żyłę gorącą w tym miejscu.
8. Zabezpieczasz cewkę i gotowe.

To prosty sposób bez użycia analizatora. Nie wiadomo jaką sprawność będzie miała taka antena - pewnie małą, ale masz pewność, że nadając na pełnej mocy przez parę minut nie zniszczysz transceivera. Oczywiście niektórzy zaraz krzykną, że swr powinien być jak najbliżej 1, ale nie zawsze miejsce najniższego swr jest równoznaczne z najwyższą sprawnością anteny (jej rezonansem). Przed przylutowaniem żyły gorącej możesz jeszcze popróbować na odbiorze tzn. sprawdzać, w którym miejscu cewki przytknieta żyła gorąca daje najlepszy odbiór. Swr w tym miejscu tez powinien byc zadowalający (poniżej 2,5-3).

Miłej zabawy i... powiedz o rezultatach.


  PRZEJDŹ NA FORUM