Rozmowy poza pasmem amatorskim piraci czy łączność służbowa?? |
Nie polecam nasłuchów morskich pasm, zwlaszcza tzw "giełdy nocnej", Przed wprowadzeniem systemu GMDSS dostęp do radiostacji statkowej mieli tylko radiooficerowie. Teraz w zasadzie każdy może sie dorwać do mikrofonu mając za nic regulaminy, nie wspominając o słownictwie i pracy na częstotliwościach do tego nie przeznaczonych /statek-statek/. Każdy z oficerów pokładowych musi posiadać ważne Świadectwo Operatora Systemu GMDSS, które jest odnawialne poprzez egzamin Państwowy co 5 lat. Wiele pytań na egzaminie dotyczy właśnie regulamiów ale później mustrując na statek część tych operatorów szybko o tym zapomina. Bardzo często w rejonie Gibraltaru i na morzu Śródziemnym można posłuchać dosłownie koncertu idiotów na kanale 16 czyli kanale bezpieczeństwa i wywoławczym. W Europie zwłaszcza Kanał Angielski, wybrzeże Holandii, Francji Coast Guard bardzo szybko namierza takie statki.Kazdy jest wyposazony w AIS czyli system identyfikacji, podobnie jak samoloty. Kary są dotkliwe dla armatorów z cofnięciem licencji radiowej włącznie. Co oznacza, że statek nie jest zdolny do żeglugi. Mam nadzieje ze nikogo z szanownych koleżanek i kolegów nie zanudzilem. |