NIE DLA INGNORANTOW- NAUKA-PRAKTYKA
MOJA REAKCJA NA WASZE PROSBY
Wodór nie nadaje się do zasilania silników spalinowych w obecnie seryjnie produkowanych samochodach, oto kilka powodów:
- niska wartość opałowa na jednostkę objętości (10,8 MJ/m3), co oznacza, że dodanie go do paliwa ciekłego spowoduje zmniejszenie objętości zasysanego powietrza (tlenu), czyli trzeba dodać dodatkowo tlen. 1 litr ciekłego wodory waży 71 gramów, w 1 litrze benzyny jest 116 gramów wodoru. Dane o wartościach opałowych są dostępne w sieci (dla tych co nie lubią wersji papierowych książek). Popularne wytwornice wodoru do samochodów osobowych produkują ok. 2 l/min. Więcej nie można ze względu na zbyt małą moc alternatora.
- niska wartość oktanowa (70) powoduje, że już dodanie niewielkiej ilości czystego wodoru do benzyny skutkuje spalaniem stukowym (niedopuszczalne ze względu na szybką degradację połączeń mechanicznych w silniku, szybkim zużyciem panewek i czopów), konieczna modyfikacja w kierunku obniżenia stopnia sprężania (zmniejszenie sprawności silnika).
- Bilans energetyczny: na wytworzenie 1 jednostki energii wodoru potrzeba 1,5 jednostki energii z zewnątrz.
- Wodór jako paliwo jest bardzo aktywny (korozyjny) dla metali i tworzyw sztucznych, konieczna modyfikacja silnika i osprzętu.
- Ze spalania wodoru uzyskujemy parę wodną (znacznie więcej niż z benzyny czy oleju napędowego), także działa korodująco.
- Zastosowanie zbiornika z gazem ciekłym jest kłopotliwe (schładzane ciężkie zbiorniki, ciśnienie 700 barów).
- Wodór sprężony ucieknie prędzej czy później z nawet bardzo szczelnego zbiornika (bardzo małe cząsteczki).
- Wytwarzanie wodoru jedyną w miarę opłacalną metodą, czyli reformingiem parowym z gazu ziemnego (co za różnica czy pojedziemy na wodorze czy gazie ziemnym, przypominam, że sprawność energetyczna nie może być większa od 1), skutkuje dużą emisję CO2 (a ten gaz jest bardzo drogi, co pokazują coraz to nowsze unijne przepisy).
- Z filmów oglądanych na youtube zauważyłem, że rozwiązania amatorskie nie są bezpieczne (eksplozje).

Co do smarowania silnika do zasilanie gazem akurat jest korzystne, gaz nie spłukuje ze ścianek cylindrów oleju.

Oczywiście są silniki, czy układy napędowe, gdzie warto stosować wodór jako paliwa, ale nie są to samochody i silniki spalinowe w obecnej konstrukcji (np. silniki rakietowe).

Marcin


  PRZEJDŹ NA FORUM