DIGI Baligród - pierwszy w Bieszczadach |
W 2009 razem z Krzyśkiem SP8HBD i Jackiem SQ8IJD podczas lotu Cesną 172 mieliśmy Trackera APRS https://picasaweb.google.com/sq8erb/LotCessna172#5347157211234357234 . Dla demonstracji warto posadzić kogoś z naszych do dwu miejscowego "Bociana" kogoś z naszych i w praktyce pokazać jak to działa W małym lotnictwie montowane systemy antykolizyjne pracujące w paśmie 900 MHz http://www.flarm.com/product/index_en.html. Wycinek naszego pasma 70cm jest ogólnie dostępna w okolicach 433,800 MHz. Tam też jest druga alternatywna częstotliwość APRS - przynajmniej w/g Band planu http://sp7pki.iq24.pl/default.asp?grupa=113821&temat=79480&nr_str=3 Planowany Igate może mieć dwa kanały 144,800Mhz i do testów 433,800MHz . Tam można eksperymentować z większym interwałem bez szkody dla użytkowników Tak na marginesie co do znaków wywoławczych w lotnictwie to ś ablizniaczo podobne do naszych tylko nie ma numeru okręgu. Samoloty to prefiks i trzy litery sufiksu np SP-ABC, samoloty ultralekkie to prefiks i 4 litery sufiksu np. OM-ABCD a szybowce to prefiks i 4 cyfry np D-1234. Znak wywoławczy jest znakiem rejestracyjnym umieszczonym na skrzydłach i na ogonie statku powietrznego. Dla tego paralotniarze nie mogą uzywać pasma loticzego bo z definicji paralotnia nie jest statekiem powietrznym. |