Rotor BIG-RAK i jego wytrzymałość.
    sq9ttw pisze:

    ... Proszę o informację jak dużą anteną może kręcić ten rotor ? Szukam informacji o powierzchni wiatru lecz nie mogę odnaleźć. Chodzi mi o jego wytrzymałość na wiatry.
    I jeszcze jedno czy stosujecie jakieś hamulce czy blokady podczas wiatrów aby zapobiec uszkodzeniu rotora ? Jeżeli tak to jakie ? Chcę zamontować na nim antenę 3el pełnowymiarowe na 40m...


Jeszcze nie próbowałem kręcić 3el/40m full size. Aby pobudzić nieco wyobraźnię przedstawię swoje dotychczasowe doświadczenia z rotorem Big RAK na masztach. Do tej pory mój Big RAK kręcił na jednym maszcie "choinką" anten: KLM KT34XA (5el, 10m boom, 25m up), 7el/6m (22m up) i Mosley TW-34XL (4el, 7m boom, 17m up) więc trochę powierzchni żagla do wiatru stanowiły. Przykładałem zasilanie 22 VDC aby nieco szybciej się obracały ~1,5 min/ 360 st.
Wskazane jest zamontowanie sprzęgła elastycznego między rurą masztową a rotorem celem złagodzenia natarcia zębów przekładni przy ruszaniu i zatrzymaniu oraz szarpaniu anteną przy silnym wietrze (sprawdzi się tłumik drgań wału napędowego BMW).
Big Rak posiada samohamowną przekładnię ślimakową - bardzo mocna konstrukcja. Dodatkowej blokady nie zastosowałem. Przy dużej yagi do blokady rury masztowej można by użyć wieńca koła zębatego (zęby proste) zamocowanego do rury masztowej a na półce kratownicy klin blokujący koło zębate (sterowane elektromagnesem podobnie do bendixa w rozruszniku samochodowym).
Mniejszy brat Big RAKa - klasyczny RAK (wersja jeszcze z silnikiem na 24 VDC) kręcił powyższym zestawem anten także bezproblemowo przez wiele lat. Przekładnia ślimakowa nie wykazała śladów zużycia.
W innym QTH Big RAK kręci 2el/40 full size.






  PRZEJDŹ NA FORUM