AKCJA NIEPOSŁUSZEŃSTWA OBYWATELSKIEGO - zgłoszenie Nie zgadzam się na degradacje zdrowego rozsądku. |
Pozwolę sobie kolejny post. Na linku jest ofocjalna odpowiedź na interpelację http://orka2.sejm.gov.pl/IZ6.nsf/3001bd878392962bc12573b500459bdb/1ae3a7b22e5d943ec12575a70042a8ea?OpenDocument Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Środowiska - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 9328 w sprawie projektów rozporządzeń ministra środowiska: dotyczącego rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia, oraz w sprawie wymagań dotyczących zgłoszenia instalacji wytwarzających pola elektromagnetyczne Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do pisma z dnia 30 kwietnia 2009 r., znak SPS-023-9328/09, przekazującego interpelację pani poseł Joanny Muchy w sprawie projektów rozporządzeń dotyczących radiokomunikacji amatorskiej, poniżej przedstawiam stosowne informacje. W resorcie środowiska trwają prace nad projektami dwóch rozporządzeń związanych przedmiotowo z eksploatacją instalacji emitujących pola elektromagnetyczne. Projekty te stanowią realizację ustawowego upoważnienia - zawartego w przepisach art. 152 ust. 9 i art. 153 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, zwanej dalej ˝ustawą Poś˝ - do wydania przez ministra środowiska odpowiednich aktów wykonawczych. Jeden z projektów określa rodzaje instalacji, które ze względu na emitowanie do środowiska substancji lub energii wymagają zgłoszenia właściwemu organowi ochrony środowiska (wśród tych instalacji wymienione są m.in. instalacje emitujące pola elektromagnetyczne, do których należą radiokomunikacyjne amatorskie stacje nadawcze), drugi natomiast - szczegółowe wymagania dotyczące zakresu danych ujętych w zgłoszeniu instalacji emitujących pola elektromagnetyczne oraz wzór formularza zgłoszenia tych instalacji. Obowiązek zgłaszania organowi ochrony środowiska instalacji, z których emisja nie wymaga pozwolenia, mogących negatywnie oddziaływać na środowisko, wynika z przepisu art. 152 ustawy Poś. Zauważyć przy tym należy, że w 2001 r., przyjmując ustawę Poś, parlament RP zdecydował (w art. 234), że wszystkie instalacje radiokomunikacyjne, radionawigacyjne i radiolokacyjne, których równoważna moc promieniowana izotropowo wynosi nie mniej niż 15 W, emitujące pola elektromagnetyczne o częstotliwościach od 30 kHz do 300 GHz (bez żadnych odstępstw dla amatorskich, radiokomunikacyjnych stacji nadawczych) wymagają pozwolenia na emitowanie pól elektromagnetycznych. Po dyskusjach przeprowadzonych w różnych gremiach w kwestii obciążeń związanych z obowiązkiem uzyskania pozwolenia emisyjnego przez podmioty eksploatujące instalacje emitujące pola elektromagnetyczne, w roku 2005, zmieniając ustawę Poś, zrezygnowano z wydawania pozwoleń emisyjnych dla tych instalacji na rzecz objęcia ich zgłoszeniami. Celem dwóch projektowanych rozporządzeń ministra środowiska, do których nawiązuje interpelacja pani poseł Joanny Muchy, nie jest w żadnym wypadku ograniczenie działalności krótkofalowców. Przyjęcie rozporządzeń ma jedynie spowodować zgłoszenie organowi ochrony środowiska m.in. instalacji radiokomunikacyjnych, radionawigacyjnych i radiokomunikacyjnych spełniających określone kryteria (których równoważna moc promieniowana izotropowo wynosi nie mniej niż 15 W, emitujących pola elektromagnetyczne o częstotliwościach od 30 kHz do 300 GHz), czyli instalacji, dla których, zgodnie z pierwotnym brzmieniem ustawy Poś, wymagane były pozwolenia na wprowadzanie energii do środowiska. Projekty obydwu rozporządzeń skierowane zostały do konsultacji społecznych w celu zasięgnięcia opinii zainteresowanych podmiotów, instytucji i organów. W toku tych konsultacji wpłynęło do resortu środowiska ok. 2000 uwag, wniosków i protestów, głównie od przedstawicieli środowiska krótkofalowców. Są to niemal jednobrzmiące pisma, w których wyrażana jest krytyka projektów oraz protest przeciwko obejmowaniu zgłoszeniami źródeł emisji pól elektromagnetycznych, jakimi są amatorskie radiokomunikacyjne stacje nadawcze. Analiza wystąpień wskazuje, że szeroko zakrojona akcja protestacyjna środowiska krótkofalowców może mieć związek z niezrozumieniem intencji wprowadzenia tych regulacji i ich zakresów przedmiotowych. W wielu wypowiedziach zainteresowanych podmiotów podnoszony jest problem wykonywania pomiarów dla tych instalacji. Należy w związku z tym wyraźnie podkreślić, że projekty te nie regulują kwestii pomiarów. Jeden z projektów określa wyłącznie rodzaje instalacji, które podlegają zgłoszeniu organowi ochrony środowiska, drugi natomiast - zakres danych, które powinny być ujęte w zgłoszeniu instalacji emitujących do środowiska pola elektromagnetyczne. W załączniku nr 1 do drugiego z projektów określono jedynie, że wśród informacji, które należy przekazać organowi zgłaszając instalację, są: - sprawozdanie z pomiarów pól elektromagnetycznych, o których mowa w art. 122a ustawy Poś, o ile takie były wymagane, - sprawozdanie z pomiarów wykonanych w ciągu ostatnich 5 lat, o ile takie były wymagane. Z zapisów tych wynika jednoznacznie, że przekazanie sprawozdania z pomiarów powinno nastąpić wyłącznie wtedy, gdy przeprowadzenie odpowiednich pomiarów było wymagane. Wbrew obawom krótkofalowców rozporządzenia te nie nakładają na nich obowiązków pomiarowych. Ustaleń, czy dla konkretnej instalacji bądź urządzenia pomiary były wymagane, dokonuje się na podstawie art. 122a ustawy Poś (obowiązującego od 2005 r.), w którym uregulowana jest sprawa obowiązku prowadzenia pomiarów poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku. Szczegółowe zasady ochrony środowiska przed polami elektromagnetycznymi są natomiast określone w rozporządzeniu ministra środowiska z dnia 30 października 2003 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku oraz sposobów sprawdzania dotrzymania tych poziomów (Dz.U. Nr 192, poz. 1883). Rozporządzenie to zostało wydane na podstawie upoważnienia zawartego w art. 122 ustawy Poś. Zastąpiło ono obowiązujące uprzednio rozporządzenie ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa z dnia 11 sierpnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ochrony przed promieniowaniem szkodliwym dla ludzi i środowiska, dopuszczalnych poziomów promieniowania, jakie mogą występować w środowisku, oraz wymagań obowiązujących przy wykonywaniu pomiarów kontrolnych promieniowania (Dz. U. Nr 107, poz. 676), które było poprzedzone wydanym w 1980 r. rozporządzeniem Rady Ministrów z 1980 r. o podobnym zakresie regulacji. We wszystkich wyżej przywołanych rozporządzeniach określane były dopuszczalne poziomy pól elektromagnetycznych mogących występować w środowisku, w miejscach dostępnych dla ludności. Poziomy te określano, biorąc pod uwagę możliwe skutki oddziaływania pól elektromagnetycznych na organizm ludzki, ze świadomością całkowitego braku możliwości limitowania czasu przebywania ludności w polach elektromagnetycznych o poziomach dopuszczanych do występowania w środowisku. Dopuszczalne poziomy pól elektromagnetycznych wielkiej częstotliwości o wartościach zbliżonych do obowiązujących w Polsce wprowadziło także dziewięć innych krajów europejskich. Dyskusja nad możliwymi biologicznymi skutkami oddziaływania pól elektromagnetycznych jest daleka od zakończenia, o czym dobitnie świadczy przyjęta ostatnio uchwała Parlamentu Europejskiego wzywająca kraje członkowskie m.in. do podawania informacji o źródłach pól elektromagnetycznych. W uchwale tej nie wspomina się o odrębnym traktowaniu radioamatorów, co jest w pełni zrozumiałe, ponieważ natura fizyczna pól elektromagnetycznych jest identyczna - niezależnie od tego, czy są wytwarzane przez instalacje amatorskie, czy będące elementami sieci radiokomunikacyjnych. Polska, w przeciwieństwie do wielu innych krajów, ma własny, wypracowany w ciągu wielu lat, system ochrony ludzi i środowiska przed polami elektromagnetycznymi. Ochrona ta powinna być realizowana w sposób spójny i konsekwentny. Zezwolenia na używanie radiowych urządzeń nadawczych w amatorskiej służbie radiokomunikacyjnej są wydawane na podstawie przepisów innych niż przepisy ochrony środowiska. Maksymalne moce nadajników używanych w służbie amatorskiej mogą sięgać nawet kilkuset watów. Dlatego też w otoczeniu anten stacji amatorskich mogą występować pola elektromagnetyczne o bardzo dużych wartościach gęstości mocy, a rozkłady gęstości mocy w otoczeniu tych anten są zależne od wielu czynników. Dodatkowo należy także mieć na uwadze fakt, że stacje amatorskie znajdują się bardzo często w zwykłych budynkach mieszkalnych, pośród gęstej zabudowy mieszkaniowej. Środowisko krótkofalowców ma niepodważalne zasługi dla rozwoju technik radiokomunikacyjnych. Ministerstwo Środowiska docenia ogromne znaczenie, jakie aktywność Polskiego Związku Krótkofalowców ma dla rozwoju świadomości technicznej społeczeństwa. Jednak główną troską organów ochrony środowiska jest zapewnienie takich standardów jakości środowiska, jakie będą gwarantowały właściwy jego stan. Tym samym standardy te muszą być stosowane powszechnie. Przyjęcie projektowanych przepisów ma jedynie spowodować zgłoszenie instalacji emitujących pola elektromagnetyczne właściwemu organowi ochrony środowiska, czyli przekazanie temu organowi danych na temat m.in. lokalizacji, parametrów technicznych instalacji i miejsca występowania pól elektromagnetycznych o prawnie określonych dopuszczalnych wartościach parametrów fizycznych. Jak już wcześniej podkreślono, żaden z projektów nie nakłada na krótkofalowców obowiązków pomiarowych. Etap konsultacji społecznych, którym poddane zostały projektowane rozporządzenia ministra środowiska w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia, oraz w sprawie wymagań dotyczących zgłoszenia instalacji wytwarzających pola elektromagnetyczne, został zakończony. W związku z dużą aktywnością i zainteresowaniem krótkofalowców przedmiotowymi projektami w dniu 7 maja br. zorganizowano w Ministerstwie Środowiska spotkanie z udziałem przedstawicieli Polskiego Związku Krótkofalowców i Stowarzyszenia Sympatyków Radia ˝Manufaktura˝. W czasie spotkania omówione zostały wszystkie problemy podnoszone przez środowisko krótkofalowców w toku konsultacji. Wyjaśniono najważniejsze wątpliwości i kwestie traktowane przez to środowisko jako sporne, w tym sprawę prowadzenia pomiarów poziomów pól elektromagnetycznych przez podmioty eksploatujące radiokomunikacyjne instalacje amatorskie. Ustalenia poczynione w trakcie spotkania znajdą odzwierciedlenie w projektach, które zostaną przygotowane na dalszym etapie procesu legislacyjnego. Z poważaniem Podsekretarz stanu Bernard Błaszczyk Warszawa, dnia 12 maja 2009 r. |