Antena ćwiartka na mobilu jak to sie stroi? |
jakiś czas temu robilem wiele prób własnie z antenami typu 5/8 oraz 1/4 w paśmie 2m.Temat mnie interesował dość szczególnie gdyż do połowy tego roku w opiece technicznej miałem środki łączności w ZTP Opole(4 stacje bazowe,ok 100 przewoźnych,kilkanaście nasobnych).Anteny typu 1/4 fali stosowane na pojazdach są z różnych przyczyn.Po pierwsze antena nie posiada duzych rozmiarów(napisałem po pierwsze bo dla laików,którzy łaczność postrzegają na zasadzie jest lub nie ma ma to najistotniejsz znaczenie).Po drugie charakterystyka promieniowania tej anteny jest najdogoniejsza do pracy ze stacjami bazowymi zainstalowanymi na znacznych wysokościach(dość duży kąt promieniowania wiązki głównej ok 30-35stopni według różnych źródeł).Zachowania się poszczególnych anten na pojazdach: 1/4 fali sygnał nadawany stabilny,nie ma efektu pływania wywołanego pracą długiego promiennika oraz niskim kątem promieniowania,wygodna przy pokonywaniu róznych przeszkód z uwagi na małe gabaryty,łatwośc dostrojenia poprzez docięcie promiennika, 5/8fali sygnał nadawany wywołuje efekt pływania spowodowany długim,pracującym promiennikiem oraz niskim kątem promieniowania wiązki głównej(ok 15stopni),długi promiennik tez stanowi kłopot łatwo uszkodzić o inne elementy,odbiór natomiast jest lepszy z uwagi na zysk anteny 5/8(ok 3,5 dbd według różnych żródeł)Nie do pominięcia jest tez kwestia impedancji,antena ta wymaga dopasowania poprzez transformator,cewkę lub inny sposób do impedancji ok 50ohm,gdzie antena 1/4 moze byc zasilana w sposób bezposredni.W moich autach korzystam z anten 1/4 produkcji Radmor i ich impedancja wynosi ok 42-47 ohm(pomiar mfj 269). |