uziemienie dla trx
Witam, wg mnie ta różnica potencjałów jest czymś normalnym, ze względu na różnice w oporze(rezystancji) pomiędzy "zerem" jakie zasila radio, a jego obudową. Sprawdź może czy odwrotne podpięcie wtyczki do gniazda(o ile to możliwe) powoduje ten sam efekt, jeżeli nie możesz to spróbuj na innym gnieździe.

petrosbike
Dopiszę swoje doswiadczenia z uziomem. Mieszkam we własnym domku. Zasilanie mam linią izolowaną 4żyłową napowietrzną. Do licznika wchodza 4 przewody jeden niebieski i 3 brazowe. Mam tekie bezpieczniki róznicowo pradowe, jeden potrójny i 4 pojedyncze. Gniazdko do zasilania TRX mam bez bolca i w środku nic nie jest zwarte ani pokręcone i kombinowane. Czyli zwykła czysta instalacja.

...

5. Z- masa TRX -( odłaczony zasilacz i antena) 108V
6. Z-masa TRX - ( podłączony zasilacz bez pradu i anteny) 109V
7. Z- masa TRX - (właczony zasilacz ale nie wąłczony TRX , bez anteny) 111V
8. Z-masa TRX - (wszystko włączone) 108V


Co do tej właśnie różnicy to możesz spokojnie podłączać uziemienie, spowoduje to wyrównanie potencjału na obudowie radia z "zerem" i uzyskasz zamierzony efekt. Radio teraz(bez tego uziemienia) posiada "sztuczną masę" czyli minus który jest galwanicznie odizolowany od sieci(minus z zasilacza wewnątrz radia), a podłączając to uziemienie(pomimo ~100V różnicy) uzyskasz (że tak pozwolę sobie to nazwać) "uziemienie właściwe" (czyli takie jakie powinno ono być).

Teraz wyobraź sobie, że posiadałbyś kilka TRX podpiętych pod różne gniazda, ale znajdujące się blisko siebie, przypadkowe oparcie się o obudowy dwóch z nich mogło by sę skończyć niemiłym doświadczeniem(o ile nie czymś bardziej tragicznym), te zaciski właśnie mają na celu uniknięcie tego typu zdarzeń w przyszłości.

Co do instalacji która wchodzi do Ciebie do domu to najprawdopodobniej posiadasz doprowadzoną do domu "siłę" czyli 3x240 + "wspólne zero".

Kilkanaście lat temu przewód neutralny nie był koniecznością, a jedynie możliwością przy układaniu instalacji elektrycznej. Właśnie w miejscu jego podłączenia(przewodu neutralnego) wykonywało się dodatkowo specjalne uziemienie które było również podłączone do przewodu zerowego instalacji i likwidowało to te dziwne napięcia(mierzone przez Ciebie ~100V)


Mam nadzieję, że zmęczyłem temat i napisałem dostatecznie prosto dla nie elektryka, pozdrawiam


sq8bwh
Niby troszkę z takich lepszych a pytam bo kiedyś już chciałem alternator rozbierać w moim motocyklu przez miernik "Made in PRC" a problem był tego typu że przekłamywał jak dodawałem "gaz" i chyba "szpilki" mu szkodziły.. Spróbuj na wskazówkowym.

Moim zdaniem to będzie wina samej zasady pomiaru tego urządzenia, przetwornik A/c choć nie wiem jak by był szybko może jedynie tylko i wyłącznie próbkować potencjał napięcia w danej chwili nigdy nie będzie to pomiar stały, a mało tego wartości te są jeszcze uśredniane przez sam uP multimetru, więc jeżeli nie wstrzelimy się w częstotliwość próbkowania pomiarów(co raczej na pewno ma tutaj miejsce) to jeszcze samo uśrednianie pomiaru nie pozwala na precyzyjny pomiar napięcia/prądu o częstotliwości innej niż został on dostosowany. Czyli mierząc szpilki to w sumie można uzyskać wartość średnią napięcia. Przypominam, że aby pomiar napięcia zmiennego był rzetelny należy go próbkować z częstotliwością co najmniej 2x większą niż sam sygnał posiada, czyli mierząc w motorze napięcie przy prędkości 900obrotów /min to pomiar zależy od tego silnik. A dokładniej czy to jest 4-ro sów, czy 2sów czy ma 1 tłok, czy też 2 itp. Z tąd błędy pomiaru. We wskaźniku analogowym szpilki też nie zobaczymy, sama bezwładność wskazówki może nie do końca urzeczywistniać stan pomiaru.


  PRZEJDŹ NA FORUM