Budujemy antene Rybakov'a relacja wideo [VIDEO] |
SP1CBP - wszystko co napisałeś to wszystko prawda. Niestety nie wszyscy mają możliwość rozpięcia "pełnowymiarowego" dipola lub delty (czasami w ogóle nie ma możliwości rozpięcia, tylko trzeba stawiać "pion"). Poza tym jak piszesz (i jak mówi teoria anten), to właściwie na każde pasmo (oprócz 7 i 21) powinno się mięć osobną antenę z osobnym fiderem dociętym na odpowiednią długość. Ponad to każda z tych anten (przyjmijmy dipoli) powinna być zawieszona na różnej wysokości - można by tych warunków tu podać jeszcze wiele... Każda antena multibandowa na KF będzie krzykiem rozpaczy, obojętnie czy to long-wire, czy to Rybakov, czy G5RV, 18AVQ, W3DZZ itd. Podobnie jest można by rzecz nawet z antenami jednopasmowymi mobilowych poniżej "15-tki" skróconych indukcyjnościami, np. brak stosownej długości przeciwwag... Co z tego, że antena umasowiona do karoserii, jeżeli pojemność między podwoziem, a ziemią z Skodzie Felicii będzie inna niż w Nissanie Terrano - i w takim razie przy którym samochodzie prawa są zachowane, a przy którym nie? Praw się nie ominie, ale te prawa są zależne od tylu czynników zewnętrznych, że ciężko wskazać które zachować parametry fizyczne anteny, aby była w rezonansie i miała odpowiednią efektywność. Ja nie ma żadnej możliwości powieszenia i postawienia czegokolwiek i muszę się zaspokoić dipolem złożonym z dwóch samochodówek na 80m i anteną buddistick zainstalowanymi na balkonie. A tak bardzo nie chiałbym krzyczeć z rozpaczy. |