Konieczność zgłaszania instalacji antenowych
Czy trzeba? Od kiedy trzeba? Do kiedy trzeba?
Kontynuując wątek ochrony środowiska pragnę podzielić się z Wami spostrzeżeniami po lekturze ustawy „Prawo ochrony środowiska” z dnia 21 IV 2001 z późniejszymi zmianami. (tekst ujednolicony i obowiązujący można znaleźć na stronie http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20010620627).

Dokument jest sporych rozmiarów (177 stron) i oczywiście tylko niewielkie fragmenty dotyczą zagadnień nas interesujących, ale są tam obowiązki wychodzące poza tzw. „problem zgłaszania instalacji”.

Zacznijmy od wyjaśnień kilku pojęć używanych w ustawie:
W art3. znajdujemy wyjaśnienie:
„Ilekroć w ustawie jest mowa o:
(…)
6) instalacji – rozumie się przez to:
a) stacjonarne urządzenie techniczne,
b) zespół stacjonarnych urządzeń technicznych powiązanych technologicznie, do których tytułem prawnym dysponuje ten sam podmiot i położonych na terenie jednego zakładu,
c) budowle niebędące urządzeniami technicznymi ani ich zespołami, których eksploatacja może spowodować emisję;”
(…)
31) prowadzącym instalację – rozumie się przez to podmiot uprawniony na podstawie określonego tytułu prawnego do władania instalacją w celu jej eksploatacji zgodnie z wymaganiami ochrony środowiska, na zasadach wskazanych w ustawie;
(…)
41) tytule prawnym – rozumie się przez to prawo własności, użytkowanie wieczyste, trwały zarząd, ograniczone prawo rzeczowe albo stosunek zobowiązaniowy;
42) urządzeniu – rozumie się przez to niestacjonarne urządzenie techniczne, w tym środki transportu;
42a) użytkowniku urządzenia – rozumie się przez to podmiot uprawniony na podstawie określonego tytułu prawnego do władania urządzeniem w celu jego eksploatacji zgodnie z wymaganiami ochrony środowiska, na zasadach wskazanych w ustawie;"

Rozszerzmy zatem punkt 6a) o wyjaśnienie z punkty 42:
Zatem instalacja to:
„stacjonarne niestacjonarne urządzenie techniczne, w tym środki transportu”
To jest właśnie przykład „dobrze i jasno napisanego prawa !” Gratulujemy naszym posłom logiki.
Idźmy dalej.

Jak już poprzednio pisałem „pozwolenie” zastąpiono obecnie zgłoszeniem – mówi o tym:
Art. 152.
1. Instalacja, z której emisja nie wymaga pozwolenia, mogąca negatywnie oddziaływać na środowisko, podlega zgłoszeniu organowi ochrony środowiska, z zastrzeżeniem ust. 8.

Instalację należy zgłosić przed jej uruchomieniem (patrz poniżej - pkt. 3), a jeśli już działa w momencie wejścia prawa w życie – w okresie 6 miesięcy (pkt. 5).
Nie możemy jednak zacząć nadawania - trzeba czekać 30 dni, bo tyle urząd ma na wniesienie sprzeciwu. I jak nie wniesie to lecimy w eter !
A jak coś zmieni się (np. zmienimy anteny i zmieni się wielkość emisji) to też musimy to zgłosić w terminie 14 dni (patrz: pkt 6 i 7).

Art. 152.
2. Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać:
1) oznaczenie prowadzącego instalację, jego adres zamieszkania lub siedziby;
2) adres zakładu, na którego terenie prowadzona jest eksploatacja instalacji;
(…)
4) czas funkcjonowania instalacji (dni tygodnia i godziny);
5) wielkość i rodzaj emisji;
6) opis stosowanych metod ograniczania wielkości emisji;
7) informację, czy stopień ograniczania wielkości emisji jest zgodny z obowiązującymi przepisami;
8) wykaz źródeł emisji, instalacji, środków technicznych mających na celu zapobieganie lub ograniczanie emisji oraz listę substancji podlegających obowiązkowi sporządzenia raportu, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. Nr 130, poz. 1070).
2a. Do informacji przekazywanych w wykazie, o którym mowa w ust. 2 pkt 8, mają zastosowanie przepisy wydane na podstawie art. 221 ust. 1a.
3. Prowadzący instalację, o której mowa w ust. 1, jest obowiązany do dokonania zgłoszenia przed rozpoczęciem jej eksploatacji, z zastrzeżeniem ust. 5.
4. Do rozpoczęcia eksploatacji instalacji można przystąpić, jeżeli organ właściwy do przyjęcia zgłoszenia w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia nie wniesie sprzeciwu w drodze decyzji.
5. Instalację, o której mowa w ust. 1, objętą obowiązkiem zgłoszenia w okresie, gdy jest już ona eksploatowana, prowadzący ją jest obowiązany zgłosić w terminie 6 miesięcy od dnia, w którym została ona objęta tym obowiązkiem.
6. Prowadzący instalację, o której mowa w ust. 1, jest obowiązany przedłożyć organowi właściwemu do przyjęcia zgłoszenia informacje o:
1) rezygnacji z rozpoczęcia albo zakończenia eksploatacji instalacji;
2) zmianie danych, o których mowa w ust. 2 pkt 2–6.
7. Zgłoszenia, o którym mowa w ust. 6, należy dokonać w terminie 14 dni od dnia rezygnacji z podjęcia działalności albo zaprzestania działalności lub zmiany danych, o których mowa w ust. 2 pkt 2–6.
7a. Informacje zawarte w zgłoszeniu, o którym mowa w ust. 1 i 6, prowadzący instalację, objętą obowiązkiem zgłoszenia z uwagi na wytwarzanie pól elektromagnetycznych, przedkłada także państwowemu wojewódzkiemu inspektorowi sanitarnemu.
(…)
9. Minister właściwy do spraw środowiska może określić, w drodze rozporządzenia, szczegółowe wymagania dotyczące zakresu danych ujętych w zgłoszeniu, o których mowa w ust. 2, oraz wzór formularza tego zgłoszenia, dla wybranych rodzajów instalacji, uwzględniając znaczenie tych danych dla określenia ewentualnego negatywnego oddziaływania instalacji na środowisko.”


Musimy być także świadomi, że natężenie pola, poza terenem do którego mamy tytuł prawny, nie powinna przekraczać norm.

Art. 144.
1. Eksploatacja instalacji nie powinna powodować przekroczenia standardów jakości środowiska.
2. Eksploatacja instalacji powodująca wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, emisję hałasu oraz wytwarzanie pól elektromagnetycznych nie powinna, z zastrzeżeniem ust. 3, powodować przekroczenia standardów jakości środowiska poza terenem, do którego prowadzący instalację ma tytuł prawny.

I znów mamy obszar dowolności w interpretacji prawa: „nie powinna”, ale jednak może ? Tu jest „pole bitwy” z ewentualnymi przeciwnikami krótkofalowców, którzy mogą podnosić taki punkt chcąc komuś „zamknąć radio”, bo ów obszar z „tytułem prawnym” może być bardzo niewielki w blokowiskach i możemy „nie zmieścić się” w nim w granicach norm.

Ale to nie koniec „naszych obowiązków”, bo…trzeba prowadzić pomiary (art. 122a 1.) ! I to nie tylko przed uruchomieniem instalacji (art. 122a 1, 1)), ale także każdorazowo w przypadku zmiany warunków pracy…. (art. 122a 1, 2))

Art. 122a.
1. Prowadzący instalację oraz użytkownik urządzenia emitującego pola elektromagnetyczne, które są stacjami elektroenergetycznymi lub napowietrznymi liniami elektroenergetycznymi o napięciu znamionowym nie niższym niż 110 kV, lub instalacjami radiokomunikacyjnymi, radionawigacyjnymi lub radiolokacyjnymi, emitującymi pola elektromagnetyczne, których równoważna moc promieniowana izotropowo wynosi nie mniej niż 15 W, emitującymi pola elektromagnetyczne o częstotliwościach od 30 kHz do 300 GHz, są obowiązani do wykonania pomiarów poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku:
1) bezpośrednio po rozpoczęciu użytkowania instalacji lub urządzenia;
2) każdorazowo w przypadku zmiany warunków pracy instalacji lub urządzenia, w tym zmiany spowodowanej zmianami w wyposażeniu instalacji lub urządzenia, o ile zmiany te mogą mieć wpływ na zmianę poziomów pól elektromagnetycznych, których źródłem jest instalacja lub urządzenie.
2. Wyniki pomiarów, o których mowa w ust. 1, przekazuje się wojewódzkiemu inspektorowi
ochrony środowiska i państwowemu wojewódzkiemu inspektorowi sanitarnemu.

Art. 147.
1. Prowadzący instalację oraz użytkownik urządzenia są obowiązani do okresowych pomiarów wielkości emisji i pomiarów ilości pobieranej wody.

Ale tutaj potraktowano nas „łagodniej” niż innych „prowadzących instalację”, bo nie musimy dokonywać pomiarów przez „akredytowane laboratorium” ! Co za ulga !!!

Art. 147a.
1. Prowadzący instalację oraz użytkownik urządzenia są obowiązani zapewnić wykonanie pomiarów wielkości emisji lub innych warunków korzystania ze środowiska przez:
1) akredytowane laboratorium w rozumieniu ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2087, z późn. zm.10))
1a. Prowadzący instalację oraz użytkownik urządzenia, posiadający certyfikat systemu zarządzania jakością, mogą wykonywać pomiary wielkości emisji lub innych warunków korzystania ze środowiska, do których wykonywania są obowiązani, we własnym laboratorium, pod warunkiem że laboratorium to jest również objęte systemem zarządzania jakością.
1b. Przepisów ust. 1 i 1a nie stosuje się do wykonywania pomiarów:
(...)
2) wielkości emisji, do których jest obowiązana służba radiokomunikacyjna amatorska w rozumieniu art. 2 pkt 37 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.12)).

A wyniki trzeba przedstawić organom…..

Art. 149.
1. Wyniki pomiarów, o których mowa w art. 147 ust. 1, 2 i 4, prowadzący instalację i użytkownik urządzenia przedstawiają organowi ochrony środowiska oraz wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska, jeżeli pomiary te mają szczególne znaczenie ze względu na potrzebę zapewnienia systematycznej kontroli wielkości emisji lub innych warunków korzystania ze środowiska.

I przechowywać przez 5 lat.
Art. 147.
(…)
6. Prowadzący instalację oraz użytkownik urządzenia są obowiązani do ewidencjonowania wyników przeprowadzonych pomiarów oraz ich przechowywania przez 5 lat od zakończenia roku kalendarzowego, którego dotyczą.

No i na koniec kilka informacji, które też są „godne” zapoznania się z nimi:

Dział II
Odpowiedzialność karna

Art. 331.
Kto, będąc obowiązany na podstawie art. 76 ust. 4, nie informuje wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska o planowanym terminie oddania do użytkowania obiektu budowlanego, zespołu obiektów lub instalacji lub o terminie zakończenia rozruchu instalacji, podlega karze grzywny.
(…)
Art. 338a.
Kto, będąc obowiązany do wykonywania pomiarów pól elektromagnetycznych w środowisku, na podstawie art. 122a, nie wykonuje tych pomiarów, podlega karze aresztu albo ograniczenia wolności albo karze grzywny.
(…)
Art. 340.
1. Kto, będąc obowiązany na podstawie:
1) art. 147 ust. 1 – do prowadzenia okresowych pomiarów wielkości emisji,
2) art. 147 ust. 2 – do prowadzenia ciągłych pomiarów wielkości emisji,
3) art. 147 ust. 4 – do prowadzenia wstępnych pomiarów wielkości emisji z instalacji
nowo zbudowanej lub zmienionej w sposób istotny, nie wykonuje tych obowiązków lub nie przechowuje wyników pomiarów w wymaganym okresie, podlega karze grzywny.
(…)
Art. 342.
1. Kto, będąc obowiązany na podstawie art. 152 do zgłoszenia informacji dotyczących eksploatacji instalacji, nie spełnia tych obowiązków lub eksploatuje instalację niezgodnie ze złożoną informacją, podlega karze grzywny.
2. Tej samej karze podlega, kto eksploatuje instalację pomimo wniesienia sprzeciwu, o którym mowa w art. 152 ust. 4, albo rozpoczyna eksploatację instalacji przed upływem terminu do wniesienia sprzeciwu.

Art. 367.
1. W razie:
(…)
2) naruszania przez podmiot korzystający ze środowiska warunków decyzji określającej wymagania dotyczące funkcjonowania instalacji wymagającej zgłoszenia,
3) niezgłoszenia instalacji przez podmiot korzystający ze środowiska lub eksploatacji instalacji niezgodnie z informacją zawartą w zgłoszeniu wojewódzki inspektor ochrony środowiska może wstrzymać, w drodze decyzji, użytkowanie instalacji.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, wojewódzki inspektor ochrony środowiska może na wniosek prowadzącego instalację, w drodze decyzji, ustalić termin usunięcia naruszenia.
3. W razie nieusunięcia naruszenia w wyznaczonym terminie wojewódzki inspektor ochrony środowiska wstrzyma, w drodze decyzji, użytkowanie instalacji.
(…)

Jak więc widać ustawa wymaga od nas znacznie więcej niż tylko dokonywania jednorazowego zgłoszenia, ale także raportowania każdej zmiany i co, jest moim zdaniem praktycznie niewykonalne w naszych warunkach – dokonywania pomiarów. I przypominam ta ustawa jest już obowiązująca, a tak dyskutowane rozporządzenie, które jeszcze nie weszło w życie ustala tylko format danych do zgłoszenia. A co z owymi pomiarami, za niewykonywanie których można nawet stracić wolność ? Ktoś zna jakąś wykładnie w tym zakresie ?
Pozdrawiam,
Paweł SP7XFT


  PRZEJDŹ NA FORUM