Z życia PZK.

Zupełnie przypadkowo otrzymałem dokument, rzekomo rozesłany do wszystkich Oddziałów PZK. Ponieważ autorzy tego dokumentu działają – jak sami piszą – w interesie nas, szarych członków PZK, płacących coraz wyższe składki, zarówno do PZK, jak i nie wiadomo, dlaczego, drugi raz w Oddziałach (zdaje się nie wszystkich), to każdy członek PZK powinien znaleźć chwilę, by przynajmniej przeczytać sobie te pytania.

Nie wiadomo, czy odpowiedzi zostaną kiedykolwiek udzielone.
Takiego zwyczaju w obecnym PZK nie ma.
Klakierzy prezesa, sekretarza i pozostałych funkcyjnych odsyłają w takim przypadku
do rybnego lub warzywniaka, by tam pytać.

Ja też kilka lat temu zadałem pytania.
Po mojej interwencji, że brak odpowiedzi, jeden z uczestników „tajnego forum” napisał po kilku miesiącach do mnie,
że – jak, to – odpowiedź na moje pytania została udzielona na… „tajnym forum”.
Teraz też może się tak zdarzyć.

Poniższy tekst zachowuję w formie oryginalnej, takiej w jakiej do mnie dotarł.

Henryk SP9JPA


Szanowny Zarządzie Główny Polskiego Związku Krótkofalowców
oraz Koledzy i Koleżanki z Zarządów Oddziałów Terenowych PZK

Z niedowierzaniem przeczytaliśmy w OT37 raport z kontroli przeprowadzonej przez GKR PZK dotyczący gospodarowania funduszami PZK. Uważamy że wszyscy członkowie powinni się z nim zapoznać. Raport ten jest umieszczony na naszej PZK-owskiej stronie internetowej pod adresem
https://pzk.org.pl/download.php?action=get&id=2022
dodatkowo aby uniknąć wątpliwości umieszczamy ten raport w formie pdf w załączniku.

Po zapoznaniu się z raportem przeczytaliśmy możliwe wszystkie dyskusje kolegów krótkofalowców toczone na forach internetowych. Obraz prowadzenia działalności finansowej w naszej organizacji jest porażający. W związku z tymi faktami jesteśmy zmuszeni zadać pytania Zarządowi PZK w imieniu naszego POT 37, a myślimy, że pozostałe OT będą również zainteresowane odpowiedziami.

Zgodnie ze “Statutem PZK po XX NKZD 15.10.2011” Zarząd PZK pełni swoje funkcje społecznie i nieodpłatnie, a jedynym wynagrodzeniem jest satysfakcja z funkcjonowania naszej Organizacji prestiż i uznanie kolegów.

Dopiero “Statut PZK po XXIII NKZD 21.04.2018” wprowadził w par.5 pkt.3 możliwość aby "Członkowie Zarządu PZK i Zarządów OT mogli otrzymywać wynagrodzenie za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją." Aby takie funkcje pełnić każdy musi odpowiedzieć sobie najpierw na pytanie, czy dysponuje odpowiednią ilością czasu i funduszami. Tak, funduszami, bo wiemy (z własnego doświadczenia), że dla dobrego funkcjonowania OT37 trzeba było ponieść koszty. Nie tylko my jako Zarząd, ale pozostali koledzy z naszego Oddziału również wielokrotnie wspomagali finansowo nasz Oddział, czyli również PZK.

Po tym przydługim wstępie w punktach postaramy się przedstawić pytania na które chcielibyśmy uzyskać sensowne i wiarygodne odpowiedzi :

1. Jakie to ponad statutowe obowiązki musi wykonywać skarbnik PZK kolega Marek LS, za które pobierał w 2017 roku comiesięczne wynagrodzenia (w I kwartale 2018 zresztą też).
2. Ile wynosi sumaryczna kwota brutto przelana z konta PZK w 2017, na konto firmy prywatnej skarbnika Marka LS, oraz wynosi sumaryczna kwota brutto przelana na konto firm rodzinnie z nim związanych. Ile wynoszą te kwoty w 2018 roku.
3. Jakie dodatkowe obowiązki doszły w 2018 r. skarbnikowi, w wyniku których comiesięczne kwoty przelewane na konta j.w. zostały bardzo znacznie podniesione ?
4. Dlaczego dokumenty finansowe dostarczane do biura rachunkowego przez wysoko opłacanego skarbnika były często nawet nie opisane na odwrocie co do celowości wydatkowania i nie zaakceptowane przez tego skarbnika lub upoważnionych członków ZG ?
5. Dlaczego dokumenty finansowe za rok 2017 były dostarczane do biura rachunkowego z opóźnieniem wielomiesięcznym? Kiedy dokładnie (tj. po ilu dniach od zakupu) oryginalna faktura za słynny laptop została dostarczona do biura rachunkowego i jak została opisana ?
6. Dlaczego, przy szczupłości budżetu PZK, został zakupiony laptop za kwotę brutto 4700 zł, przez kolegę skarbnika i do czego jest obecnie wykorzystywany ?
Przecież można wykorzystywać istniejący komputer PZK lub sprzęt prywatny ?
7. Jak to możliwe, że zakup został dokonany przez skarbnika Marka LS a, zapłacono kartą płatniczą sekretarza Piotra JMR z wykorzystaniem jego PINu do karty płatniczej (czemu zresztą Piotr JMR - przez pewien czas zaprzeczał) ?
8. Dlaczego do końca lipca 2018 roku nie została dostarczona do biura księgowego oryginalna faktura na zakup tego laptopa ?
( Do czasu dostarczenia faktury do księgowości w ogóle nie istnieje informacja, że zakup laptopa został dokonany. Istnieje tylko zaksięgowana wypłata z karty na konto określonej firmy nie określająca na co wydano te pieniądze. Gdyby taka faktura nie została dostarczona nigdy, to nigdy, by nie było wiadomo, że laptop za pieniądze PZK został zakupiony).
9. Dlaczego dokument “Historia operacji na koncie ZG PZK” dostarczony do biura rachunkowego (dwukrotnie pobierany wydruk z banku) różnił się od dostarczonej do ZG i GKR ? W raporcie dla GKR i ZG był zmieniony tylko jeden zapis. Ten zapis dziwnym trafem dotyczył przelania na konto naszego skarbnika Marka LS nienależnej kwoty 1000 zł.
10. Jakie to ponad statutowe obowiązki musi wykonywać sekretarz PZK kolega JMR, za które pobierał w 2017 roku comiesięczne wynagrodzenia (w 2018 zresztą też) ?
11. Ile wynosi sumaryczna kwota brutto przelana z naszego konta PZK w 2017 na konto sekretarza PZK kolegi JMR? Ile wynosi ta kwota już w 2018 roku?
12. Jakie prace ponad statutowe wykonuje kolega JMR w godzinach wypisywanych mozolnie na arkuszach "Rejestr godzin realizacji zlecenia" ?
Tym bardziej jest to interesujące, że ilość godzin miesięcznie tam wypisywana wnosi przeciętnie od 80 do ponad 100 godzin i jest podstawą do rozliczeń.
13. Dlaczego dokumenty “Rozliczenia Delegacji” nie mają praktycznie nigdy wypełnionego pola "potwierdzenia pobytu służbowego", a pomimo to są rozliczane i wypłacane ?
14. Dlaczego przy szczupłości naszego budżetu rozliczane są delegacje służbowe wykonywane samochodami prywatnymi, zamiast środkami komunikacji ogólnej?
To przecież byłby nawet 3-4 krotnie mniejszy koszt dla PZK.
15. Ponieważ poruszane powyżej sprawy ciągną się latami, prosimy o udzielenie odpowiedzi na pytanie, jakie Z.G. podjął kroki, aby na przyszłość wyeliminować taką patologię w naszej organizacji .
Myślę, że rzetelna odpowiedź na te pytania pomoże nam i wielu innym koleżankom i kolegom w podjęciu decyzji o dalszej przynależności do naszej organizacji.

Jerzy SQ5JD V-ce prezes POT 37
Edward SP5L Przewodniczący OKR

statut 2018
https://pzk.org.pl/download/public/dokumenty_organizacyjne/Statut_PZK_po_XXIII_NKZD-2
1.04.2018/Statut-XXIII-NKZD-21.04.2018.pdf
statut 2011
https://pzk.org.pl/download/public/dokumenty_organizacyjne/Statut_PZK_po_XX_NKZD_15.
10.2011/Statut_po_XX_NKZD_15.10.2011.pdf

jest taki ciekawy dokument na stronie PZK w Download: Materiały organizacyjne PZK – Regulaminy wewnętrzne PZK "Zasady polityki rachunkowości PZK" z 2013-04-26
https://pzk.org.pl/download.php?action=get&id=1038
na stronie 41 w załącznik 3 "Instrukcja gospodarowania środkami trwałymi"

" 1. Pracownik marytorycznie odpowiedzialny za zakup ... środka trwałego obowiązany jest przedstawić jego przeznaczenie oraz datę przyjęcia do użytkowania pracownikowi księgowości do spraw ewidencji środków trwałych tak, aby ten mógł prawidłowo wystawić dokument przyjęcia środka trwałego do użytkowania OT. Pracownik księgowości podpisuje dokument OT jako sporządzający, natomiast pracownik odpowidzialny za zakup środka trwałego zatwierdza ten dokument swoim podpisem. Ponadto konieczne jest umieszczenie podpisu osoby odpowiedzialnej za ten składnik aktywów w trakcie jego użytkowania."
a jeszcze ciekawszy jest pkt 3. mówiący że zakupy powyżej 3500 zł muszą być ewidenjonowane jako środki trwałe.



  PRZEJDŹ NA FORUM