LDG AT100Pro2 a dipol Diamond W-735 na 3.5MHz
    SO5AD pisze:



    ...Dla 3.7MHz symulowana impedancja wynosi: 90+j1600 i swr=580... Dalej nie rozstrzygnięte czy to się mieści w zakresie impedancji dopasowania deklarowanej dla LDG AT-100Pro2 od 6Ω,, do 1000Ω,,
    ponieważ nie wiem jak ostatecznie interpretować 90+j1600



Przepraszam, że się wcinam, SP7IVO poświęcił sporo czasu dla Ciebie i zrobił co najważniejsze.
Spróbuję odnieśc się do wyników, choć może będzie znowu "nie na temat".

Impedancja Z = 90+1600om oznacza, że antena ma imedancję zespoloną której składowa czynna wynosi 90om i bierną 1600om o charakterze indukcyjnym (co oznacza, że antena jest za długa).

Moduł tej impedancji , czyli tę wielkość na którą powołuje się instrukcja - wyznacza się z =>prawa Pitagorasa

|Z|=sqrt(R^2 + X^2) = sqrt(90^2 + 1600^2)

Nawet bez obliczeń widać, że |Z| przekracza wartość dopuszczalną dla tej skrzynki.

Ale nawet gdyby Z mieściłoby się w "dopuszczalnych" granicach to i tak dostrajanie tej anteny tą skrzynką byłoby ryzykowne.
Dlaczego: ta skrzynka pracuje w układzie L w odróżnieniu od skrzynki MFJ-ta która ma układ typu T.
Taka konfiguracja (L) w skrajnych, taki jak Twój przypadkach wymaga do dopasowania bardzo niekorzystnego stosunku LC (małe C - duże L) powodującego, że dobroć obwodu dopasowującego będzie wysoka chociaż powinna być możliwie niska. Konsekwencją takiego stanu są bardzo duże straty mocy w skrzynce które mogą dochodzić do kilkudziesięciu procentmocy doprowadzonej z nadajnika. Ta moc wydziela się głównie w rdzeniach cewek rozgrzewając rdzeń z ew. konsekwencją jego przegrzania.
Są jeszcze inne niekorzystne zjawiska których nie ma sensu tu opisywać.
W odróżnieniu od niej skrzynka MFJ-ta może w tak skrajnych okolicznościach jako tako dopasowywać antenę, chociaż sprawność jej może byc jeszce niższa niż skrzynki w układzie L. Nawiasem mówiąc, miałem w rękach tę skrzynkę, rozbierałem ją i naprawiałem. Nie jest to urządzenie które bym użył do swojej anteny, ale to już zupełnie inna historia.
___________
R.


  PRZEJDŹ NA FORUM