Nowe PMR 446
    SQ5KLN pisze:

      sq5glu pisze:

      Zgadza się, chyba wciąż obowiązuje zgodność z ETSI EN..
      Także - żaden z powyższego legalny PMR. Taki sam, jaki z UV-5R etc.


    Odpowiednie ETSI to wszystkie urządzenia tego typu muszą spełniać (CB-radia też), chodzi mi o "urządzenia radiowe klasy 1" (https://archiwum.uke.gov.pl/urzadzenia-klasy-1-15496 dokładniej punkt 51) wobec których państwa UE nie stosują ograniczeń w zakresie wprowadzania ich do obrotu ale... to musi być typowe urządzenie PMR446 (i jako takie wprowadzane do obrotu), wszelkie inne "multistandard możliwe do zaprogramowania przez użytkownika do pracy PMR446" muszą dostać stosowne "kwity" przy wprowadzaniu do obrotu handlowego bo nie łapią się w kategorię urządzeń radiowych klasy 1 (chyba że pracują w licencjonowanej sieci PMR czyli jako urządzenia 09b wg powyższego zestawienia, ale tutaj jak rozumiem mówimy o pracy PMR bez licencji).

    edit Swoją drogą PMR446 nie mają limitu 0,5W tylko 0,5W erp (czyli po uwzględnieniu gainu anteny) więc nawet jak radio ma 0,5W i zintegrowaną antenę, to jeszcze nie oznacza że mieści się w normach bardzo szczęśliwy



Czyli pewnie, gdyby jakiś importer miał ochotę, to mógłby zamówić paletę tegoż z zaprogramowanymi kanałami na odp. częstotliwości i z mocą na low, antena tu ma raczej gain ujemny więc obstawiam, że dałoby się spełnić warunek i je legalnie wprowadzić do obrotu jako PMR. Biorąc pod uwagę, że w modelu 888 baofeng podaje moc "do 5 W" a jest pewnie z 2W, to tu też bym jakichś ogromnych mocy nie oczekiwał oczko
Choćby wspomniane wyżej pmr'ki motoroli również sprzętowo mogą więcej - na Europę są programowane do spełniania wymagań pmr, na kontynent amerykański są odpowiedniki ustawione do frs.
Oczywiście import prywatny z aliexpress nie wchodzi w grę.



  PRZEJDŹ NA FORUM