President Himalaya WB Antena CB+ KF |
SP5MET pisze: Masz racje Włodku, faktycznie czasem, szczególnie w tych droższych antenach CB (samochodowych) konstrukcja dopasowania wskazuje na wydłużenie do rezonansu na 3/4. Pytanie do ciebie jako fachowca czy to warte zachodu i jaki to ma sens bo w przypadku dachu samochodu podejrzewam że elewacja wiele się nie zmieni. Może skuteczność promieniowania takiej anteny jest większa. Gdybam bo symulacji nie robiłem ale chyba warto by coś naskrobać w symulatorze. Pozdrawiam! Może i niewiele, ale elewacja się zmieni. Antena 1/4 ma maksymalny prąd promiennika przy podstawie anteny i jest bardziej wrażliwa na sposób i miejsce zamocowania (przeciwwaga). Antena 5/8 ma podniesiony maksymalny prąd w promienniku i w związku z tym potrzebuje dużo krótszej przeciwwagi. W takich samych warunkach zamontowania na pojeździe, antena 5/8 będzie miała niższą elewację niż 1/4, minimalnie - ze względu na duże skrócenie - ale zawsze. Antena 1/4 jest anteną rozwartą, a prawidłowo skonstruowana 5/8 jest anteną zwartą (dopasowanie autotransformatorowe) - z tego powodu antena 1/4 będzie bardziej podatna na zakłócenia od statyki. Z praktyki wynika, że antena 1/4 zachowuje się trochę lepiej w gęstej zabudowie (łączność z odbicia), a antena 5/8 w rzadszej zabudowie i terenie otwartym. Żeby pozbyć się zakłóceń od statyki w antenie 1/4 - można ją zewrzeć u podstawy małym dławikiem lub ewentualnie rezystorem - powiedzmy około 2kOhm. Włodek, SP5MAD. |