President Himalaya WB
Antena CB+ KF
    SP5MET pisze:

    Masz racje Włodku, faktycznie czasem, szczególnie w tych droższych antenach CB (samochodowych) konstrukcja dopasowania wskazuje na wydłużenie do rezonansu na 3/4. Pytanie do ciebie jako fachowca czy to warte zachodu i jaki to ma sens bo w przypadku dachu samochodu podejrzewam że elewacja wiele się nie zmieni. Może skuteczność promieniowania takiej anteny jest większa. Gdybam bo symulacji nie robiłem ale chyba warto by coś naskrobać w symulatorze.
    Pozdrawiam!



Może i niewiele, ale elewacja się zmieni.

Antena 1/4 ma maksymalny prąd promiennika przy podstawie anteny i jest bardziej wrażliwa na sposób i miejsce zamocowania (przeciwwaga).
Antena 5/8 ma podniesiony maksymalny prąd w promienniku i w związku z tym potrzebuje dużo krótszej przeciwwagi.

W takich samych warunkach zamontowania na pojeździe, antena 5/8 będzie miała niższą elewację niż 1/4, minimalnie - ze względu na duże skrócenie - ale zawsze.

Antena 1/4 jest anteną rozwartą, a prawidłowo skonstruowana 5/8 jest anteną zwartą (dopasowanie autotransformatorowe) - z tego powodu antena 1/4 będzie bardziej podatna na zakłócenia od statyki.

Z praktyki wynika, że antena 1/4 zachowuje się trochę lepiej w gęstej zabudowie (łączność z odbicia), a antena 5/8 w rzadszej zabudowie i terenie otwartym.

Żeby pozbyć się zakłóceń od statyki w antenie 1/4 - można ją zewrzeć u podstawy małym dławikiem lub ewentualnie rezystorem - powiedzmy około 2kOhm.

Włodek, SP5MAD.






  PRZEJDŹ NA FORUM