Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska
Dionizy SP6IEQ na forum PZK zamiescil ogolna propozycje przykladowej wiadomosci do MOŚ, jesli ktos nie czuje sie na silach aby napisac cos od siebie moze skorzystac z ponizszego wzoru.


Dionizy SP6IEQ napisal:
Zgodnie z obietnica przesyłam treść mojego głosu w sprawie przesłany już do MOŚ.
Własny protest należy przesłac na adres :
anna.rybak@mos.gov.pl lub Magdalena.Sobiech@mos.gov.pl



MINISTER ŚRODOWISKA
Warszawa

dnia, 26 marca 2009


Dotyczy : konsultacji społecznych nad projektami aktów prawnych.


Jako mieszkaniec tego kraju, w pełni przekonany, co do prawidłowości zasady równości podmiotów wobec prawa a zarazem amator-krótkofalowiec po zapoznaniu się na stronie internetowej z treścią projektów Rozporządzeń :

1. Rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia.
2. Rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie wymagań dotyczących zgłoszenia instalacji wytwarzających pola elektromagnetyczne


pragnę wyrazić swoją dezaprobatę i zaniepokojenie z uwagi na ich treść.


W pełni akceptuję sytuację, że jako amator-krótkofalowiec wykorzystujący urządzenie nadawcze w swojej działalności stanowię jedno z wielu źródeł emisji pola elektromagnetycznego a zatem, muszę podlegać odpowiedniej ocenie i kontroli.

Sposób dokonywania oceny i kontroli powinien być jednak w pełni adekwatny do :
1. rzeczywistych warunków i w pełni odzwierciedlać charakter mojej pracy.
2. możliwości dokonywania takiej oceny przez osoby prywatne uwzględniając ich zdolności personalne i finansowe,

Nie stosowanie się do tych zasad lub pozostawiając szeroki zakres interpretacji tworzymy prawo nie spójne, martwe i pozwalające na jego indywidualne interpretacje. Nie sądzę, aby celem tworzenia prawa była właśnie taka zasada.

W projekcie Rozporządzenia w sprawie wymagań dotyczących zgłoszenia instalacji wytwarzających pola elektromagnetyczne działalność amatorska została w pełni zrównania z działalnością komercyjną.

Moim zdaniem, takie zrównanie jest absolutnie nie do przyjęcia z bardzo wielu względów ale jednym z istotniejszych jest, że skutki tych działalności są całkowicie odmienne.

Jednym z głównych parametrów wskazujących na zasadniczą różnicę jest czas pracy stacji. Stacje komercyjne pracujące w systemie pracy ciągłej, emitują pole elektromagnetyczne w zasadzie prawie 24 godziny na dobę. Moja stacja pracuje wyłącznie w okresie, kiedy mam na to ochotę i czas. Zatem posługując się prostą matematyką i standardową ilością czasu pracy mojej stacji ( ok. 1-10 łączności dziennie, czas jednej łączności od 10 do 20 sek. !!! ) łatwo stwierdzić, że współczynnik wykorzystania czasu doby na emisję pola elektromagnetycznego, dla mojej stacji wynosi średnio około 0,001% przy 100% dla stacji komercyjnej. Współczynnik ten w praktyce jest w ogromnej większości stacji amatorskich jeszcze zdecydowanie mniejszy.

Zatem, skutek oddziaływania pola EM wytworzonego przez stację amatorską na środowisko, a głównie ludzi, uwzględniając tylko ten jeden aspekt wskazuje, że jest on całkowicie pomijalny. Takie właśnie stanowisko jest przedstawiane przez środowisko naukowe.

Można jeszcze zwrócić uwagę na inne aspekty takie jak rodzaj modulacji czy charakter pracy, które dodatkowo pomniejszają wyżej określony wskaźnik i wskazują na pomijalne skutki pracy stacji amatorskiej.

Przedstawione projekty Rozporządzeń wyłączają stacje laboratoryjne. Stacje amatorskie są właśnie stacjami eksperymentalnymi. Wynika to z podstawowego założenia ich charakteru pracy, ciągłych prowadzonych eksperymentów poprzez zmiany systemów antenowych i ich wyposażenia w granicach uzyskanych pozwoleń.

Zatem, nie jest wyobrażalne dokonywanie przez każdego krótkofalowca zgłoszeń przy każdej zmianie czy korekcie położenia anteny w ilości kilku czy kilkunastu razy w roku. W skali kraju może to dać liczbę kilkudziesięciu lub kilkuset tysięcy zgłoszeń w roku. Oczywiście przy założeniu pełnego przestrzegania prawa przez krótkofalowców. A oto przecież wszystkim chodzi.

W ten sposób zostanie wprowadzony potężny bałagan organizacyjny, nie do uporządkowania przez organy administracyjne.

Równocześnie w innych krajach wypracowano przez wiele lat uzasadnione procedury w tym zakresie, które funkcjonują i są w pełni respektowane przez ruch amatorski. Przykładem może być Japonia gdzie w samym tylko mieście Tokio funkcjonuje 3-4 razy więcej stacji amatorskich niż w całej Polsce ze wszystkimi tego skutkami oraz w USA gdzie 2 miliony krótkofalowców emituje pole elektromagnetyczne.

Mając możliwość zapoznania się z procedurami, jakie funkcjonują w innych krajach muszę stwierdzić, że daleko one odbiegają od obowiązujących w naszym i włączając w to aktualne projekty Rozporządzeń.

Proponuję zatem, ponowne przeanalizowanie treści Rozporządzeń i dostosowanie ich do rzeczywistych warunków, w pełni odzwierciedlających skutki prowadzonych działalności oraz dostosowanie wymagań adekwatnie do poziomu skutków. Sądzę, że można stworzyć prawo, które nie będzie faworyzować czy dyskryminować jakikolwiek podmiot, ale w rzeczowy sposób będzie go oceniać.

Proponuję aby w projekcie Rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia wprowadzić modyfikację zapisu.
Proponuję brzmienie § 2 w ust. 3 :
rPrzepisu ust. 2 pkt 2 nie stosuje się do instalacji laboratoryjnych oraz instalacji pracujących na podstawie pozwoleń dla służby radiokomunikacji amatorskiejr1;.

Wiem, że nasz Związek prowadzi prace w tym zakresie i jest gotów współpracować przy opracowaniu procedury, która pozwoliłaby nawet tak małą w skutkach stację amatorską w prosty sposób oceniać a zatem wcale jej nie faworyzować i oceniać w sposób rzetelny na tle innych podmiotów.

Licząc na zrozumienie mojego głosu
Z poważaniem

Dionizy Studziński
Dow. osobisty nr r30;r30;r30;r30;..


  PRZEJDŹ NA FORUM