Umowa RF Poland |
Po tym co przeczytałem: - ankieta, aplikacje, informatyzacja = niepewność - brak strony / brak backupu = problem proponowałbym całkowite rozdzielenie funkcji publicznej witryny/witryn PZK od rozwiązań iście extranetowych. To pierwsze nie wymaga definiowania userów api i integracji z systemami w backendzie ("wewnętrznymi") zatem da się stosunkowo prosto zrealizować całkowicie jako usługa zewnętrzna wirtualna i nie powinno to kosztować drogo. Trzeba tylko powołać zespół redaktorów odpowiedzialnych i dać im konta w CMS'ie. Nadzór nad ich pracą powinna sprawować osoba z prezydium związku odpowiedzialna za komunikację zewnętrzną. Organizacyjny informatyk powinien tylko kontrolować umowę SLA z dostawcą i realizować backup własny oraz drobne modyfikacje konfiguracji technicznej (o ile są możliwe i niezbędne). Scenariusz powinien być następujący: 1. Weryfikacja praw do domeny "pzk.org.pl" opłaty u rejestratora i ewentualny transfer domeny do nowego rejestratora. 2. Hasła do panelu u rejestratora powinny być znane wyłącznie przedstawicielowi prezydium odpowiedzialnemu za IT (zdeponowane w bezpiecznym miejscu) 3. Wybór serwerów DNS i kontrola nad wpisami w DNS oraz właściwa definicja serwerów DNS w panelu u rejestratora. To zależy bo możemy korzystać z DNS u rejestratora (może kosztować) lub z serwerów DNS u dostawcy usług lub wręcz posiadać własne serwery DNS. Zarządzenie DNS można powierzyć zaufanemu administratorowi IT (najlepiej ktoś z określoną organizacyjnie odpowiedzialnością) 4. kolejne usługi w oparciu o zdefiniowane delegacje w domenie można już powierzać tam gdzie nam wygodnie. Pamiętajmy ze tylko władza nad DNS'em pozwoli nam zareagować natychmiast w przypadku jakiegokolwiek problemu. Stąd potrzeba deponowania hasła do panelu u rejestratora (gdzie definiujemy DNS'y dla domeny pzk.org.pl) oraz hasła do serwera primary DNS gdzie wskazujemy delagację subdomen/usług na konkretne serwery. 5. Wybór usługodawcy dla serwera pocztowego i strony www (nie musi być to ten sam serwer / dostawca) 6. Jeśli zakładamy w przyszłości spora promocję to serwer www nie powinien mieć limitu transferu (bo nie będziemy mieli żadnego wpływu na generowany ruch) - na szczęście są oferty na strony wirtualne bez limitu. Może być co prawda ograniczenie wielkości ale da się nad tym zapanować. 7. co do poczty to ona już należy do usług wewnętrznych i w zależności od wytycznych może być dostępna tylko dla organów związku lub ograniczonej liczby osób - nawet jeśli wszystkich członków - to tu już z transferem / wielkością skrzynek może być pewien problem i trzeba to dobrze oszacować/przemyśleć. Poczta jest raczej usługą "wysokiej dostępności" więc najlepiej by korzystać z zaufanego dostawcy. drugi obszar informatyzacji to wszystkie usługi wewnętrzne - tu się nie wypowiadam bo o nich niewiele wiem poza tym co napisano tu na forum. Z uwagi na "zamknięty krąg odbiorców" usługi nie są zapewne tak krytyczne - o ile posiadamy dzienny backup to krótkotrwały brak dostępu zapewne nie stanowi większej przeszkody w pracy Związku. Dlatego myślę że można rozdzielić utrzymanie publicznej witryny PZK od utrzymania poczty (o ile na innych zasobach) oraz systemów wewnętrznych (osec, forum zamknięte, komunikacja wewnętrzna, repozytorium dokumentów itp) zastanawia mnie jeszcze to 8 TB na "cyfrowe archiwum" bo jeśli są to materiały publiczne a wielkość wskazuje pewnie na treści multimedialne to może warto jako alternatywę rozpoznać możliwość darmowej lub w miarę taniej publikacji tych treści w dostępnych serwisach (vimeo, youtube itp.) budowa własnego rozwiązania dostępnego online przy takiej ilości danych nie będzie chyba optymalna. |