Pytanie do 'Ludzi Morza' |
EI2KK pisze: 1. Art 5 (czy inny, chyba Kodeks Morski?) pozwala odsunac Kapitana od wladzy/pozbawic funkcji na morzu? jesli tak to jaki tryb (w skrocie) 2. Czy na Grand Banks / Georges Bank duze statki (jak duze?) przeczekuja sztormy na kotwicy (do jakiej sily sztormu jesli prawda)? 3. W przypadku popelnienia przestepstwa na wodach miedzynarodowych, prawo ktorego kraju ma zasotsowanie - kraju armatora, kraju przestepcy, kraju gdzie zarejestrowany jest statek, czy kraju pierwszego portu do ktorego zawinie i zostanie zgloszone przestepstwo? 4. Poziom trzeci kodu ISPS (zakladajac ze ten kod to nie fikcja) - czy dostep na mostek zostaje zablokowany z zewnatrz bez wzgledu na to kto chcialby sie tam dostac? 5. Czy pomieszczenie radiowe zwykle jest odizolowane od mostka jako osobne pomieszczenie dostepne tylko z mostka, czy calkiem dowolnie i zalezy od statku? Dowództwo na statku jest jednoosobowe. Kapitan lub wyznaczony jego zastępca np. C/M jest przełożonym całej załogi. ad 1. Kapitana funkcji dowództwa na morzu może pozbawić tylko choroba(psychiczna również). Inne metody nie są praktykowane, ja o takich nie słyszałem. ad 2. Niezależnie od akwenu statki które znalazły się w sztormie sztormują tz redukują szybkość i zmieniają kurs tak żeby zapewnić bezpieczeństwo załodze, pasażerom, ładunkowi i statkowi. Postój na kotwicy w czasie sztormu może skończyć się tragicznie dla wszystkich wyżej wymienionych, np. przez dryfowanie lub zerwanie łańcucha. ad 3. na statku na wodach międzynarodowych obowiązuje prawo państwa bandery. W tym pytaniu poruszyłeś totalnie sprzeczne sytuacje. ad 4.Co do kodu to nie mam wiedzy. Na mostku są dwie pary drzwi wodoszczelnych(stalowych) z każdej burty po jednej, nie stanowią one przeszkody dla np. piratów lub tylko pozorną. Ewentualna blokada może być ale od wewnątrz. ad 5.Na statkach na których pracowałem(polska flota jak i obca)pomieszczenie radiostacji było dostępne z mostku, z klatki schodowej. Bywały również statki które miały dostęp do radio kabiny z zewnątrz tj z pokładu. Zależy od zamówienia armatora i budowy danego statku. ______________ Greg SP2LIG |