Źródło zasilania qrp w terenie
Z pełnym szacunkiem dla kolegów, ale pozwolę sobie zwrócić uwagę, że pytanie dotyczyło X1M, a my co chwila zapędzamy się w porównania z FT-817.
FT-817 doskonale pracuje przy 9,6V i wystarczą mu akumulatory LiPo 3S, a z tego co pisze Michał do X1M jest potrzebny 4S. Czyli jesteśmy w zupełnie innym punkcie.

Nie znam X1M, ale wiem, że np KX3 spokojnie pracuje na 10,7 V, chociaż oczywiście na mniejszej mocy.
Natomiast przejrzałem manual do X1M (oczywiście nie wiem na ile jest wiarygodny) i jest tam napisane:

Operating Voltage: 9,6 - 14,5 VDC
Operating Current: 0,35 - 1,2 A


W związku z tym pytanie następujące do Michała.
Czy mierzyłeś prąd osobiście czy opierałeś się na jakichś danych?
Jeżeli pomierzyłeś to oczywiście Twój pomiar jest wiarygodniejszy niż dane z manuala, chociaż należałoby się zastanowić skąd taka różnica.
Do FT-817 powstały całe opracowania pt "co zrobić, żeby ograniczyć zużycie prądu (zupełnie jak w kluczowych scenach filmu "Apollo 13" wesoły ).
X1M pewnie jeszcze nikt jeszcze nie rozpracowywał w ten sposób.

Gdyby jednak się okazało, że bierze on mniej niż 1,5A to spokojnie zastosowałbym żelowy akumulator 12/7,2 lub 12V/9 Ah. Przynajmniej na poczatku.
Waży 2,5 kg? A waży, to prawda. Ale kosztuje zaledwie 67-75 zł.
Poza tym jest jeszcze jedna zaleta. Jeżeli któregoś dnia Michałowi przyjdzie pomysł polecieć na Majorkę wesoły z radiem to akumulator żelowy spokojnie zabierze w bagażu, a LiPo zgodnie z dyrektywą IATA raczej nie.
A potem można spokojnie zbierać kasę na lżejszy i znacznie pojemniejszy akumulator LiPo.


  PRZEJDŹ NA FORUM