Yaesu FTM-100DR - nowość od Yaesu
    SP5PY pisze:

      SP5QIR pisze:


      Tak to właśnie wygląda, albo APRS albo pogadanie wesoły


    Heh, a szkoda... bo jeśli to tak wygląda, to wyleczyłem się z zakupu. :/


Tomek nie jest tak tragicznie. Po kilku dniach testów mogę stwierdzić, że dual watch całkiem fajnie załatwia ten problem.
Ustawiłem home chanel na 145300 (nasza qrg klubowa), vfo na 144800 do pracy aprs i załączyłem DW. Efekt jest taki że gdy ktoś się odezwie na kanale klubowym to radio tam przeskakuje i zostaje przez pewien czas. Są więc duże szanse wyłapania np wywołania. Dalej, gdy nacisnę PTT żeby zawołać, radio przełącza się z qrg aprs na home chanel i mogę normalnie pogadać z kolegami. W sumie przy pracy z aprs gdy chcemy obsługiwać drugą częstotliwość w pasmie 2m to osobny odbiornik nie da dużo więcej bo w samochodzie nadawanie na jednej częstotliwości i tak zablokuje drugą. Z drugiej strony z doświadczeń z ic2820 stwierdzam że słuchanie dwóch kanałów równocześnie, podczas prowadzenia samochodu to już trochę sztuka dla sztuki.
Z innych ciekawostek, dostarczony kabel pozwala na podłączenie radia do komputera gdzie pojawia się port szeregowy (COM). Ten kabel to nic innego jak zwykły konwerter rs232-usb na chipie profilic. W menu radia można ustawić jakie informacje będą wysyłane tym portem: GPS - NMEA, odebrane stacje aprs jako waypointy - NMEA, lub wyjście modemu czyli dane pakietowe. Istnieje możliwość konfigurowania parametrów portu (prędkość). Niestety modemu nie da się przełączyć w tryb KISS (mnie się nie udało i nie znalazłem nic na ten temat w instrukcji) więc programy pracujące z AGWpe odpadają. Nie udało mi się tez zmusić modemu do wysłania żadnych danych podawanych przez ten port. Wygląda że tylko można podsłuchiwać ruch pakietowy. Udało mi się "ożenić" z radiem aplikację APRSIS32 z ustawionym portem dla FTM (jest tam taka pozycja).
Trochę szkoda, że do uzyskania pełnej funkcjonalności PR trzeba podłączyć zewnętrzny modem ale plusem jest, że radio jest na to przygotowane (zarówno 1200 jak i 9600bd) czego np ostatni duobander icoma nie ma.
Inne obserwacje:
Niestety nie można zmienić adresu ramek aprs. Jakaś forma reklamy Yaesu?
Ścieżki aprs definiujemy przez wybór jednej z trzech możliwości. Niestety nie uda się tego skonfigurować do pracy aprs przez ISS.
Smart beaconing działa dobrze i w sumie nie muszę zmieniać konfiguracji do pracy z domu czy samochodu.
Radio ma rozbudowaną obsługę wiadomości aprs ale nie wyobrażam sobie żeby to obsługiwać gdy prowadzę samochód.
Radio przechowuje listę słyszanych stacji oraz ich wiadomości. Nie wiem jaki jest rozmiar bufora. Podczas ostatniego sprawdzania miałem zapisanych ponad 80 stacji.
Jak na pracę w samochodzie klawisze funkcyjne są trochę małe i nie mają wyczuwalnego skoku.
Panel pomimo, że jest dość mały jest czytelny co jest plusem dla tych którzy nie chcą mięć "telewizora" na kokpicie kierowcy.
Nie testowałem funkcji związanych z C4FM więc nic nie mogę na ten temat powiedzieć.
Dokumentacja jak dla mnie jest trochę lakoniczna i niejasna. Brakuje dokładniejszej specyfikacji pewnych trybów pracy (np PR potraktowano bardzo po macoszemu). Generalnie dużo stron papieru a jak chcemy poznać szczegóły to pozostaje eksperyment i kombinowanie.
Pozdrawiam
Andrzej SQ5GVY


  PRZEJDŹ NA FORUM