Radiostacje na polskich statkach w latach 60-tych
Co piszczało w kabinie radiooficera 50 lat temu?
Niestety nie mam więcej nagrań z polskich stacji brzegowych - wszystko, co mam, było w filmie z markerami i listą trafiki. To, co widzicie wyżej pochodzi z lat sześćdziesiątych, a wtedy w Polsce z magnetofonami krucho bywało. Co nie znaczy, że do tych nagrań nie uda mi się dotrzeć. Może się uda.

Dostałem pytanie o cyferki - to jest częstotliwość robocza. Podanie na przykład UP 485/475 oznacza - przechodzę na nową częstotliwość, ja nadaję na 485 i słucham na 475. Zauważcie, że UP znaczy przejście na inną częstotliwość mimo to, że jest ona niżej niż 500kHz. Niekiedy skracano to do postaci 486/17. Samo UP oznaczało przejście na częstotliwość roboczą stacji brzegowej - a zatem jeśli stacja Gdynia Radio nadawała na 447 a statek mógł tam nadawać, to wysyłał po prostu UP. Jeśli mógł nadawać np. tylko na 486kHz 500kHz i 512kHz to taki statek np. SPEE nadawał do SPH (która nadawała na 447) właśnie tak:
SPH SPEE QTC UP 486/447.

Dostałem również pytanie o brudny ton telegraficzny niektórych stacji. Rzecz w tym, że stacje te nadawały w modulowanej telegrafii (A2). Jest to pozostałość po dawnych wymaganiach związanych z odbiorem takich sygnałów na 500kHz za pomocą odbioru detektorowego na odbiorniku awaryjnym przy braku zasilania. Taki układ miał także polski odbiornik awaryjny OA. W przepisach zapisano także fakt, że korespondencję związaną z wzywaniem pomocy (w tym autoalarm) zawsze nadawano na A2, gdyż tylko na modulowaną telegrafię reagowały pierwsze automatyczne odbiorniki sygnałów alarmowych. Zawierały one odbiornik o bezpośrednim wzmocnieniu oraz mechaniczne zapadki poruszane silnikiem, reagowały na cztery kolejne bardzo długie kreski.

Teraz ciąg dalszy - druga część Channel CW Tea Party. Niestety tutaj nie poradziłem sobie z odebraniem wszystkiego, co nadawały niektóre stacje, między innymi OST (mam za małe doświadczenie w telegrafii). Zresztą posłuchajcie sami. Do tego niesamowity chirp jednego z brytyjskich statków.



  PRZEJDŹ NA FORUM