Łożysko oporowe z obudową - skąd wziąć gotowca?
    SP4SKN pisze:

    Super, ale myślę, że należy dodatkowo dodać łożysko "stabilizujące" rurę "na boki" przed rotorem. Bo inaczej ciężar spocznie na tym oporowym łożysku ale w ten sposób nie ustabilizuję rury w pionie? Dobrze "kminię" ?


Dobrze, dobrze. Napisałem o tym kilka wpisów wyżej, ale powtórzę. Dla zachowania statyki całej konstrukcji muszą być dwa łożyska. Najlepiej oba założyć stożkowe, tedy konstrukcja stanie się bezobsługowa. Natomiast można też zrobić tak, że górne łożysko dasz oporowe (np. stożkowe) a dolne zwykłe kulkowe. Jednak przy wyborze drugiego wariantu wałek w miejscu osadzenia łożyska dolnego musi być na tzw. lekki wcisk, tedy całość będzie pracować prawidłowo z punktu widzenia mechaniki i też bezobsługowo.

    SP4SKN pisze:

    Teraz do rzeczy...
    Bardzo ciekawi mnie ten temat i tak, gdybym zakupił jedno z łożysk: http://www.albeco.com.pl/data/catalogueb/NTNsingleDirectionType.pdf na przykład to o rozmiarze d=100, to moje pytanie brzmi jak dobrać do tego rurę? Przecież ona musi się na łożysku oprzeć a zarazem "zejść" w dół do rotora... Czy trzeba do rury dospawać coś w rodzaju kołnierza, którym oprę rurę o łożysko? Jak to koledzy rozwiązujecie?
    Pozdrawiam
    Stefan


Stefan,
proponuję jednak szukać łożyska krytego, gdyż ma to na dworze pracować, wtedy będzie dłużej żyło. Jednak takie też można zastosować, ale całe umieścić w odpowiednim smarze do łożysk tocznych, czyli ŁT-43 i osłonić przed dostępem wody (można użyć odpowiedniej osłony gumowej przegubu samochodowego lub osłonę wytoczyć z metalu).
Co do kołnierza. Najprościej go wytoczyć z samego elemntu, który będzie wałem, ale tedy musisz mieć wał/rurę o większej średnicy można użyć stalowej rury "grubomięsnej". Po stoczeniu, powstanie kołnierz - starczy dosłownie 1-2 mm.
Można też zrobić inaczej. Wytoczyć pierścień o średnicy zew. większej 5-10 mm niż wałek a wew. takiej jak wałek (na wcisk) i zaspawać albo przykręcić śrubami - zależy do jakich narzędzi masz dostęp. Powstanie kołnierz, na którym się oprze na bieżni cały ciężar urządzeń.


  PRZEJDŹ NA FORUM