Łożysko oporowe z obudową - skąd wziąć gotowca?
    SP5MAD pisze:


    Sam jesteś "kulkowy"
    Papa - "mechaniku" (kupa śmiechu)
    W kołach samochodowych stosuje się dwa łożyska stożkowe wałeczkowe.
    P.S. ... i taki właśnie zestaw, tylko dużo większe mam zastosowane w swojej rurze obrotowej w kratownicy(rura fi- 90mm).
    Włodek, SP5MAD.



    SP8LBK pisze:


    Kolego SP5MAD
    Jak nie jesteś w 100% pewien to nie pisz bzdur OK?
    Ale skoro wiesz lepiej to powiedz jakie są łożyska w przednim kole w Skodzie Felicji ?
    Wałeczkowe czy podwójne kulkowe?
    Dla ułatwienia, przyjrzyj się kolumnie Mac Persona.
    Ja odpowiem
    W piaście przedniej Skody Felicji zastosowano łożysko kulkowe skośne dwurzędowe z dwustronnym uszczelnieniem gumowym. Oznaczenie FŁT 134-643DTNG-2RS
    Konstrukcyjnie bardzo podobne do tego https://www.google.pl/search?q=%C5%82o%C5%BCysko+kulkowe+sko%C5%9Bne+dwurz%C4%99dowe&rlz=1C1FLDB_enPL555PL595&es_sm=93&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=5PdqVOfvJIvAPKzHgIAF&ved=0CD0QsAQ&biw=1024&bih=679#facrc=_&imgdii=_&imgrc=j0DRD0hrfRxqOM%253A%3Bv5jEpoq5kGNg5M%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.skf.com%252Fbinary%252F150-140248%252Ffull%252FSKF-CE-Double-Row-Angular-Contact-Ball-Bearing.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.skf.com%252Fpl%252Fnews-and-media%252Fnews-search%252F2013-11-18-new-skf-ce-double-row-angular-contact-balls-bearings-now-available.html%253Fswitch%253Dy%3B4000%3B3000
    To tak dla ciekawości.


Kolega MAD jak to zwykle tu bywa wyśmiewa się z innych, ale właściwie to powinien się śmiać z samego siebie bo akurat... znowu nie ma racji wesoły

Zatem konkludując: łożyska w piastach samochodowych są łożyskami poprzeczno-wzdłużnymi, czyli takimi, które wyprodukowano do przenoszenia sił poprzecznych i wzdłużnych. Natomiast co do konstrukcji to są stosowane wszystkie możliwe typy łożysk kulkowych jakie istnieją w technice.
Najczęściej stosowane obecnie piastach kół samochodowych są łożyska kulowe z wywiniętą bieżnią, łożyska rolkowe - czyli stożkowe, łożyska rolkowe baryłkowe. Produkowane są także hybrydy czyli zawierające elementy w postaci rolek i kulek w jednej obudowie.
Nie da się powiedzieć, że tylko jeden rodzaj łożysk jest stosowanych, gdyż każdy producent ma swoje fanaberie i koncepcje budowy piasty i wzależności od marki spotyka się wszystkie te rodzaje. Przykładowo we fiacie są dwurzędowe kulowe.

Co do rotora, czyli urządzenia,w którym siły działają w przeważającej części w osi łożyska wystarczy zastosować łożysko wzdłużne, czyli tzw. łożysko oporowe.
Nie ma w większości przypadków konieczności stosowania łożyska poprzeczno-wzdłużnego, aczkolwiek, praktycznie każde łożysko rolkowe, stożkowe jest z założenia porzeczno-wzdłużnym. Zatem do rotora jako łożysko na którym będą wisieć te wszystkie antenowe graty najprościej użyć "stożkowego" na górze, które będzie przejmowało siłę nacisku anten na maszt natomiast drugie łożysko pod nim może być już typowym łożyskiem kulkowym poprzecznym, gdyż tam będzie występowała jedynie siła skierowana prostopadle do osi masztu.
Co do koszyczków, to oczywistą sprawą jest, że służy on jedynie do równomiernego rozstawienia kulek, co poprawia warunki pracy łożyska, natomiast siły działające na elementy toczne przenoszone są wyłącznie poprzez bieżnię. Koszyk nie przenosi w żadnym wypadku tych sił.

    SQ9JXB pisze:

    Greg
    Trzeba tego pilnować aby luz się nie powiększał po pewnym czasie. Nakrętka zagniatana czy koronka zabezpieczająca na nakrętce nie zawsze się dobrze sprawdza.
    W swoim samochodzie zawsze to sprawdzam przy wymianie opon.I zawsze muszę dokręcać minimalnie.
    Luzy na łożyskach kół w samochodzie zawsze trzeba sprawdzać.


Janku, chyba masz na myśli starą skodę czy fso 1500 wesoły
W nowych samochodach generalnie nie podlega to regulacji i luz na łożysku kwalifikuje je do wymiany a nie do dokręcania. Napięcie wstępne łożysk generalnie ustawia się przy pierwszym montażu łożyska i ewntualnie po konieczności demontażu i ponownego montażu.

Co do kasowania luzu na łożysku oporowym rotora, to w ogóle nie ma takiej opcji, gdy się zastosuje łożysko stożkowe jako górne i dolne tedy luz się automatycznie kasuje w miarę zużywania łożyska siłą grawitacji(wynika to z zasady działania tego łożyska) - no chyba, że ktoś użył łożysk poprzecznych zamiast wzdłużnych, to luzy pojawić się mogą.

Pozdrawiam!


  PRZEJDŹ NA FORUM