Zasilanie radia w Renault Megane II |
Baardzo ciekawy wątek. Różne punkty widzenia. Wiem, jakie rozterki mogą mieć posiadacze bogatych w elektronikę pojazdów, a jeszcze tych na gwarancji... Osobiście unikałbym rozwiązań teoretycznie doskonałych, podręcznikowych. Jakie są realne problemy wiedzą tylko warsztaty elektryczne i straż pożarna... Najlepiej pojechać do warsztatu i poprosić fachowca o instalację pod wzmacniacz, podać prąd, miejsce i po kłopocie. To najbardziej masowe rozwiązanie, a więc najtańsze na rynku. Trx małej mocy w ogóle nie jest problemem, mowa o większych prądach Dla tych co chcą sami, a mimo to bezpiecznie radziłbym moje rozwiązanie, które że tak powiem jest z gruntu amatorskie. Używam w mobilu trx na HF ok. 100W (pracuję SSB, nie-cyfrowo i nie FM) pobory prądu są sporadyczne. Dobrej jakości akumulator żelowy (jedyna inwestycja) 10-20 Ah zastąpi w tej sytuacji długi i gruby przewód do akumulatora pojazdu. Jest on podłączony grubym przewodem tylko do radia. W ten sposób częsciowo separujemy zasilanie od elektroniki pojazdu. Ładowanie realizuje się przez połączenie poprzez 20A diodę Schottky'ego do najbliższego gniazda zapalniczki. Z praktyki: Dioda musi być z radiatorem, w bezpiecznym miejscu, przewód może być typowy, jak do małej grzałki, lodówki, ale w miarę długi, nie 20 cm. Można nawlec na niego parę ferrytów. Przy typowym, nie za dużym gadulstwie takie rozwiązanie wystarcza. Żaden z używanych przeze mnie pojazdów nie wykazał najmniejszych oznak zakłócania ltp. Dla łatwiejszego rozmieszczenia/ukrycia można użyć dwóch akumulatorów 6v. Można też dodać solidny elektrolit itd. itp. Druga rzecz to miejsce uziemiania sprzętu dla w.cz. Temat-rzeka i każdy ma swoje doświadczenia i argumenty. Przy kilowacie zawsze ręka z mikrofonem by mi zadrżała, ale przy stu watach...Nawet, jak popłynie niewielki prąd nie tam, gdzie trzeba, nic się nie stanie. Osobiście uważam przewód w ekranie za skuteczną ochronę, a po nawleczeniu na niego ferrytów i stwierdzeniu że się nie grzeją, czuję się w miarę bezpiecznie. Masa karoserii podłączona jest wyłącznie przy antenie. Pozdrawiam Grzegorz |