Tym Panom juz dziekujemy!
Rece opadaja.
[quote=sp9tnm]
    SP8LBK pisze:

      SP3OSJ pisze:

      Czy może ktoś jeszcze odpowiedzieć na pytanie. Kolega z Czech się pyta (jedzie nad morze którego nigdy nie widział) - czy jako radioamator jadąc samochodem w Polsce jako kierowca, może równolegle z tą czynnością prowadzić łączności? Bo przez telefon komórkowy, wyczytał ze w Polsce rozmawiać mu nie wolno!

    Może i powinien używać takiego znaku SP/jego znak/m


CEPT T/R 61-01 ani ECC (05)06 nie wspominają o żadnym /m
Jeśli ma czeską licencję CEPT to powinien używać znaku SP/OK.... a jeśli czeską licencję CEPT Novice to SO/OK...[/quote]
Tu masz fragment przepisów OFCOM obowiązujących w Zjednoczonym Królestwie:

The Licensee may only operate the Radio Equipment:
(a) at the Main Station Address;
(b) at an Alternative Address;
(c) at a Temporary Location;
(d) when Mobile;
(e) where this Licence is a Full Licence only, from a Maritime Mobile location; and
(f) where this Licence is a Full Licence only, and unless it is a Temporary Licence, the Licensee may operate in countries which have implemented CEPT Recommendation T/R 61-01

When operating at locations other than the Main Station Address, it is recommended that the following suffixes be used:
I. If the Licensee operates the Radio Equipment at an Alternative Address, the Licensee may use the suffix “/A” with the Callsign;
II. If the Licensee operates the Radio Equipment at a Temporary Location, the Licensee may use the suffix “/P” with the Callsign;
III. If the Licensee operates the Radio Equipment from a Mobile location, the Licensee may use the suffix “/M” with the Callsign;
IV. If the Licensee operates the Radio Equipment from a Maritime Mobile location, the Licensee may use the suffix “/MM” with the Callsign.

Pełne przepisy OFCOM (odpowiednik UKE) można znaleźć na stronie internetowej RSGB. Te zalecenia obowiązują w każdym normalnym kraju zrzeszonym w CEPT i IARU.

Często przywołuje się Rekomendację CEPT T/R 61-01 ale ona dotyczy w takim przypadku Polaka będącego do 90 dni w kraju CEPT, lub obcokrajowca z kraju CEPT pracującego do 90 dni z terytorium Polski.
Np będąc w Niemczach i pracując z samochodu powinieneś używać znaku DL/SP9TNM/m a Niemiec z samochodu w Polsce SP/DJ1AA/m.
Takiej "kombinacji znaku używał Hans PB2T będąc w maju br Polsce gdzie pracował jako SP/PB2T/p. Chyba jako przewodniczący R1 IARU wie, że tak powinien robić
Ta rekomendacja jest tylko po to abyś w kraju CEPT lub innym, który ją akceptuje, np USA i Kanada nie musiał występować o lokalna licencję jeśli przebywasz tam do 90 dni.


  PRZEJDŹ NA FORUM