Projekt Rozporzadzenia w sprawie pozwoleń |
Nie każdy projekt społeczeństwo może zmienić, z tego względu Andrzej napisał "tylko się modlić lub siąść i płakać". Andrzeju nie każdy jest tak błyskotliwy jak Ty. Powinieneś był wytłumaczyć, co można jeszcze zrobić by było lepiej, jednak zrzucam to na barki... "wróg też czuwa" No dobrze postaram się opisać całą procedurę legislacyjna w RP w naszym przypadku, jednak nie jestem specjalistą. Poprawcie mnie proszę, jeśli się pomylę. Sukcesywnie też będę poprawiał literówki. Rządowy Proces Legislacyjny w naszym przypadku składa się z następujących etapów (w mowie urzędowej jest to schemat postępowania w którym występują odrębności - o ile dobrze zrozumiałem literę prawa - poprawiajcie mnie proszę): 1 Działalność lobbingowa 2 Konsultacje społeczne 3 Uzgodnienia 4 Komitet Rady Ministrów do Spraw Cyfryzacji 5 Stały Komitet Rady Ministrów 6 Komisja Prawnicza 7 Notyfikacja 8 Skierowanie do podpisu Ministra Konsultacje społeczne były w zeszłym roku. Rozpoczęły się (o ile dobrze pamiętam) 25 lub 26 lutego 2013 i trwały 14 dni (tak mi się wydaje). Przynajmniej 14 dni czekano na pisma z uwagami. Wówczas projekt wyglądał tak W ocenie regulacji skutków sporządzonej dnia 27.03.2014 r. napisano: Projekt został opublikowany na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie tworzenia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, ze zm.). Dodatkowo projekt został przekazany w lutym 2013 r., w ramach uzgodnień, do następujących podmiotów: 1) Zarządu Głównego Polskiego Związku Krótkofalowców, 2) Stowarzyszenia Miłośników Radiowych Łączności na Falach Ultrakrótkich, 3) Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji (PIIT), 4) Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji (KIGEiT), 5) Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej (PIKE), 6) Stowarzyszenia Sympatyków Radia MANUFAKTURA, 7) Ligi Ochrony Kraju, 8) Związku Harcerstwa Polskiego, 9) Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej, 10) Stowarzyszenia Krótkofalowców Pogórza Opawskiego, 11) Fundacji Ogólnopolskiego Porozumienia Organizacji Radioamatorskich, 12) Polskiej Izby Radiodyfuzji Cyfrowej, 13) Forum Związków Zawodowych, 14) NSZZ Solidarność, 15) Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych, 16) Stowarzyszenia Elektryków Polskich, 17) Krajowej Izby Gospodarczej, 18) Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej, 19) Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan, 20) Business Centre Club, 21) Związku Rzemiosła Polskiego. W ramach konsultacji uwagi zgłosiły następujące podmioty: Centrum Radiokomunikacji Amatorskich, Polski Związek Krótkofalowców, Polski Związek Krótkofalowców – Gliwicki Oddział Terenowy, Fundacja Ogólnopolskiego porozumienia Organizacji Radioamatorskich, wrocławskie Kluby Krótkofalowców: SP6PWR, SP6PRT, SP6PWW, SP6PWS, Stowarzyszenie Elektryków Polskich (oddział wrocławski) oraz dwie osoby prywatne. Na skutek zgłoszonych uwag w projekcie rozporządzenia wprowadzono m.in. następujące zmiany: - wprowadzono definicję „prefiksu”, - skreślono przepisy zabraniające posiadania więcej niż jednego pozwolenia kategorii 1 i kategorii 3, - zwiększono maksymalną moc wyjściową nadajnika w pozwoleniu kategorii 3 do 100 W, - zmieniono przepisy projektu tak, aby nie zawierały regulacji uniemożliwiającej lub ograniczającej realizację szkolenia osób starających się o zdobycie świadectwa urządzeń radiowych, pod nadzorem osób odpowiedzialnych za pracę radiostacji amatorskiej. Do projektu wprowadzono ponadto nową propozycję przepisów określających sposób identyfikacji radiostacji amatorskiej. Z uwagi na zakres wprowadzonych do projektu rozporządzenia zmian, projekt ten zostanie skierowany do ponownych konsultacji społecznych. Data i czas publikacji otrzymanych dokumentów: 2013-03-25 15:22 - Dodanie dokumentu "uwagi - Waldemar Sznejder.pdf" 2013-03-25 15:22 - Dodanie dokumentu "uwagi - stowarzyszenie elektryków polskich.pdf" 2013-03-25 15:22 - "uwagi - PZK.pdf" 2013-03-25 15:22 - "uwagi - OPOR.pdf" 2013-03-27 12:28 - Dodanie dokumentu "PZK - Gliwice.pdf" O ile dobrze się doczytałem tu może być jeszcze: przeprowadzenie (fakultatywne): konferencji uzgodnieniowej, konferencji z udziałem podmiotów publicznych, „konferencji wspólnej”. Obecnie są Uzgodnienia , czyli jest projekt w formie jaką znacie z pierwszego postu Andrzeja SP9ENO. Do tego jest uzasadnienie: Projekt rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie pozwoleń dla służby radiokomunikacyjnej amatorskiej wykonuje upoważnienie zawarte w art. 148 ust. 4 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.). Konieczność wydania nowego rozporządzenia, zastępującego obowiązujące rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie pozwoleń dla służby radiokomunikacyjnej amatorskiej (Dz. U. Nr 223 poz. 1472) wynika ze zmiany art. 148 ust. 4 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne. Celem wydania rozporządzenia jest ponadto niezbędne, na podstawie doświadczeń dotychczasowej praktyki, doprecyzowanie przepisów prawa oraz ujednolicenie, racjonalizacja i optymalizacja sposobu przydzielania znaków wywoławczych, stanowiących istotną i integralną część pozwolenia i służących do identyfikacji posiadacza pozwolenia. Zaproponowana przejrzysta regulacja w zakresie znaków wywoławczych w ramach pozwoleń dla służby radiowej amatorskiej umożliwi organowi regulacyjnemu optymalizację zarówno procesu kontroli przestrzegania ich warunków, jak i procesu udzielania pozwoleń, co wpłynie korzystnie na sprawność działania urzędu i lepszą kontrolę kosztów obsługi administracyjnej, ponoszonych w tej sferze. W stosunku do obowiązującego rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 5 grudnia 2008 r. w sprawie pozwoleń dla służby radiokomunikacyjnej amatorskiej projekt zawiera następujące zmiany: W § 2 wprowadzono pkt 2 i 4, w których określono definicje prefiksu i znaku, dla usunięcia wątpliwości interpretacyjnych. Wprowadzono nowy § 3, w treści którego doprecyzowano i uporządkowano rodzaje pozwoleń dla służby radiowej amatorskiej: • W § 3 pkt 1 definiującym pozwolenie kategorii 1 wprowadzono zmianę polegającą na wyznaczeniu jednej maksymalnej mocy wyjściowej nadajnika wynoszącej 500 W, zamiast dotychczasowego podziału pozwoleń na dwie grupy: umożliwiającej pracę z maksymalną mocą wyjściową nadajnika 150 W lub z maksymalną mocą nadajnika 500 W. W § 3 pkt 2 dotyczącym pozwoleń kategorii 3 zwiększono maksymalną moc wyjściową nadajnika z 50 W na 100 W. Zapewniono również posiadaczom pozwoleń kategorii 3 możliwość wykonywania łączności w dodatkowo przyznanym paśmie 7000-7200 kHz. • Projektowana zmiana dotycząca § 3 pkt 4 polega na zastąpieniu dotychczasowego pozwolenia tymczasowego pozwoleniem dodatkowym. Oznacza to możliwość uzyskania przez użytkownika radiowej służby amatorskiej posiadającego pozwolenie kategorii 1, jednego lub większej ilości pozwoleń dodatkowych niezależnie od posiadanego w tym samym czasie podstawowego pozwolenia kategorii 1. Zmiana ta uzasadniona jest z jednej strony likwidacją zbędnych barier administracyjnych wobec użytkowników radiowej służby amatorskiej, a z drugiej możliwością samoregulacji środowiska tych użytkowników, gdyż opłata skarbowa wiążąca się z każdorazowym uzyskaniem pozwolenia dodatkowego, wydawanego na czas nie dłuższy niż 12 miesięcy, powinna spowodować ograniczenie liczby wniosków o wydanie pozwolenia dodatkowego. W konsekwencji zapewni to racjonalną gospodarkę ograniczonym dobrem, jakim są znaki wywoławcze, stanowiące integralną i istotną część pozwolenia. Nowa treść § 4 jest konsekwencją zmian w § 3 i określa warunki wydania osobie fizycznej pozwolenia kategorii 1, kategorii 3, pozwolenia kategorii 5 oraz pozwolenia dodatkowego. Natomiast § 6 określa warunki wydania wskazanych pozwoleń osobie prawnej, w tym terenowej jednostce stowarzyszenia posiadającego osobowość prawną, a także stowarzyszeniu zwykłemu. Projekt rozporządzenia w porównaniu do obecnie obowiązującego rozporządzenia nie zawiera regulacji ograniczającej liczbę posiadanych pozwoleń kategorii 1 i kategorii 3. Nowa treść § 8 zawiera regulacje dotyczące sposobu identyfikacji stacji radioamatorskiej za pomocą znaku wywoławczego. Zaproponowane przepisy w tym zakresie przewidują jasne i uproszczone metody przyznawania znaku wywoławczego. Metody te są zgodne z zasadami określonymi w Regulaminie Radiokomunikacyjnym ITU. Nowa treść § 10 i 11 zawiera przepisy przejściowe w zakresie zachowania ważności pozwoleń wydanych przed dniem wejścia w życie nowego rozporządzenia oraz przepisy w zakresie stosowania niniejszej regulacji do wniosków o wydanie pozwoleń złożonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. Nowy § 12 zawiera przepis końcowy. Przedmiotowy projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej i nie podlega notyfikacji, o której mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.). Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony – w Biuletynie Informacji Publicznej Ministra Administracji i Cyfryzacji oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji. |