Jak zbudować rotor
Łożyska stożkowe jednorzędowe

Łożyska stożkowe mają stożkowe bieżnie na pierścieniach wewnętrznym i zewnętrznym, między którymi umieszczone są stożkowe wałeczki. Pierścień wewnętrzny tworzy całość z koszykiem z zestawem wałeczków, pierścień zewnętrzny jest rozłączny.

Obciążenie przenoszone jest wzdłuż linii nachylonej pod kątem do osi łożyska, dzięki czemu łożysko może przenosić jednocześnie działające obciążenia promieniowe i osiowe. Łożyska jednorzędowe mogą przejmować obciążenia osiowe tylko z jednego kierunku. Działające na łożysko obciążenie promieniowe powoduje postanie składowej osiowej, która musi być zrównoważona siłą skierowaną przeciwnie. Dlatego najczęściej w łożyskowaniach stosowane są dwa łożyska stożkowe jednorzędowe zamontowane przeciw sobie. Zdolność łożyska do przenoszenia obciążeń osiowych zależy od kąta działania, im większy kąt tym większe może być obciążenie.

Jeżeli istnieje potrzeba przenoszenia obciążeń osiowych w obu kierunkach łożyska stożkowe jednorzędowe mogą być montowane w parach, w układzie O lub X. Pierścień dystansowy umieszczony odpowiednia między pierścieniami wewnętrznymi albo zewnętrznymi zapewnia wymagany luz osiowy. Miejsca zabudowy łożysk powinny być wykonane z zachowaniem współosiowości ponieważ ich zdolność do wychyleń kątowych jest nieznaczna.

Do zastosowań gdzie wymagana jest duża dokładność obrotu elementu łożyskowanego produkowane są łożyska serii 320 w klasie dokładności P5.


  PRZEJDŹ NA FORUM