Gwarancja w SP od polskich dystrybutorów
Jak to jest w realu ?
Witam Szanowne Grono Forumowiczów,
Bardzo rzadko zabieram głos na forum, ale tym razem postanowiłem podzielić się informacjami na temat gwarancji, rękojmi i ustawy konsumenckiej.
Szanuje chęć pomocy Koledze, ale bardzo proszę nie wprowadzajcie Go w błąd. Z racji swojego zawodu, na co dzień jestem blisko związany z przepisami prawa konsumenta i postaram się w kilku słowach wyjaśnić różnice.
Gwarancja - reklamacja tylko do Producenta/Dystrybutora sprzętu, sprzedawca jest tylko i wyłącznie pośrednikiem w przekazaniu/dostarczeniu sprzętu do Serwisu. Czas gwarancji określa tylko Producent/Dostawca w czaso-okresie dowolnym dla siebie. Nie jest to regulowane żadnym przepisem. Gwarancja Producenta, to jedynie czysty marketing i korzystając z niej akceptujemy w całej rozciągłości zapisy karty gwarancyjnej. Czyli "naprawimy jak najszybciej to będzie możliwe", "w zależności od dostępności części", "ilość napraw do fizycznego zejścia produktu".
Rękojmia - dotyczy zazwyczaj podmiotów gospodarczych, a nie osób fizycznych i na dzień dzisiejszy, to 12 miesięcy od daty zakupu, a nie 24 jak ktoś napisał. Chyba, że umowa pomiędzy firmami ma inny zapis.
Ustawa konsumencka - najbardziej korzystna forma reklamowania wadliwego towaru, tzw. "niezgodności towaru z umową". Bez względu na zapisy w karcie gwarancyjnej przy składaniu reklamacji z podstawą prawną "Ustawa", mamy 24 miesiące na stwierdzenie usterki/niezgodności i jeszcze 2 miesiące na zgłoszenie, czyli w praktyce 26 miesięcy. Należy jednak pamiętać, że składamy wtedy reklamację do Sprzedawcy, a nie do Producenta. Ponadto Sprzedawca jest prawnie zobowiązany zapytać, jakiej formy rozliczenia żądamy: naprawy, wymiany na nowy czy zwrotu gotówki. Kolejnym obowiązkiem Sprzedawcy jest konieczność powiadomienia nas w terminie 14 dni od daty złożenia reklamacji jak zostanie załatwiona nasza reklamacja. Jeżeli tego nie dokona reklamacja zgodnie z obowiązującym prawem musi zostać załatwiona zgodnie z naszym żądanie - jest to tzw. milczące uznanie. Pozostaje jeszcze pojęcie tzw. pierwszego uruchomienia, wielokrotności napraw i nieskutecznej naprawy serwisowej. Pierwsze uruchomienie skutkujące wymianą towaru na nowy lub zwrotem gotówki, po potwierdzeniu występowania wady przez Serwis nie ma określonego literą prawa czasu, ale orzecznictwo sądowe przyjmuje 14 dni od daty zakupu, Wielokrotność napraw skutkująca wymianą towaru lub zwrotem gotówki, to druga potwierdzona przez autoryzowany serwis wada i istnieje jeszcze pojecie wady istotnej i nieistotnej, ale nie będę zanudzał szczegółami. Pozostaje nieskuteczna naprawa serwisowa, która w skrócie jest traktowana jak wielokrotność napraw.
Jest jeszcze wiele, bardzo wiele szczegółów determinujących reklamowanie towaru jak forma zakupu, to że Sprzedawca nie ma prawa warunkować przyjęcia reklamacji posiadaniem paragonu, ale jeżeli ktoś będzie miał ochotę poszerzyć swoją wiedzę lub zasięgnąć porady służę swoją pomocą. Marcin


  PRZEJDŹ NA FORUM