Ts-480hx w mobilu |
Witaj Piotrek, szkoda, że nie było okazji spotkać się w eterze. Jeżdżąc tu i ówdzie po Europie i połykając kilometry, na codzień "kręcę gałką" w mobilu. Efekty - w logu na qrz.com, 100% mobil. Skorzystam z okazji by ośmielić kolegów do nieskomplikowanego wyjścia w eter z pomocą trx w samochodzie. Moja stacja obecnie da się opisać w dwóch wierszach, na dodatek jej montaż w samochodzie zajął mi 10 minut. Transceiver ma autonomiczne zasilanie i jest na sztywno połączony wyłącznie z anteną bez pośrednictwa skrzynki, kabel ładowania ma znikomy udział w uziemieniu sprzętu ze względu na długość. JEDYNE uziemienie (masa) jest w pobliżu anteny. Anteny (jednopasmowe) przedstawiają w rezonansie od 20 do 38 omów i nie stanowią problemu dla odpornych tranzystorów PA już od 10 lat. Niestety, nie używam TS-480hx, lecz FT-747GX (więc trochę nie na temat). Radio umieściłem przed siedzeniem pasażera (nie jest małe...). 1. Jako zasilania używam 2x6V 10Ah które tworzą rodzaj stabilnej podstawy. 2. Ładowanie: na stałe długi kabel do gniazda zapalniczki z wpiętą po drodze diodą Schottky'ego (20A). 3. Antenę umieściłem na stopce magnetycznej 16cm średnicy, (zastosowałem sprężynę, zapożyczenie od Sunker 118) przy tylnej krawędzi nadwozia; przy wejściu do kabiny oplot kabla łączę z masą przez zwykły konektor do śruby sprężyny gazowej. 4. Na wszelki wypadek odcinek zewnętrzny kabla do podstawy magn. ma tylko 3cm, aby w razie "zdmuchnięcia anteny", magnes nie wybił tylnej szyby. Dotychczas nawet przy 190km/h się to nie zdarzyło. W drugim pojeździe instalacja obejmuje: trx QRP + wzmacniacz (zasilany z pojazdu) + 5m koncentryka do anteny przytwierdzonej do relingu + 20cm kabla uziemiającego podstawę anteny(do śruby w tyle kabiny). Trx i tu "wisi" w powietrzu. Cienki kabelek do zasilania (z kluczyka) oraz cienki koncentryk do PA. PA: "minus" do śruby fotela, "plus"- grubym przewodem do baterii pojazdu. Żadnych zakłóceń. Niestety słyszę zapłon. Przyjęte rozwiązania umożliwiły uniknięcie tworzenia się petli prądowych w karoserii zarówno dla DC, jak i HF, bez uszczerbku dla wypromieniowanej mocy. Przedwczoraj, koło 2-giej w nocy w czasie jazdy w DL : 3799kHz stacja K3ZM 55 odebrany, 58 nadany. Zbliża się sezon wyjazdów, zaostrzają się przepisy antenowe? nasilają się zakłócenia? Do wozu i za miasto! 73 Grzegorz |