Radiostacje na polskich statkach w latach 60-tych
Co piszczało w kabinie radiooficera 50 lat temu?
Już to wyjaśniam.
Wejście GMDSS oznaczało wprowadzenie cyfrowego selektywnego wywołania, które wykorzystuje sekwencje dźwięków o niskim prawdopodobieństwie "naturalnego" wystąpienia - takie, których nie spowoduje byle QRM. Jest to system synchroniczny FSK 100 bodów, z dziesięciobitowym kodem korekcji błędów, wykorzystujący na KF dwie częstotliwości (1300 i 1700Hz). Każdy znak jest wysyłany dwukrotnie w pewnym odstępie. Ponieważ dekoder DSC pobiera sygnał sprzed blokady szumów, zasięg jest nieco większy niż przy rozmowie głosowej. Szczegóły działania DSC oraz całego systemu z tym związanego można znaleźć w rekomendacji ITU-R M.493-12. Nie wszystko dobrze pamiętam, ale z grubsza wygląda to tak:
DSC wysyła sygnał zawierający m.in. numer MMSI statku, pozycję z GPS lub systemu nawigacyjnego oraz rodzaj niebezpieczeństwa ("abandoning ship", "fire or explosion", "flooding", "collision", "grounding", "listing", "sinking", "disabled and adrift", "piracy or attack" i "man overboard" - jeśli nie ma, to podaje się undesignated). Jeśli po prostu wciśnie się Distress, przytrzyma i nie anuluje alarmu, to sygnał jest wysyłany jako undesignated. Fałszywy alarm spowodowany błędem operatora można anulować - jest na to procedura.
Są też różne możliwości wysyłania alarmu - można go wysyłać na pojedynczej częstotliwości albo na wszystkich zapisanych kolejno. Pierwsza metoda oznacza wysłanie alarmu, a potem odczekanie na cyfrowe potwierdzenie odbioru (do kilku minut, chyba czterech lub pięciu). Jeśli potwierdzenia nie ma, alarm wysyłany jest ponownie, całość powtarza się pięć razy.
Jest to domyślne działanie w radiostacji VHF.
Jeśli sygnał ma być wysłany na wszystkich dostępnych zaplanowanych częstotliwościach na MF i HF, to stacja nie czeka na potwierdzenie, ale nadaje, przestraja antenę, nadaje na następnej częstotliwości, przestraja znowu i tak dalej. Ponieważ stacja nie czeka na potwierdzenie, ten sposób wysyłania wiadomości distress stosuje się wtedy, gdy czasu jest bardzo mało i istnieje spore prawdopodobieństwo np. zalania akumulatorów itp. W takim przypadku stosuje się prostą procedurę, wybierając rodzaj alarmu i wybiera automatyczne wysłanie - jest to jedna z tych wiadomości, które wysyła się tuż przed opuszczeniem statku.
Po odebraniu, stacja brzegowa automatycznie potwierdza odbiór, a potem radiostacja na statku przestaje wysyłać alert, przestraja się na właściwą częstotliwość i wysyła wiadomość. Statki, które odebrały sygnał wezwania pomocy, na który nie ma potwierdzenia, mają obowiązek przekazać informacje o wezwaniu na ląd, za pomocą dowolnego środka łączności. Ma to znaczenie na przykład przy odebraniu wezwania na VHF pochodzącego ze statku, na którym radiostacja główna MF/HF już nie działa, ale radiostacja VHF (np. ręczna) jeszcze funkcjonuje.

Każda stacja brzegowa monitoruje emisje DSC co najmniej na trzech częstotliwościach, są to (minimum): kanał 70 VHF, 2187,5 kHz i 8414,5 kHz. Zazwyczaj stacje słuchają na jeszcze jednej lub dwóch.

edit - rozmowy głosowe są prowadzone na innej częstotliwości od ww. - na VHF jest to kanał 16, na MF - 2182 kHz. Emisja USB (górna wstęga) na MF i HF oraz wąskopasmowy FM na VHF.

kolejny edit - oczywiście DSC nie oznacza wysyłania jedynie wiadomości wzywania pomocy - w ten sposób oznaczane są wiadomości związane z bezpieczeństwem (klasyczny przykład - góra lodowa), wiadomości naglące (PAN-PAN), a także wiadomości dla statków z danego regionu lub grupy. Dzięki temu wiadomość można wysłać w ten sposób, że ten, kto jest na mostku i pełni wachtę w danym regionie, taką wiadomość głosową usłyszy, a informację o niej - przeczyta na liście zdarzeń konsoli GMDSS.

W czasach Titanica radiooficerowie z tej samej sieci (Marconi) podobne wiadomości bezpieczeństwa i naglące oznaczali skrótem SOM - Say (to the) Old Man (powiedz staremu). Właśnie brak podziału na ścisłe kategorie wiadomości, brak odpowiednich ściśle przestrzeganych procedur i ustalonego standardu przyczynił się do tragedii Titanica.

Dziś za pomocą DSC oznacza się także informacje nawigacyjne, na przykład każdy komunikat z Witowa jest poprzedzony odpowiednim wezwaniem DSC. Komunikatów DSC można posłuchać za pomocą websdr, regularnie słyszę je w alternatywnym QTH mimo sporej odległości.


  PRZEJDŹ NA FORUM