Ach te anteny |
SP5MAD pisze: Tak na zakończenie, żebyś miał o czym myśleć - są anteny skrócone samochodowe na CB, opisywane jako 1/4 , 1/2 lub 5/8. Z tym 5/8, to od zarania jest błąd, bo jest to (samochodowa antena) krótka antena dostrojona do 3 rezonansu na 3/4 lambda i powinna się nazywać anteną 3/4 lambda. Prawdziwą anteną 5/8 jest antena o długości fizycznej 5/8 lambda i dostrojona do 3 rezonansu na 3/4 lambda (na 5/8 długości elektrycznej nie ma żadnego rezonansu) To pomieszanie nastąpiło z powodów marketingowych i jest powielane bez zrozumienia do dzisiaj. Nie powinno być mieszane pojęcie anten (szczególnie skróconych) 1/4 , 1/2 z 5/8 lambda - jeżeli już to 1/4 , 1/2 i 3/4 lambda Antena fizycznej długości 5/8 zestrojona jako 3/4 ma szczególne własności, jest anteną o dużym zysku pod małymi kątami promieniowania. Dalsze jej fizyczne wydłużanie jest niecelowe i powoduje utratę zysku pod małymi kątami, dodatkowo powstaje listek pod kątem 90 stopni (prosto w górę), który odbiera antenie zysk w pożądanej elewacji oraz powoduje zwiększenie zakłóceń przy odbiorze (z powodu górnego listka). Jedna z najlepszych anten bazowych CB, antena Sirtel S-2000 - była anteną o długości fizycznej 1/2 lambda, dostrojoną elektrycznie do 3/4 lambda - a nazywano ją (producent) 5/8 lambda ????? Tak więc, jak będziesz miał wiedzę, to nie będą dla Ciebie zwodnicze - głupie czasami nazwy producentów anten. Włodek, SP5MAD. Bardzo dziękuję za to wyjaśnienie. Nie rozumiałem dotychczas koncepcji anteny 5/8, szukałem trochę teorii na ten temat, nic ciekawego nie znalazłem. Teraz wszystko jasne! Wesołych Świąt! |