Ach te anteny
    SP5MAD pisze:


    Tak na zakończenie, żebyś miał o czym myśleć - są anteny skrócone samochodowe na CB, opisywane jako 1/4 , 1/2 lub 5/8.
    Z tym 5/8, to od zarania jest błąd, bo jest to (samochodowa antena) krótka antena dostrojona do 3 rezonansu na 3/4 lambda i powinna się nazywać anteną 3/4 lambda.

    Prawdziwą anteną 5/8 jest antena o długości fizycznej 5/8 lambda i dostrojona do 3 rezonansu na 3/4 lambda (na 5/8 długości elektrycznej nie ma żadnego rezonansu)

    To pomieszanie nastąpiło z powodów marketingowych i jest powielane bez zrozumienia do dzisiaj.

    Nie powinno być mieszane pojęcie anten (szczególnie skróconych) 1/4 , 1/2 z 5/8 lambda - jeżeli już to 1/4 , 1/2 i 3/4 lambda

    Antena fizycznej długości 5/8 zestrojona jako 3/4 ma szczególne własności, jest anteną o dużym zysku pod małymi kątami promieniowania. Dalsze jej fizyczne wydłużanie jest niecelowe i powoduje utratę zysku pod małymi kątami, dodatkowo powstaje listek pod kątem 90 stopni (prosto w górę), który odbiera antenie zysk w pożądanej elewacji oraz powoduje zwiększenie zakłóceń przy odbiorze (z powodu górnego listka).

    Jedna z najlepszych anten bazowych CB, antena Sirtel S-2000 - była anteną o długości fizycznej 1/2 lambda, dostrojoną elektrycznie do 3/4 lambda - a nazywano ją (producent) 5/8 lambda ?????

    Tak więc, jak będziesz miał wiedzę, to nie będą dla Ciebie zwodnicze - głupie czasami nazwy producentów anten.


    Włodek, SP5MAD.





Bardzo dziękuję za to wyjaśnienie. Nie rozumiałem dotychczas koncepcji anteny 5/8, szukałem trochę teorii na ten temat, nic ciekawego nie znalazłem. Teraz wszystko jasne!

Wesołych Świąt!


  PRZEJDŹ NA FORUM